- og jeg mener, hvad jeg siger!
- og jeg mener, hvad jeg siger! © Getty

Sådan kommunikerer du effektivt

Vil du gerne være sikker på at blive hørt? Lær kunsten at kommunikere

12. august 2009 af Mette Andrea Boesgaard

Sådan kommunikerer du effektivt


Du kommunikerer hele tiden, hver dag med andre mennesker: Derhjemme, på job eller studiet, og når du færdes ude omkring i verden - med veninderne, familien, kæresten, bekendte og vildt fremmede. Nogle gange gør du det med ord - andre gange med kropssproget alene.

Den måde, du kommunikerer på, afgør hvilken reaktion du får fra andre. Hvis du er skrap til at kommunikere, opnår du de ting, du ønsker dig, du får løst de konflikter, livet uværgeligt byder på, dine forhold til andre bliver stærke og sunde, og du bliver et gladere menneske. Er du knap så god til det, ender du tit i situationer med misforståelser, uoverensstemmelser og frustration.

Vil du gerne være bedre til at kommunikere? Så læs med i Womans guide til god kommunikation

Tips til god kommunikation

SÅDAN KOMMUNIKERER DU EFFEKTIVT:

Vær nærværende
Du har sikkert prøvet at sidde sammen med en veninde og snakket om noget, altimens hendes øjne flakker rundt i lokalet eller er klinet til mobiltelefonen. Det er supertræls, og det gør bestemt ikke jeres samvær særligt behageligt! Humlen ved god kommunikation er at være nærværende og til stede i øjeblikket.

 

Sig tingene direkte
Det er ikke det samme som at såre andre - du kan sagtens sige tingene ligeud, uden at det virker sårende på andre, bare du gør det på en høflig og forstående facon. Og vær ikke bange for at bede om det, du vil have; det øger chancen for, at andre forstår, hvad du vil, og at de giver dig det, du vil have!

 

Lad være med at lyve
Nogle gange er det lettere at stikke end løgn end at fortælle den svære (eller endda sårende) sandhed. Men lad være med at lyve. Det underminerer din troværdighed og integritet, og på sigt ender du med at rode dig ud i situationer, hvor du ikke kan huske, hvad du har sagt til hvem.

 

Tag udgangspunkt i dig selv
I stedet for at sige ”der fuckede du virkelig op”, så tag udgangspunkt i dig selv og dine egne følelser og sig i stedet ”Jeg bliver frustreret, når jeg oplever, at...” Det kan nemlig ikke diskuteres, hvordan du oplevede en given situation (men det kan derimod godt diskuteres, om det var den andens intention, at det skulle opleves sådan af dig). Når du ikke skyder skylden på den anden, går vedkommende ikke i forsvarsposition, og han eller hun bliver mere villig til at se tingene fra dit synspunkt.

 

Vis interesse for andre
At være god til at kommunikere betyder ikke bare, at du har styr på, hvad du siger - en stor del af din kommunikation består i, hvordan du forholder dig til omverden. Vis interesse for folk omkring dig; hvordan er deres liv, hvem er de kærester med, hvad betyder noget for dem? Stil dem spørgsmål om deres liv og levned, ros dem for veludført arbejde eller deres pæne trøje, smalltalk med dem. Det virker måske irrelevant, men det skaber grobund for et positivt forhold - og det gør dig automatisk til en bedre kommunikator.

Sådan bliver du god til at smalltalke


Lyt
Du tror måske, at du lytter til andre, men hvis du er, som folk er flest, bruger du i stedet andres taletid til at tænke over, hvad du selv skal sige, når den anden endelig holder kæft! For at at blive god til at kommunikere, er du nødt til at lære at lytte og sætte dig ind i, hvad den anden siger. Lad være med at afbryde - også selvom den anden roder sig ud i lange, dødssyge og irrelevante forklaringer. Lad være med at gå i forsvarsposition, hvis andre siger noget, du er uenig i. Prøv at sætte dig ind i, hvordan verden ser ud fra vedkommendes synspunkt - stil masser af spørgsmål, så du er sikker på, at du har forstået. Brug også gerne såkaldt papegøjesprog - gentag, hvad den anden sagde (”det, jeg hører dig sige, er...”) så I ikke går fejl af hinanden. Så kan du bagefter komme med dit eget synspunkt - og sandsynligvis få mere forståelse for det, for andre er nemlig mere villige til at lytte til dig, når de føler sig hørt!

 

Acceptér, at alle har ret
Det lyder jo helt vanvittigt, for alle ved jo, at DU har ret. Ikke? Men tænk på, at alle har det lige som dig - ud fra netop deres opfattelse af tingene og deres perspektiv på verden har de ret! Hvis du accepterer, at de ser selv sådan, er du også i stand til at tage uoverensstemmelser i stiv arm.

 

Informér
Information skaber tryghed hos dine omgivelser. Det betyder ikke, at du skal give dine kolleger en detaljeret update på dit parforhold, eller du skal fortælle kæresten om, hvad du har lavet hvert et øjeblik af din dag. Men det betyder, at du skal dele relevant information med folk omkring dig. Hvornår kommer og går du, og hvad skal du? Giv besked og gør det i god tid, så folk kan planlægge ud fra det. Det er også god information at melde klart ud, hvis du har en dårlig dag.

 

Udvis situationsfornemmelse
Du kunne sikkert ikke drømme om at fortælle din bedstemor om din og kærestens eskapader i dobbeltsengen - lige så meget af hensyn til din egen blufærdighed som af hensyn til hendes. Og sådan er det med mange ting her i livet. Det er ikke lige velset og passende at tale om livets mere penible sider - for eksempel sygdom, død, sex og afføring - alle steder, ligesom du virker ufølsom, hvis du kommer med begravelsesjokes, når din kollega lige har mistet sin mor. Lær at aflæse situationer og mennesker, så du kan kommunikere de rette ting til de rigtige mennesker på et passende tidspunkt.

