Kvinde med bums
© iStock

Her er grunden til, at du altid får en bums, når du skal noget vigtigt

En hudterapeut giver dig også gode råd til, hvordan du undgår det

21. august 2017 af Rie Louise Kirkebjerg

Dagen nærmer sig, hvor din veninde skal giftes, du skal holde stor fødselsdag eller have taget et nyt pasfoto. Men på dagen sker det, der absolut IKKE måtte ske: Du får en bums lige midt i panden

Faktisk er det slet ikke så mærkeligt, at din hud reagerer sådan, når du ser frem til en vigtig dag. Det gør holistisk hudterapeut Tina Lykkegaard, som har bloggen Tina Lykkegaard og Instagramprofilen Tina Lykkegaard, os meget klogere på lige her.

Stress påvirker dit sind – men også din hud

Tina Lykkegaard fortæller, at du kan spise nok så sundt, tage nok så mange kosttilskud og bruge den helt rigtige hudpleje – men det hjælper ikke noget, hvis din krop er fyldt med stress eller negative tanker.

Når du bliver stresset, frigiver din hud kemikalier, som påvirker din hud. Huden kan reagere med eksempelvis urenheder, akne, rødme, rynker eller kløe. Kemikalierne, der er blevet frigivet, vil herefter vandre op i din hjerne, hvilket påvirker dit humør. Når du først er blevet stresset, kan du altså på den måde ende i en ond cirkel, som også påvirker din hud. 

Negative tanker og hudens reaktion

Når du ser frem til en stor dag, siger du måske til dig selv eller dine veninder, at det absolut IKKE må være dagen, hvor du får en stor bums midt i ansigtet. De negative tanker hænger sammen med din huds reaktion, og det er altså derfor, at du kan ende med at få urenheder på en dag, hvor du skal noget vigtigt.

Heldigvis kan du selv vende dine tanker, så du kan undgå de irriterende og ikke-velkomne urenheder. Tina Lykkegaard giver her en række gode råd til dig.

1. Pas på dig selv, og vær bevidst om, hvad du tænker på

“Du har selv ansvar for dine tanker, men det er bare ikke altid, at vi observerer, hvad vi rent faktisk tænker. En negativ tanke sætter en negativ proces i gang i kroppen,” fortæller Tina Lykkegaard. Fyld i stedet hovedet med positive tanker!

2. Giv dig selv komplimenter

Tina Lykkegaard fortæller, at selvom det kan lyde tosset, så vil din krop og din hud elske dig for, at du siger “hvor ser jeg godt ud” og “jeg passer på mig selv!” hver eneste dag. Det kan være svært at gøre i starten, og hvis du kæmper med dårlig selvtillid, kan det også være svært at mene det. Men det kommer du til!

3. Skab ro med mindfulness

Du kan med fordel kigge nærmere på appen HelloMind og vælge den session, der passer til dig eller bruge appen Mindfulness – bevidst nærvær af Birthe Buhl. Tina Lykkegaard anbefaler begge, som hun selv bruger dagligt for at holde fokus og holde dårlige tanker langt væk.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?