Debatten » Sex » klamydia test, falsk positiv?

klamydia test, falsk positiv?

1. Dumm Profilbillede for Dumm Indlæg: 3
    15. december 2012, 23.17

Hej alle

på forhånd undskyld for det lange indlæg...

Jeg har lige nogle spørgsmål omkring klamydia og klamydia test.

Jeg blev i fredags testet positiv for klamydia, hvilket jeg var ret træt af. Eftersom jeg kun har dyrket usikker sex med én person, var jeg 100 procent sikker på at han havde givet mig det. Efter en del overvejelse (har et lidt anstrengt forhold til personen) besluttede jeg mig for at fortælle personen, at han skulle tage til lægen og blive tjekket, da jeg var sikker på at han havde klamydia (havde ikke lyst til at fortælle ham det, da jeg vidste der var stor sandsynlighed for at han ikke ville tage det pænt, men synes alligevel at han skulle vide det, så han kunne blive behandlet + så de piger han har været sammen med efterfølgende kunne blive behandlet).

Jeg sender ham en (super venlig) sms med den trælse information, men får bare svaret: "er blevet testet, har det ikke"
    Min første tanke var at han selvfølgelig lyver (hvilket jeg stadig tror han gør) men spørger om han er 100 procent sikker på det, eftersom jeg KUN kan have fået det af ham. Han svarer at han er helt sikker...

Nu sidder jeg og er SUPER SUPER irriteret på ham, da jeg er 99 % sikker på at han lyver, men samtidigt har jeg ikke lyst til at beskylde ham for noget, hvis det er en réel chance for at der kan være sket en fejl.

Så mine spørgsmål er:
    Kan jeg have fået et falsk positiv ved lægens klamydia test, så jeg i virkeligheden ikke har det? Eller kan han have fået et falsk negativ, så han i virkeligheden har det, men tror han ikke har (hvis han da overhovedet er blevet testet).

Min søster åbnede også muligheden for, at jeg evetuelt kunne have haft det inden ham (hvis ham man har dyrket sikker sex med inden, måske har været et rigtigt møgsvin og smidt kondomet uden man vidste det og derved være blevet smittet), Men hvis det er tilfældet, ville den fyr jeg har haft usikker sex med vel stadig være smittet, eller kan man have sex én gang uden at den anden part bliver smittet?

Håber i kan hjælpe mig

2. RosesAreRed Profilbillede for RosesAreRed Indlæg: 4234
    16. december 2012, 11.04

Det kunne jo også være, at ham fyren godt nok havde klamydia men ikke vil indrømme over for dig, at han har smittet dig, så derfor lyver han om det? Det virker for mig som det mest sandsynlige scenarie

3. Solsikkeblomst Destroy what destroys you! Profilbillede for Solsikkeblomst Indlæg: 330
    16. december 2012, 11.39

Udfra hvad du siger, så synes jeg det virker mest sansyneligt, at han lyver!

4. liselil Profilbillede for liselil Indlæg: 1189
    16. december 2012, 11.46

Hvis du er 100 % sikker på, at du kun har dyrket usikker sex med ham, er sandsynligheden for at han lyver ret stor. Bare det at han er blevet testet, kunne godt lyde som om han selv har haft mistanken. Tror mange ville lyve om det, det er ikke så fedt og have hængende på sig, at man er skyld i smitten.
    Men jeg tænker også, er det ikke ligemeget? Altså er det værd og bruge så meget krudt på? Du har gjort hvad du skulle, fortalt det til den ene du ved du har haft usikker sex med. Mere behøver du ikke bekymre dig om

5. Dumm Profilbillede for Dumm Indlæg: 3
    16. december 2012, 13.18

Tak for svarene! Jeg tænker helt klart også at det er fordi han lyver.
    Men grunden til, at jeg hader situationen lidt er, at vi arbejder samme sted og er helt ærligt urolig for, at han nu kunne finde på at sige alt muligt lort om mig (ting som at jeg har beskyldt ham for at give mig klamydia og at jeg så må være rundt omkring og alt muligt lort) og har virkelig prøvet at sige til mig selv, at jeg skal være røv ligeglad med hvad han siger om mig, men det kan jeg altså bare ikke.

