Selvfølgelig vil jeg hellere have et æble end kage!
Selvfølgelig vil jeg hellere have et æble end kage! © Getty

Sådan får du dig en rygrad

Woman guider dig til viljestyrke og selvdisciplin

18. april 2011 af Mette Andrea Boesgaard

Få dig en rygrad


Spiser du alt for meget slik? Bruger du for mange penge på shopping? Dyrker du for lidt motion? Ser du for meget tv?

De fleste af os har et eller andet ved os selv, vi er utilfredse med - en ting, vi gerne ville ændre. Hvis du har det sådan, har du sikkert prøvet at sværge for dig selv, at NU skal det være anderledes og sætte ud med intentionen om at ændre det, blot for til din store frustration at plumpe i med et brag 30 minutter eller to dage senere...

Hvordan får du en rygrad, hvis din egen er lavet af gele? Woman har guiden til viljestyrke og selvdisciplin!

 

Hvad er viljestyrke?

HVAD ER VILJESTYRKE?
Viljestyrke er evnen til at overkomme unødvendige eller decideret skadelige impulser eller vaner. Selvdisciplin er viljestyrkens makker. Det er den, der giver dig udholdenhed til at forsætte, indtil målet er nået.

© woman.dk
Tilsammen gør viljestyrke og selvdisciplin, at du kan vælge din opførsel og reaktioner i stedet for at lade dem styre dig. Det lyder måske som opskriften på et kedeligt liv med afsavn og masser af gulerødder, men hvis du bruger din viljestyrke til at nå et mål, får det dig faktisk til at føle mere tilfreds med dig selv og dit liv. Det betyder nemlig, at du får succes med dine forehavender, og du får fornemmelsen af at have kontrol med dig selv og dine omgivelser. Og det er altså videnskabeligt bevist, at viljestyrke er vejen til succes: Et hold forskere har nemlig fulgt en masse 4-årige børn, der blev sat til at vise deres viljestyrke ved at modstå en småkage for at få to småkager senere. Dem, der holdt stand længst, forlod gymnasiet med de bedste karakterer, og de var mere vellidt af deres kammerater end dem, der gav efter...

Træn viljestyrken

Tro på, at du har viljestyrke
Går du rundt og tænker, at du ikke har nogen rygrad? Jamen, så har du den heller ikke! Du er, hvad du fortæller dig selv, du er. Hvis du skal have nogen som helst mulighed for at udvise viljestyrke, skal du også tro på det. For at få troen, så lav en liste over ting, du har gennemført ved hjælp af din viljestyrke igennem tiderne - både små og store ting tæller her. Har du gennemført et motionsløb? Tog du trappen i stedet for elevatoren i morges? Sagde du nej til kage til kaffen? Eller har du ladet et par sko stå i butikken, fordi du vidste, at du ikke havde penge på kontoen? Skriv eksemplerne ned, ros dig selv for de gange, du udviste viljestyrke, og når du kan mærke, at din tro på din viljestyrke vakler, så husk dig selv på dem og fortæl dig selv, at du kan altså godt, når det virkelig gælder!

 

© woman.dk
Træn din viljestyrke
Forskning viser, at din viljestyrke er lidt ligesom en muskel: Jo mere du bruger den, desto bedre bliver du også til det. Så kom igang med at træne den allerede nu. Start med lette ting, som din utrænede viljestyrke kan håndtere: Hold vejret. Stå på et ben. Skriv med din venstre hand, hvis du er højrehåndet. Sig nej til chokoladen, du bliver tilbudt. Løb en lille tur. Husk på at for hver lille ting, du gennemfører i kraft af din viljestyrke, så træner du viljestyrke-muskel!

Sæt dig et mål

© woman.dk
Sæt dig et mål
Viljestyrke er ikke kun et spørgsmål om at bide tænderne sammen og sige nej - det handler også om at tænke strategisk. Det er jo lettere at opnå noget, hvis du ved, præcis hvad du vil opnå! Så start med at sætte dig et mål. For at gøre dit mål så håndgribeligt som muligt, så gør det specifikt og målbart. I stedet for at sige ”jeg vil gerne leve sundt”, så sig: ”Jeg vil dyrke motion, så jeg kan blive sundere”.

