Sådan undgår du for mange ture i toiletkøen, når du er på festival

“Jeg smutter lige på WC – vi ses om halvanden time!”

15. juni 2016 af Maria Denise Christoffersen

Har du været på festival, så har du helt sikkert oplevet den her situation: Varm sommerdag, kolde øl – og den sindssygt irriterende følelse, når du igen skal tisse og må afbryde en fest i lejren for at gå op og stå i kø til toiletterne. På din vej derop passerer du hundredevis af mænd, som bare tømmer blæren i en en busk – og du sværger at holde dig fra nu af... Men kan du egentlig det? Og hvordan gør du det bedst?

Breaking the seal

På engelsk er der en udtryk, som hedder “breaking the seal”. Den dækker over teorien, at hvis du først tisser én gang, så har du krydset point of no return. Herefter skal du tisse hele tiden. Derfor bør du for alt i verden holde dig så længe som muligt, mens du drikker – for når du først “bryder forseglingen”, kommer du til at løbe i pendulfart til toiletterne.

Men er det rigtigt? Nej. Der er ingen forsegling, som kan brydes. Når det føles, som om tissetrangen er lav i begyndelsen af drukturen, er det fordi kroppens signaler bliver påvirket af alkoholen, du drikker. Hjernen sender signaler til blæren om, at du skal tisse, fordi kroppen forsøger at komme af med giftstofferne i alkoholen. Men det tager et par timer, før beskeden for alvor når frem. Til gengæld kan tissetrangen føles konstant, når den først rammer. 

Der er ikke ét, godt trick, du kan bruge, for at udskyde behovet for at tømme blæren. Når du først drikker alkohol, vil din blære sandsynligvis råbe op efter to timer, uanset om du har drukket en enkelt øl eller fem. Alligevel er der et par ting, der kan påvirke din tissetrang, så den ikke bliver større end højest nødvendigt.

Skru ned for tissetrangen

1. Hold dig varm. Har du lagt mærke til, at du ofte skal tisse, hvis du fryser? Så på med en varm hættetrøje, hvis det blæser eller er blevet aften.

2. Drik mest i starten. Det er ikke mængden af væske, der får din blære til at kalde på dig – det er alkoholen i dine drikkevarer. Derfor kan du lige så godt tylle mest i begyndelsen... du ender alligevel med at skulle på wc efter cirka to timer.

3. Drik vand nok. Alkohol er vanddrivende, så sørg for at have fået nok vand at drikke, før du ryger i drinksteltet. Så bliver du ikke så dehydreret. Det hjælper ikke rigtigt at drikke vand, imens du tyller drinks, for kroppen kan alligevel ikke optage det hele. Du tisser det bare ud igen.

4. Undgå kulsyre. Drikkevarer med brus fylder mere i maven og får din krop til at tro, at du skal tisse mere, end du reelt skal. Så hold dig til noget fladt (det burde ikke være så svært på festival).

5. Hold dig ikke (for længe). Ifølge Illustreret Videnskab er der flere sundhedsmæssige argumenter for, at du ikke må holde dig: bl.a. kan din blære blive slap, du kan få urinvejsinfektioner, og (i denne sammenhæng) vigtigst: det kan påvirke din følelse af at skulle tisse endnu oftere, end du reelt har brug for!

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?