Og så fordi jeg læste en masse om folk der troede de var blevet fejl testet før, tænkte jeg om nogen vidste om det er en reel risiko. For har jo heller ikke lyst til at "beskylde" (har aldrig været min intention at placere skylden, nærmere bare informere ham) ham for noget, hvis der nu er en lille chance for at han måske taler sandt. Skal lige understreges at jeg bestemt tror, at det er ham der lyver, men kunne godt tænke mig at være 100 procent sikker på det.

6. Lemongrass ૐ પ્રેમ Profilbillede for Lemongrass Indlæg: 3767
    16. december 2012, 13.26

100% han har klamydia. Klamydia er SÅ smitsomt. Så ja, jeg ville også vide at han løj - for det gør han.

"The best memories comes from the stupidest ideas" <3
  7. Marme Profilbillede for Marme Indlæg: 1
    7. marts 2013, 23.20 Opdateret d. 7. marts 2013, 23.21

Hej,
    som du selv nævner kan testen altså ha vist et falsk positiv resultat.
    Jeg tror også det er det der skete for mig og min kæreste. Vi blev begge testet (jeg var ret sikker på jeg ikke havde klamydia da jeg før var blevet testet) og hans resultat var positivt og mit var negativt, selvom vi har dyrket ubeskyttet sex i et år, og jeg ved at han ikke har været sammen med andre efter mig. Lægen mente at det var muligt at han havde fået en falsk positiv test

8. Emmelyn2013 Profilbillede for Emmelyn2013 Indlæg: 1604
    8. marts 2013, 12.02

Der er større chance for falsk negativ, end for falsk positiv.
    Det tager typisk 3 måneder efter 3, før man kan få det rigtige resultat frem. Og derudover kan klamydia godt ligge og lagre i kroppen længere tid end det.
    MEN når nu du ER blevet smittet, og din test er positiv- så ville hans højst sandsynligt også have været det.

Jeg tror han lyver- og ikke bare om at han er testet negativ. Jeg tror slet ikke han er testet overhovedet. Men det kan så være han gør det nu, hvor du har fortalt ham, at han har klamydia.
    Tror simpelthen ikke han vil indrømme over for dig, at han er en sjuske, som dyrker ubeskyttet sex til højre og venstre, og aldrig går til lægen.
    Han er ikke den eneste som er sådan- desværre.

Hvis han virkelig er så lav, at han begynder at tale om det på arbejdspladsen- så kan du gøre to ting:

1- bliv ligeså lav.
    Fortæl at det er ham som en er en gris. En ting er at man har ubeskyttet sex, noget andet er at man ikke har så meget respekt for sig selv og for andre, at man sørger for regelmæssige tjek hos lægen- så man kan få stoppet smitte af kønssygdomme.

2-gå til chefen.
    Ja det er måske lidt sladre-agtigt, og måske endda lidt pinligt (historien taget i betragtning), men det ville jeg havde gjort.
    Det er ikke okay at have en kollega som løber med sladder, og bagtaler. Og måske endda får startet en hetz/mobning.
    Sådanne barnligheder bør ikke foregå på en arbejdsplads. Og det er i allerhøjeste grad fyringsgrundlag.

9. L-SP Profilbillede for L-SP Indlæg: 94
    9. marts 2013, 20.03

Jeg tror også at der er større sandsynlighed for at han ikke vil indrømme det overfor dig. Alle positive klamydiatests analyseres en gang til, for at være endnu mere sikker. De bliver først afgivet som positive, hvis begge tests er det. Selvfølgelig er der ikke nogen analyseteknikker, der er fejlfrie, men der er virkelig lille sandsynlighed for at en falsk positiv (Så kom nørden lige på banen )

10. Brugeren er slettet.
    10. marts 2013, 07.01

Tror højest sandsynligt han lyver, men du kan godt få en falsk positiv test! Har jeg desværre set flere eksempler på, specielt hvis du indtager en eller anden form for medicin samtidigt med, eller har været på insulin op til 14 dage før testen kan den godt fald ud falsk positivt. Det er dog langt fra mere reglen end undtagelsen, og hvis du vil være 100 % sikker synes jeg du skal få taget en test igen - så har du ihvertfald to teste til at bygge op om at du har klamydia eller ej. Jeg er ikke sikker på hvilke typer medicin der kan påvirke testene, men har bl.a. et par venner der har prøvet det hvor lægen fortalte om det

Mest læste

Abonnér på WOMAN nu! Se alle tilbud