Social angst – deprimeret kvinde
© iStock

Har du, eller én du kender, social angst? Her er ekspertens råd

Hvad er det egentlig, og hvordan håndterer du det?

25. august 2017 af Katrine Ellen Allentoft Haslund

Eksperten på denne artikel er Malene Klindt Bohni, der er autoriseret psykolog. Hun har specialiseret sig i udredning og behandling af OCD, angst og traumer. Hun tilbyder kurser om blandt andet OCD og angst, og ud over at være medforfatter til to bøger om OCD, har hun skrevet flere artikler om angst. 

Vi kender alle følelsen af skræk, der opstår, når vi for eksempel kommer til at træde ud foran en bil. I en sådan situation er det sundt, fordi kroppen så reagerer hurtigere. Men hvis du har en angstlidelse betyder det, at du oplever angst i situationer, hvor der ikke er fare på færde, eller hvor følelsen af alarmberedskab er overdreven i forhold til den fare, der reelt er, fortæller Malene Klindt Bohni. 

Ifølge Malene Klindt Bohni oplever op mod hver fjerde dansker på et eller andet tidspunkt angst i så svær en grad, at det påvirker livskvaliteten. Den sociale angst er en af de mest hyppige; undersøgelser indikerer, at cirka 7% af befolkningen lider af netop denne type.

Stadig tabu

På trods af disse høje tal oplever vores ekspert, at angst er noget, folk skammer sig over og derfor forsøger at holde skjult af frygt for, hvad andre vil tænke. Hun mener, at en del af det kan skyldes, at angst er en følelse, vi alle kender, og derfor tænker vi, at der er noget galt med os, når vi rammes så hårdt af noget, som andre tilsyneladende godt kan styre.

Læs også: Tabu: Har du også mistet sexlysten?

Heldigvis oplever Malene Klindt Bohni, at når folk begynder at tale åbent om det, bliver de mødt med venlighed og forståelse. Hvis du er ramt af angst, er det derfor vigtigt at tale om det – du vil nemmere kunne få professionel hjælp, og det gør det også lettere for pårørende at hjælpe dig. 

Hvad er social angst?

De fleste kender faktisk til en vis grad at have angst i sociale situationer, oplyser Malene Klindt Bohni: “For eksempel hvis du skal holde tale eller præsentere noget for andre”. Problemet med social angst er, at det påvirker dit liv mere end bare lidt ubehag ved tanken om at holde en tale til moster Anne på hendes 60-års fødselsdag. Det er en overdreven skræk for sociale situationer, hvor frygten handler om at skille sig ud på en negativ måde eller for at opføre sig pinligt.

Læs også: Tabu: Lider du af social angst?

Der findes forskellige sværhedsgrader af social angst, fortæller vores ekspert. Det kan variere fra let ubehag i bestemte sociale sammenhænge eller situationer (såsom at spise eller tale foran andre) til angst, der er så voldsom, at det er svært at være sammen med andre mennesker. 

Hvad kan du gøre, hvis du selv har angst?

Angst går desværre sjældent over af sig selv, men der er heldigvis nogle ting, du kan gøre, for at komme igennem det. 

Udfordre dit tankemønster 

Noget af det mest effektive er kognitiv adfærdsterapi. Det er, hvor du arbejder med at udfordre de tanke- og handlemønstre, som gør, at du sidder fast i angsten. 

Øv dig i at møde sociale sammenhænge med mere konstruktive tanker, råder vores ekspert. I stedet for at tænke ‘De vil sikkert ikke kunne lide mig’, når du skal starte på et nyt arbejde, så tænk ‘De synes nok, jeg er lidt stille i starten, men når jeg lige er kommet mig over den første nervøsitet, så bliver jeg mere afslappet og åben...’

Arbejd med din adfærd

Ud over at arbejde med de angstfremkaldende tanker fortæller Malene Klindt Bohni, at det også er vigtigt at arbejde med adfærden. 

“En af de vigtigste og allermest effektive metoder kaldes eksponering, hvor du gradvist arbejder med at udsætte dig selv for de angstfremkaldende situationer. På den måde lærer du at mestre angsten," fortæller hun.

Læs også: Sådan lærer du at elske din krop

Hvad skal du gøre som pårørende?

Har din veninde eller én i din nære familie angst? Så vil du sikkert gerne gøre alt, hvad du kan for at hjælpe. Men hvad er det rette at gøre?

Hjælp med at konfrontere angsten 

Til at starte med, er målet ikke at fjerne angsten, siger Malene Klindt Bohni, men du skal heller ikke skærme personen, der har angst, fra det, der udløser den. Ellers får hun ikke mulighed for at opleve, at situationen slet ikke er farlig. 

Når nogen tæt på dig har angst, kan det være nødvendigt at tilpasse hverdagen lidt. Men det er vigtigt ikke at tilpasse sig for meget, da det kan være med til at vedligeholde angsten. Dog uden at tvinge den ramte til noget. Du skal i stedet hjælpe hende med at undersøge, hvordan udfordringen kan deles op i mindre bidder. 

“Kunsten som pårørende,” slår Malene Klindt Bohni fast “er med andre ord at finde en god balance mellem at støtte den angstramte uden samtidig at støtte angsten.”

Støt dem i at søge den rette hjælp

Psykologens råde er: “Hvis angsten er så slem, at det går ud over den ramtes livskvalitet, er noget af det vigtigste, du kan gøre som pårørende, at støtte ham eller hende i at få den rette professionelle hjælp." 

Læs også: Hjælp din veninde gennem kærestesorgen


Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Hvad synes mændene?