Vis forklaring
Skjul forklaring
Du kan abonnere på tråde og få tilsendt en email med de seneste indlæg - du vælger selv om du vil have besked hver gang der bliver skrevet, eller blot en samlet opdatering én gang om dagen.
Hvis du er i tvivl om noget, kan du altid spørge i vores support-forum.
God fornøjelse!
Woman.dk
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere.. Jeg er virkelig bange for at kaste op, og det er noget der plager mig næsten hver dag, jeg er 17år nu, og det har plaget mig siden jeg var 3 år tror jeg. Da jeg kom ud for en rigtig uheldig episode som jeg husker helt tydeligt. Jeg er næsten sikker på at det er det der har gjort det for der begyndte jeg at ryste for første gang. Altså det er blevet bedre med tiden, men jeg bliver bange fx. hvis jeg har spist for meget og føler mig lidt utilpas. Så begynder mit hjerte at hamre helt vildt og jeg går i panik. Jeg kan ikke være i nærheden af folk der er syge og kaster op for jeg er sindsyg bange for at de smitter mig. Nogen gange bliver jeg bange fordi der er en bøvs der sidder i klemme.. Jeg prøver altid at sige til mig selv "tag dig nu sammen, hvis du kaster op, så kaster du op!" men jeg går i panik og nogen gange begynder jeg at ryste men der sker sjælendt.
Så jeg ville høre om nogle af jer har det sådan eller har haft det sådan? Om der noget der hjælper jer, og som måske kan hjælpe mig?
Det lyder meget, som om du lider af emetofobi, som er angst for, ja, at kaste op. Som med andre fobier kan det behandles ved hjælp af kognitiv terapi. Emetofobi er faktisk en af de mest udbredte fobier, så du er afgjort ikke alene (det skal lige siges, at jeg ikke lider af det).
Du kan prøve at kigge på denne side:
http://www.emetofobi.dk/
Jeg har lidt af noget lidt lignende. Og lider stadig af det..
Men går ud fra du ikke har kastet op for nylig, for selvom jeg har den angst, så når jeg skal kaste op, så kaster jeg op.. Jeg når nærmest ikke at være bange for det.. Jeg gør det bare.
Men angsten er der stadig. Men det jeg har fundet ud af er, at jeg er bange for kvalmen og følelsen af at måske skulle kaste op.
Det er meget indviklet, men jeg ved PRÆCIS hvordan du har det.
De gange hvor jeg har haft kvalme eller følelsen af at skulle kaste op har jeg spist en stærk lakrids ting.. Piratos eller lign. Så bilder jeg mig selv ind at det hjælper på det.. Det hele er psykisk.
Dengang mit var ved det værste, tog jeg det, der hedder Balancid, fordi min familie mente jeg led af for meget mavesyre.. Så hver gang jeg tog en, "forsvandt" kvalmen.. Men det gjorde den også, hvis jeg spiste noget, der smagte af pebermynte.. Det lyder virkelig underligt, men det kan være du kan bruge en af de ting.. Lakrids virker for nogle af dem, jeg kender, når de føler de får kvalme.
det er faktisk rigtig nu hvor jeg tænker over det hjælper det mig også hvis jeg begynder at føle mig "skidt" når jeg så spiser et mint tykkegummi.
men jeg vil prøve at gå til lægen så han kan henvise mig til noget, for jeg vil gerne have at det forsvinder. det påvirker mig simpelthen for meget.
men det er godt nok dejligt at vide der er mange der har det samme