Når du sætter dit mål, så tænk også over, hvorfor målet er vigtigt for dig. Har du sat dig dit mål, fordi det vitterligt betyder noget for dig, eller er det fordi du føler, du bør gøre det? Hvis dit mål virkelig er et, du selv føler før, bliver det også lettere for dig at nå det.

 

Begræns dig
Det er ikke menneskeligt muligt at være viljestærk hele tiden, så lad være med at sætte dig fem mål ad gangen - sats i stedet din energi på en ting. Husk på, at det er bedre at nå et mål og få en succesoplevelse, der kan anspore dig til at nå et andet mål, end at prøve at nå fem mål og fejle.

Når du laver dit mål, så husk også, at det er bedre at lave små ændringer end dramatiske forandringer. Hvis du holder dig til de små ændringer, er det mere sandsynligt, at du holder det, du har lovet dig selv, og det forhindrer, at du falder tilbage i dine gamle vaner.

 

Gør opgaven overskuelig
Istedet for at lave en plan for hele resten af dit liv, så del dit mål op i små del-mål. Lav en strategi for, hvad du vil gøre i dag og i morgen og i næste uge; ved at holde målene overkommelige sikrer du, at du når dine mål. Når du laver din strategi, så husk at du også skal kunne holde ud at leve med dine mål; det nytter ikke noget, at du siger til dig selv, at du aldrig mere må shoppe eller spise slik, for det kan du alligevel ikke holde. Sig i stedet, at du for fremtiden kun bruger 500 kr om måneden på shopping eller spiser slik om lørdagen - så har du en chance for at overholde det.

 

Omprogrammér din hjerne

Tænk før du handler
Din amygdala er den del af hjernen, der styrer dine impulser - det er den, der får dig til at række ud efter posen med M&Ms og hælde en håndfuld i munden, uden du overhovedet bemærker det. Men din viljestyrke sidder i en anden del af hjernen, nemlig frontallappen. For at bruge din viljestyrke, er du nødt til at flytte tankeprocessen fra din amygdala til din frontallap, og det kan du gøre ganske enkelt ved at tage en dyb indånding og spørge dig selv, hvad du er i gang med at gøre, når du ser din hånd række ud efter posen med M&Ms. Det giver dig lige det pusterum, du har brug for, til at ændre refleksen, stoppe dig selv og handle mere bevidst.

 

© woman.dk
Omprogrammer din hjerne
Kan du bare ikke slå den superlækre kjole i butikken ud af hovedet, selvom du har svoret, at det skal være slut med al det shopperi? Så er det tid til at aktivere din fornuft og omprogrammere din hjerne! Spørg dig selv, hvordan det bidrager til dit mål at købe kjolen. Mærk efter, hvordan det vil føles at købe kjolen - vel vidende at du har svigtet dit mål. Er den øjeblikkelige tilfredsstillelse det værd - at du mister grebet om dit mål, at du svigter dig selv, at du måske ovenikøbet væmmes ved dig selv, fordi du ikke havde viljestyrke?

 

Distraher dig selv
En af de mest effektive måder til at holde fast i din viljestyrke er ved at distrahere dig selv, når du står overfor fristelser. Pas dog på, at du ikke roder dig ud noget, der forstærker din lyst til det, du ikke må - hvis du ikke må shoppe, så lad være med at gå en tur, hvor du kan risikere at støde på butikker eller se et program på fjernsynet med masser af lækkert tøj; hvis du ikke må spise kage, så lad være med at sætte dig og se tv, gør i stedet noget, hvor du ikke kan bruge dine hænder til at spise. Tag et bad, for eksempel, eller læg en ansigtsmaske. Nogle gange handler en stærk vilje blot om, at du kaster dig over noget andet, til fristelserne er glemt.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?