Bridget Jones drikker vin
© 'Bridget Jones' Dagbog'/ Miramax, Universal Pictures, StudioCanal, Working Title Films, Little Bird

6 røvirriterende ting, der sker lidt for ofte i Hollywood-film

Er vi de eneste, der bliver lidt trætte?

18. august 2017 af Sarah Lyster Nielsen

Når Netflix ikke byder på noget nyt og spændende, kan en klassisk rom-com og chickflick som Clueless, Grease eller Bridget Jones’ Dagbog sagtens tåle at blive set igen (og igen og igen).

Det er rart at drømme sig lidt væk og fortabe sig i fantasien om den eneste ene, der bare venter lige om hjørnet – men nogle gange er det simpelthen bare lidt for svært at købe den, og så bliver man en lille smule træt, når de samme karakterer og plots går igen i både gamle og nyere film. 

Romantiske film er ofte fyldt med klichéer, og til tider bliver det bare lidt for meget. Vi har samlet nogle af de filmklichéer og situationer, som vi er liiidt trætte af.

1. Singlelivet er trist og ensomt – lykken er en mand!

Bridget Jones’ Dagbog er et klassisk eksempel på historien om den lidt umulige singlepige, der er ked af det – indtil hun bliver reddet af Mr. Darcy, selvfølgelig. 

Samme type støder vi på i The Wedding Date, hvor hovedpersonen hyrer en mandlig eskort som date til brylluppet; hendes ekskæreste er nemlig forlover, og han skal gøres jaloux og måske endda vindes tilbage.

Selvfølgelig er der mange, der leder efter den eneste ene eller måske bare den næste rigtige, men singlelivet kan altså også noget og er bestemt ikke dømt til at være sørgeligt og tomt.

Heldigvis findes der også bedre eksempler såsom Legally Blonde, hvor blondinen Elle prøver at vinde sin ekskæreste tilbage, men i stedet finder ud af, at hun er for god til ham. 

Her behøver lykken ikke at være en mand, men nærmere at finde sig selv og være god nok, som man er – og så måske en manicure her og der.

2. Er du overvægtig? Så er du også sjov og/eller grov

Den overvægtige pige er en velkendt karakter, der i mange tilfælde er nødt til at være sjov for at være ‘likeable’ – eller sådan fremstilles det i hvert fald ofte. 

Karakteren ses for eksempel i Brudepiger, hvor Melissa McCarthy er en lettere ucharmerende brudepige med dårlige manerer. Lidt samme type spiller Rebel Wilson også i både Single i New York samt Pitch Perfect – i sidstnævnte kalder hun endda sig selv ‘Fat Amy‘, så vi lige er helt med på, at hun altså er tyk og bevidst om det.

Nogle film, såsom Hairspray, har dog et lidt mere positivt syn på den overvægtige kvinde og viser hende som værende attraktiv, men langt de fleste film portrætterer den ‘tykke’ pige som den sjove veninde.

3. Kvinden kan først få manden, når hun har fået en makeover

Makeovers er generelt et hit i romantiske film: Princess Diaries, She’s All That, Pretty Woman, Grease og My Big Fat Greek Wedding

Om makeoveren er nødvendig for den kvindelige hovedpersons karakterudvikling vides ikke, men i hvert fald har vi efterhånden lært, at alle kan blive pænere, hvis de smider brillerne og glatter håret (host). 

I en god del af de her film får filmens mandlige hovedperson ofte først rigtigt øjnene op for hende efter håret er blevet sat og garderoben skiftet ud. Suk.

4. Mand vil have kvinde, som ikke er interesseret – men det bliver hun!

I film som Dodgeball og 10 Things I Hate About You finder vi den type mand, der ikke forstår et nej eller i hvert fald vælger at ignorere det til trods for gentagne afvisninger – og kvinden ender selvfølgelig med at forelske sig i ham efter alle hans tilnærmelser og tilhørende afvisninger. 

Når du ser det i filmen, virker det jo umiddelbart meget sødt, men ærligt talt er det en lille smule creepy, at ordet ‘nej’ bare ikke rigtigt eksisterer i disse mænds ordforråd.

5. Kæmpe aldersforskel – med en ældre mand

Jo, vi elsker alle sammen Pretty Woman, men når man tænker over det, er det egentlig lidt underligt, at Julia Roberts er så ung i forhold til Richard Gere. 

Det samme er tilfældet med Emma Stone og Colin Firth i Magic in the Moonlight; Emma Stone er altså 28 år yngre end Colin Firth, og alligevel finder de sammen. 

Man siger godt nok, at alder kun er et tal, men det virker umiddelbart lidt urealistisk, at det sker så ofte, og ser vi bort fra Fagre Voksne Verden (The Graduate), så er den ældre part altså sjældent en kvinde. 

6. Kvinden er i fare og har behov for en mand til at redde hende

Kvinde i nød er en velkendt situation, som vi både kender fra en lang række Disney-film fra før 2000 samt nyere film som The Legend of Tarzan og Deadpool

Det er ærligt talt en lidt slidt gentagelse, men heldigvis findes der også masser af badass kvinder, der sagtens kan redde sig selv (og alle andre) – se bare Lara Croft, Hermione Granger og Black Widow.

Alle disse Hollywood-klichéer gælder selvsagt ikke for alle film, men alligevel kan det godt være trættende at se det ske i så mange film. 

Heldigvis er der kommet mere fokus på seje, kvindelige karakterer og historier, som vi for eksempel ser i Frost, Star Wars og selvfølgelig den nyeste Wonder Woman-film, og vi ser frem til endnu flere cool kvinder, der sagtens kan redde sig selv og som ikke nødvendigvis behøver en makeover for at klare skærene.

Hvad synes mændene?