© iStock

Fald i søvn på under 60 sekunder med dette trick

Yes, nu er det slut med at tælle får. Her er tricket, der virker

21. februar 2017 af Julie Crone Johannesen / IFORM

Søvnløshed er skadeligt for vores helbred, men mange lider desværre af tilbagevendende lange vågne nætter. Der kan være mange grunde til, at man har svært ved at falde i søvn; forkerte madvaner inden sengetid, for stort forbrug af lysende mobiltelefoner inden sengetid eller stress.

Uanset grunden kan du heldigvis slippe af med søvnløsheden ved at bruge "4,7,8-metoden". Metoden er en vejrtrækningsøvelse, som forbereder krop og hjerne på, at det nu er sovetid.  

LÆS OGSÅ Sådan undgår du at vågne om natten

4,7,8-metoden

Inden du starter øvelsen, placerer du din tungespids lige der, hvor tandkødet møder dine fortænder. Her skal tungen være placeret gennem hele øvelsen. Metoden går ud på, at du trækker vejret ind gennem næsen i fire sekunder. Derefter holder du vejret i 7 sekunder, og til sidst puster du ud gennem munden i 8 sekunder. Denne proces gentages fire gange.

Derfor virker det

4,7,8-metoden fungerer, fordi det specielle vejrtrækningsmønster sender en tilpas mængde kemikalier til hjernen, samt sænker din puls. De 7 sekunder, hvor du holder vejret, tillader du dine lunger, at fyldes med ilt og lade denne ilt sprede sig til resten af kroppen. De 8 sekunder, som du bruger på at puste ud, er den vigtigste del af teknikken, og du bør tælle præcist, indtil du mestrer kunsten. Ved at gentage øvelsen hver aften træner du stille og roligt dig selv til at falde i søvn på komando. Des længere du har øvet dig på teknikken, des hurtigere vil det gå for dig at falde i søvn. 

LÆS OGSÅ For lidt søvn får dig til at føle dig fuld

Godnat!

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?