Kvinde med lavt selvværd
© iStock

Kæmper du med lavt selvværd? Her er redskaberne til at få det bedre med dig selv

Tænker du sorte tanker om dig selv, og er du havnet i en negativ spiral?

23. april 2017 af Mette Andrea Boesgaard

Det er så nemt at male fanden på væggen og tænke dårligt om sig selv. Det er så nemt at give os selv skylden for, at vi ikke har et godt arbejde, en lækker krop eller en sød, skøn kæreste. Hvis du vil, så findes der en række af værktøjer, som kan hjælpe dig til et langt mere positivt liv. Og det er i grunden ikke så kompliceret. 

1. Undgå negative tanker

Allerførst skal du indse, at du ikke får det bedre, når du skælder ud på dig selv. Tværtimod. Vejen frem er at vende alle de negative tanker til positive. Vend hjernen. Tænk ikke: Jeg er fed. Tænk, jeg har en fantastisk krop. Når du tænker en negativ tanke, så giv omgående igen med en positiv. Også selvom du ikke tror på tanken. Sig den højt. Det er en start.

2. Ros dig selv

Prøv noget nyt. Ros dig selv, også for ting, du synes, virker latterlige og små. Hvis du husker at betale dine regninger til tiden – ros dig selv. Hvis du husker en vens fødselsdag – ros dig selv. Hvis du møder til tiden – ros dig selv. Og husk så lige at tage imod ros, når den kommer. Lad være med at undskylde, hvis du har gjort noget godt. Nej, det skyldtes ikke held. Det var sikkert mere på grund af dine evner, hjerne eller talent.

3. Tilgiv dig selv

Vi laver alle fejl. Vi siger dumme ting og sårer andre mennesker. Lad være med at hænge fast i fortidens fejl. Brug ikke tiden på at slå dig selv i hovedet. Kom videre, eller få ryddet op efter dig. Tag en snak med familien, vennen, eller hvem du nu har dummet dig over for. Tit vil de have glemt det, så hvorfor skal du huske på din brøler?

4. Hold op med at bekymre dig

Det er så nemt at gå rundt og tro, at alle hader dig. Eller at kæresten lige straks er dig utro. Tit er det bare noget, du frygter. Koncentrer dig kun om ting, du ved med sikkerhed. Og hvis noget går galt, så hiv blok og blyant frem. Noter, hvad du kan gøre for at løse problemet. Acceptér, at negative ting kan ske, men vent med at bekymre dig, til de er sket. Inden da er det bare lig unødvendig selvudslettelse.

5. Vær realistisk

Kvinder med et dårligt selvværd har tit nogle ekstremt urealistiske krav til sig selv. Stop det. Nej, du kan ikke løbe ti km på 30 minutter. Nej, du ligner ikke Helena Christensen. Nej, du scorer ikke altid de høje karakterer. Tit stiller vi høje krav, fordi det er den nemmeste måde til at nedgøre os selv. Drop det. Stil mindre krav, og se, lige straks er du i gang med at opfylde dem.

6. Ryd op i dit liv 

Vejen til et godt selvværd ligger i de små ting. Bare det, at du tager opvasken og mærker resultatet, er en lille sejr. Et bevis på, at du faktisk kan rydde op og gøre dit hjem lidt mere rart. Så ryd op i dit liv. Flyt om på møblerne. Pak de ting væk, der bare står og fylder. Køb nogle grønne planter, du kan nusse om. Mal væggene i en ny farve. Det viser at du er midt i en proces af forandring, og sørg for masser af frisk luft i hjemmet. Det kvikker op. Hør din yndlingsmusik, og dvæl ved alle de nye gode ting, du gør for dig selv.

7. Lev sundt

Du er i gang med en psykisk proces, som tager tid. Og hvis du er god ved din krop, så hjælper det en hel del. Skær ned på sukker og koffein. Spis sundt, sørg for en god nattesøvn, og dyrk motion. En daglig gå- eller løbe-tur kan gøre underværker. Du får glød i ansigtet, og kroppen bliver stærk. Og når du er rank og stærk, er det meget lettere at strutte af selvsikkerhed og selvværd.

8. Dyrk dine venskaber

Hvis selvværdet halter, kan det være fristende at mure sig inde i al ensomhed. Men det bidrager ikke til humøret. Vær åben, når du af og til er trist. Tal med dine venner om det. Hvis du åbner op for godteposen og deler dine bekymringer med andre, får du måske oven i købet gode råd og andre perspektiver på dine problemer? Hvis du føler dig ensom, så gør noget aktivt. Bliv medlem af en frivillig organisation eller klub, og tilbyd din hjælp hos slægtninge, kolleger eller i ejerforeningen.

9. Mediter

Et liv med et godt selvværd kræver eftertanke, ro, refleksion, fordybelse og overskud. Hjælp den på vej med et dagligt åndehul, hvor ingen – hverken venner, sms eller e-mail – kan forstyrre dig. Lad tankerne stå stille i en halv time. Start evt. med et fast ritual. Tænd et lys, sæt noget stille musik på, eller tænd for aroma-lampen. Ting, der fortæller dig, at du nu er i gang med dagens stille-time.

10. Acceptér de dårlige dage

Verden er ikke altid negativ. Men den er heller ikke lutter idyl. Acceptér livets op- og nedture. Men vær realistisk. Hvis kæresten snerrer, eller hvis grønthandleren glor surt på dig, så er det ikke nødvendigvis DIN skyld. Alle kan have en dårlig dag.

11. Vær taknemmelig

Sæt pris på de gode ting. Jo, de er der. Tag over hovedet, gode venner, et godt måltid mad, en ny bluse, en solstråle på ryggen. Gør det til en vane at tænke på fem ting, der har gjort dig glad i dagens løb, lige inden du falder i søvn. Det kan ikke undgå at gøre dig mere tilfreds med dit liv.

12. Lev i nuet

Hvis du ofte er utilfreds med dig selv eller dit liv, så kan det skyldes at du ikke lever i nuet. Alt for mange hænger fast i fortiden. De var tyndere, kæresten fra dengang elskede dem mere, og arbejdslivet var ikke så problematisk. Andre lever for meget i fremtiden. Uha, nu er der lige straks en eksamen, den kan jeg ikke klare. Uha, nu er det lige straks sommer, og jeg er alt for fed til bikini. Stop op. Lev i nuet. Skru ned for kravene eller forventningerne, og tag en dag ad gangen.

Vil du deltage i konkurrencer og læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?