© iStock

8 genveje til stærkt hår

Dit hår er en stor del af din personlighed, og smukt hår giver et smukt look! Derfor har vi samlet de bedste hårtips til dig

6. januar 2016 af Maria Rothmar

1. Vitaminer mod skæl

Fyld dine depoter med C-vitaminer og betacaroten fra frugt og grønt som appelsiner, peberfrugter og gulerødder. Supplér eventuelt med kosttilskud af selen og zink. Også de sunde omega-3-fedtsyrer, som du finder i laks, sild og makrel, er guf for håret.

Derfor er det godt: Du slipper af med skæl og tør hovedbund, fordi du genopretter din vitamin- og mineralbalance og dermed giver håret næring indefra.

 

2. Proteiner styrker

Spis løs af fjerkræ af alle slags, magert kød, fisk, ost, æg og nødder. Fælles for alle disse lækkerier er masser af proteiner, som dit hår ikke kan leve uden.

Derfor er det godt: Dit hår består hovedsageligt af protein, så jo mere du tilfører organismen, jo mere naturlig styrke og glans får manken.

 

3. Guide til hårvasken

Når du skal vaske hår, så børst det først. Brug kun en lille klat shampoo, og lad den sidde i et minuts tid, inden du skyller håret. Balsam skal kun bruges i spidserne.

Derfor er det godt: Gennemredt hår bliver mere rent og filtrer mindre. Når du lader shampooen sidde lidt, får du opløst al skidt og snavs og bruger både mindre shampoo og får håret helt rent i første omgang. Dit hår har ikke godt af at blive vasket oftere end maksimum tre gange om ugen, så hold igen med rengøringen.

4. Af med spidserne

Klip spidserne hver sjette til ottende uge. Dit hår vokser 12 millimeter om måneden, så du kan sagtens blive langhåret, hvis du nøjes med at klippe en centimeter hver gang.

Derfor er det godt: Du undgår spaltede spidser, der kan få selv det pæneste hår til at se usundt og slidt ud. Samtidig vedligeholder du frisurens form, så du kan gå længere tid, før du skal punge ud til den helt store frisørregning.

 

Læs også: Hvilken hårbørste er bedst

 

5. Beskyt mod varme

Husk et varmebeskyttende produkt, inden du føntørrer, krøller eller glatter.

Derfor er det godt: Styling med varme kan gøre det enkelte hårstrå så varmt, at det uden beskyttelse vil blive forbrændt og i værste tilfælde danne små vabler. Varmebeskyttende produkter danner en hinde uden på håret, så varmen ledes væk.

 

6. Pas på solens stråler

Sommersolens UV-stråler er skrappe for både hår og hovedbund. Brug et hårprodukt med UV-filter eller find dig en smart hat til sommerdagene.

Derfor er det godt: Dit hår bliver tørt og porøst og knækker meget nemt, hvis du ikke beskytter det med et UV-filter. Filteret forhindrer også, at du ender med en ujævn solblegning. Huden i din hårbund er utrolig tynd, så beskyt den ligesom resten af din krop.

7. Lav din egen hårmaske

Du skal bruge en halv kop honning, en halv kop olivenolie og røræg af et æg. Bland det hele sammen, og massér det ind i håret. Skyl grundigt ud igen efter 20 minutter.

Derfor er det godt: Kombinationen af olie, honning og æg giver masser af næring og fugt, der trænger ind i håret. Manken bliver blank, og du sparer penge!

8. Snup en oliebehandling

Bland 0,3 dl mandelolie med tre dråber æterisk olie (for eksempel rosen- kamille- eller lavendelolie). Massér blandingen ind i håret med lange, dybe træk, og brug cirkulære bevægelser. Lad det sidde natten over.

Derfor er det godt: Du kan lindre kløende hovedbund med kamille- eller rosenolie, skæl kan afhjælpes med en blanding af geranium- og cedertræolie, mens fedtet hovedbund reguleres med eukalyptus- eller lavendelolie. Husk, at du aldrig må bruge de æteriske olier ufortyndet.

 

Bragt første gang i Woman nr. 126.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?