Vaner | Kvinde smiler
© iStock

15 gode (og nemme) vaner, der gør dit liv lidt lettere

Hvis du ikke kan bruge det, så fis lige af med dit perfektionist-liv, gider du?

15. februar 2017 af Redaktionen

1. Sæt grænser for dit onlineliv

Aftal med dig selv, at du må tjekke de sociale medier for eksempel fire gange om dagen. På den måde minimerer du en af hverdagens allerstørste tidsrøvere, så du kan bruge din tid på at arbejde effektivt, se Netflix, træne, gøre rent, eller hvad der gør dig glad (For ja, de sociale medier kan også have en negativ påvirkning på dit selvværd). Du går faktisk ikke glip af noget, og det føles godt! 

2. Hav en snack i tasken

Hav altid en pose nødder, rugkiks eller et æble i tasken (eller måske en af dem her?), som du kan kaste dig over i stedet for chokolade, når du pludselig bliver overmandet af snacktrang. Og nu du er i gang med at fylde i tasken, så smid også lige en pakke lommeletter derned. Det bliver du stensikkert glad for på et tidspunkt! 

3. Snit alle grøntsagerne

I stedet for at snitte to gulerødder ad gangen, kan du lige så godt nappe hele posen. Så er der langt større sandsynlighed for, at du får dem spist. Opbevar dem i en pose i køleskabet, eller frys dem ned. Du kan også gøre det med andet grønt. 

4. Tag noget med ud 

Tag den tomme kaffekop fra stuen med ud i køkkenet. Hvis du vænner dig til at scanne et rum for rod, inden du forlader det, gror dit hjem aldrig til. 

5. Giv komplimenter 

Sig det højt, når du tænker noget pænt om andre. Prøv for eksempel en af dem her. Du gør folk glade, og lur os, om det ikke også ender med, at der kommer lidt god karma retur. 

6. Træk fra

Når dine persienner er rullet ned, eller dine gardiner er trukket for, fungerer de som stopklodser for luftcirkulation i rummet, og det er ikke godt for sundhed. Det er nemlig vigtigt med luft for at undgå skimmelsvamp. Så gør det til en vane at trække fra, så snart natten er forbi. 

(Psst...se også, hvordan du kan gøre dit soveværelse endnu mere lækkert og indbydende). 

7. Tænk frem

Er du helt idéforladt om eftermiddagen foran køledisken? Tænk lidt frem, når du har overskud til det. Det kan for eksempel være søndag eftermiddag, hvor du skriver en liste over den kommende uges aftensmad. Du sparer tid og penge, fordi du ved, hvad du skal have og kan nøjes med et enkelt eller to indkøb om ugen. 

8. Vask hænder

Er du træt af at ligge med influenza? Vask dine hænder, hver gang du kommer forbi en håndvask – eller som minimum før du skal spise. Farvel, baciller. 

9. Start med et glas vand

Start dagen med at bælle et stort glas iskoldt vand. Det føles dejligt, for din krop er helt dehydreret efter mange timer på langs, og du bliver med det samme mere frisk. Og så har tysk forskning vist, at en halv liter vand hver morgen på tom mave kan øge din forbrænding med op til 30 procent. Jawohl! 

10. Træk vejret ordentligt 

Hvis du vænner dig til at trække vejret helt ned i maven, får du straks mere energi, du udskiller færre stresshormoner, dit blodtryk falder... Ja, det er faktisk noget nær en mirakelkur. Sæt i gang! 

11. Pak tasken om aftenen

Gør træningstasken klar, inden du går i seng. Så er det meget nemmere at overtale dig selv til at komme afsted, når vækkeuret ringer alt for tidligt i morgen. 

12. Smil 

Lad dine mundvige pege opad. Bevægelsen alene gør dig i bedre humør, fordi du snyder din hjerne til at tænke, at der er noget at smile af. Det er også velkendt, at smil smitter, så ved at sende din kollega et smil, starter du en lavine af bedre humør. Hurra! 

13. Vent med at købe 

Vi siger ikke, at du ikke skal købe de fantastiske sneakers til 1.300 kroner, som du har forelsket dig i. Vi siger bare, at du lige skal tænke over det til i morgen. Har du de samme stærke følelser der? Go ahead – køb! 

14. Kig op! 

Stop med at se ned i fortovet (eller din telefon), så misser du alt det spændende, der foregår lige foran dig. Kigger du opad, opdager du pludselig helt nye sider af din by. Nemlig alt det, der kræver, at du lægger hovedet cirka 30 grader bagover. 

15 Brug tandtråd på pind

Din tandlæge har sagt det 327 gange – men orker du at bruge tandtråd? Ikke tit nok, vel? Køb de små tandtråds-sticks. Når du har vænnet dig til dem, behøver du ikke et spejl for at bruge dem. Så kan du rense tænder i sengen eller foran fjerneren. Det er bare lige lidt nemmere at overskue. 

Artiklen er tidligere bragt i magasinet Woman og skrevet af Rikke Hovn Poulsen.

Vil du deltage i konkurrencer og læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?