Eftertænksom kvinde
© iStock

7 gode vaner, du allerede nu bør få, hvis du gerne vil blive gravid om nogle år

Hør lægens råd til, hvordan du bliver klar – både fysisk og mentalt

26. juni 2017 af Amalie Blixt

Får du kriller i maven af at tænke på dig selv som mor, selvom et barn måske ikke passer ind i din hverdag lige nu?

Vi har spurgt læge Birgitte Ries Møller, hvordan du kan blive fysisk og mentalt klar til at blive gravid – også selvom drømmen om et barn måske ligger et par år ude i fremtiden.

Det kan nemlig tage lang tid at vende usunde vaner til de sunde af slagsen, så begynd allerede nu.

1. Spis sundt 

Dit formål med at spise sundt er, at du skal opnå et BMI mellem 22 og 25. Når du befinder dig i denne “normalvægtige” kategori, har din krop nemlig lettere ved at finde dens optimale hormonbalance.

Hvis dit BMI ligger under 22, er du undervægtig. Det kan betyde lavere østrogenniveau, uregelmæssige menstruationer og lavere fertilitet. Hvis dit BMI ligger over 25, er du overvægtig, og dette kan faktisk også betyde uregelmæssige menstruationer og lavere fertilitet.

Spis derfor tre hovedmåltider og tre mellemmåltider – og husk at starte dagen med en fiberrig og sund morgenmad. Birgitte Ries Møller anbefaler dig noget så simpelt og sundt som havregryn med mælk.

2. Dyrk motion

Veltrænede kvinder kommer bedst og mest smertefrit gennem deres graviditet. Hvis du er i god form, er du mindre plaget af ryg- og bækkenbundssmerter, og du har mindre risiko for diabetes og svangerskabsforgiftning. Samtidig kommer du lettere igennem selve fødslen, og du kommer dig hurtigere, efter du har født.

3. Ro og regelmæssighed i hverdagen

For mange førstegangsforældre er den mentale omstilling det sværeste. Jeres tilværelse bliver vendt på hovedet, når I pludselig skal tilsidesætte jeres egne behov til fordel for jeres barns behov. Slip din smartphone-afhængighed, og øv dig på at få mere tid til ro i hverdagen.

4. Væn dig til at undvære alkohol og cigaretter

Du ved nok godt, at alkohol og cigaretter ikke er godt for dit helbred, og at de i den grad er no-go’s for gravide kvinder. Men det er vaner, der kan være svære at lave om på, så start dit rygestop allerede nu, og væn dig til, at du ikke behøver at drikke alkohol i alle sociale sammenhænge.

5. Stress af

Stress er en del af mange danskeres hverdag, men en travl hverdag og små børn er en rigtig dårlig kombination. Hvile, pauser og refleksion er vigtige for din krop og dit sind, og det er en god øvelse, der forbereder dig på at have tid og overskud til dit barn. Husk også at få 7-9 timers søvn hver nat. Søvnmangel stresser din krop og gør det sværere for kroppen at tilpasse sig dine naturlige hormonbalancer.

6. Undgå fede fisk

Fede fisk indeholder en masse sunde næringsstoffer som omega 3-fedtsyrer og D-vitamin, men hvis du gerne vil blive gravid, så skal du tænke en ekstra gang over, hvilke fisk du spiser. De store fisk fra havene indeholder nemlig store mængder af tungmetaller, hvilket kan være skadeligt for mindre børn. Undgå derfor at spise rovfisk som helleflynder, sandart, sværdfisk og tun.

Når det så er sagt: Fisk er sundt, og du skal ikke udelukke fisk fra din kost. Spis laks, rødspætte, torsk og skaldyr, som alle har et lavt indhold af tungmetaller.

Birgitte Ries Møller anbefaler også, at du tager fiskeolie som kosttilskud for at få glæde af de sunde fedtstoffer, der findes i fisk.

7. Overvej insemination

Hvis du endnu ikke har fundet manden i dit liv, og du nærmer dig de 38 år, så kan du med fordel overveje insemination. 

Nogle gange er vi kvinder nødt til at bytte om på rækkefølgen og få et barn uden en mand – og det behøver slet ikke at være en dårlig ting! Som alenemor kan du lære dit barn alverdens fantastiske livslektioner om stærke kvinder og ansvarlighed.

Vi kvinder kan desværre ikke gøre noget ved, at vores biologiske ur tikker – men heldigvis har kærlighed og selvrealisering ingen tidsmæssig bagkant.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?