 

Tænk på dit medie
Du kommunikerer ikke bare med folk, du møder ansigt til ansigt. Du kommunikerer også dagligt med folk via telefonen, sms’er, e-mails, Facebook og hundrede andre kanaler. Hvis du har noget vigtigt, du vil sige, så tænk på, om du har valgt den rette måde at gøre det på. I telefonen har du ikke dit kropssprog til at formidle dit budskab, men dit toneleje kan stadig afsløre, om du er vred eller siger ting med et glimt i øjet. Vælger du at skrive til andre - enten på mail eller sms - kan folk hverken se dit kropssprog eller høre din stemme, og derfor kan du ikke være sikker på, at de fanger nuancer som ironi, glæde, sarkasme eller vrede, og du risikerer let at blive misforstået.

 

Skab sammenhæng mellem det, du siger, og det du gør
Det er fint nok at have udtænkt og kommunikeret løsninger på alverdens problemer. Men hvis det bliver til lutter ord uden handlinger bag, mister dine ord sin gennemslagskraft. Lev, som du siger, du gør det - så får du også automatisk andres respekt.


Tag ansvar
Effektiv kommunikation betyder, at du er nødt til at tage ansvaret på dig, hvis du har begået en fejl. Hvis der opstår en konflikt, og I begge bærer ansvaret (og sådan er det jo som regel), så se på, hvad der er din fejl, og indrøm det. Det opløser en spændt situation, sætter et godt eksempel for den, du kommunikerer med og viser modenhed. Det får også tit den anden til at svare venligt, så I begge får en fælles forståelse og kommer frem til en situation.

 

Se samtalen som en proces
Hvad enten du har en decideret diskussion med andre, eller I bare har en snak om livets op- og nedture, så lad være med at gå efter at vinde diskussionen, få ret eller få det sidste ord. Se i stedet samtalen eller diskussionen som en proces, hvor I lærer om hinanden eller livets nuancer, eller I arbejder jer frem mod et kompromis, der kan gøre alle glade.

Lær at forhandle

 

Lad ikke følelserne tage kontrollen
Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, for når vi møder kritik og modgang er det let at føle, at den, der serverer kritikken, har misforstået det hele, og så gå i forsvarsposition eller måske endda gå til modangreb. Og ja, det ER hårdt at høre på kritik, særlig fordi det ofte bliver overdrevet eller farvet af den andens følelser, men du opnår ikke noget - andet end diskussion og uvenskab - ved at flippe skråt. Kan du mærke, at temperamentet bruser over, og du ikke er i stand til at tage en ordentlig samtale om tingene lige nu, så tag en time out og genoptag diskussionen igen, når du har fået konflikten lidt på afstand.

Få styr på følelserne

Almindelige fejl

ALMINDELIGE KOMMUNIKATIONSFEJL

Bliver du konstant misforstået? Så se om du begår disse klassiske fejl, når du kommunikerer:

 

Du siger ikke tingene ligeud
Du mener måske selv, at du siger tingene lige ud - men måske gør du det alligevel ikke. Der er stor forskel på at sige "Hvor ville det være rart, hvis du gad tørre køkkenbordet af efter dig" og ”Vil du ikke godt tørre køkkenbordet af efter dig, så bliver jeg glad?”. Rigtig mange smider om sig med hentydninger og forventer så, at folk omkring dem forstår, hvad de virkelig mener. Men det kan du ikke gå ud fra. Hvis der er noget du vil have - eller ikke have - er du nødt til at sige det klart og direkte, så der ikke kan være nogen tvivl om, hvad du mener.

 

Du er for direkte
Er du typen, der siger nøjagtig hvad du mener, og så må folk tage dig, som du er? Så er der måske grund til at overveje, om du vitterligt opnår noget ved at insistere på at sige tingene på DIN måde. Meget ofte virker du nemlig uhøflig, barsk eller ligefrem sårende på andre - men du kan altså sagtens sige tingene direkte uden at såre! Tænk på, hvordan du ville have det med at få et svar a la det, du giver andre, i hovedet. Befordrer det din lyst til at hjælpe, samarbejde og nå en løsning? Tænk også på, at selvom du holder på at sige tingene på din måde, er det slet ikke sikkert, at du reelt opnår det, du gerne vil, når du siger det sådan. Og så er din form for kommunikation jo ikke særlig effektiv.

 

Du siger tingene på en grim måde
Når du kommunikerer med andre, handler det ikke bare om, hvad du siger - men også om måden, du siger det på! Hvis du med fornærmet mine siger til din kæreste, at om han gider rydde op efter sig, er det sandsynligt, at han enten ikke gør det, eller at han bliver sur og starter et skænderi. Hvis du derimod siger det til ham på en sober måde, er det mere sandsynligt, at du opnår det, du ville.


Dit kropssprog siger ikke det samme som dine ord
Der findes tusindevis af bøger om, hvad godt kropssprog er. Men i bund og grund er der kun to stikord til godt kropssprog: 1. Vær naturlig og 2. Se på om dit kropssprog siger det samme, som din mund siger. Hvis du står og luder med ryggen, kan det, du siger, være nok så overbevisende - men dit kropssprog skriger, at du ikke tror en dyt på det, der kommer ud af munden på dig! Hvis du gang på gang oplever, at folk ikke tager dig seriøst, er det måske fordi dit kropssprog modarbejder dig, og så er det værd at tage et kig på, hvor det glipper og gøre en indsats for at rette det.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?