© Istock

De bedste løbetips til vintervejret

Lad ikke sne, blæst eller regn sætte en stopper for din løbetur

7. januar 2016 af IFORM

Løb i sne

I sne må du aktivt trække foden fri af underlaget i stedet for at skubbe fra, som du kan på faste underlag. Når du løber i sne, er det faktisk som at løbe i sand, og derfor er det er en rigtig god idé at have sko på med en grov sål med knopper under hæl og forfod. Løb eventuelt også med små gamacher, som trækkes op over skoene og lukker af for åbningen.

Løb i regn

Når du skal løbe i regn, er det vigtigt at du sørger for at varme godt op, for du får brug for at lave hurtige retningsskift og springe lidt fra side til side for at undgå pytterne. Det kan godt kan være lidt hårdt for senernes vedhæftninger, særligt omkring lysken. I løb er det nemt at have den forkerte påklædning på, og særligt i regnen gør den rette påklædning underværker. En gennemblødt krop taber nemlig varmen langt hurtigere end en tør krop, ligesom de fleste isolerende mellemlag vil klaske sammen, når de bliver våde. Så find det vandtætte løbetøj frem.

Læs også: 'Sådan får du den bedste træning på løbebåndet'

Løb i blæst

Når du løber i kraftig vind, kan du læne dig en smule ind i den. Gør det helt nede fra anklerne af – og ikke ved hoften – så du hælder hele kroppen et par grader frem, mens den er rank. Har du kraftig medvind i ryggen, så tag små skridt. Kraftpåvirkningen i landingen bliver markant større, hvis du øger skridtlængden, så skru hellere op for kadencen, når farten skal i vejret. Husk din windbreaker og tights med et vindtæt lag på fronten.

Læs også: 'Lær at springe glad ud af sengen om morgenen'

Løb i sol

Det er lækkert at løbe i solen, men vær opmærksom, hvis du bevæger dig ind i skyggen. Solen kan have fået snedynger til at smelte, så vandet fryser sig til glatte pytter inde i de køligere skyggeområder. Selvom det er vinter, skal du huske solcreme, for vintersolen er en skarp fætter. Måske vil du også være glad for et par gode sportssolbriller eller en kasket, der kan beskytte dine øjne.

Løb i frost

Gå lidt ned i knæ, så du nedbringer tyngdepunktet, læn kroppen en smule frem, som om du har en elastik om hoften, der trækker dig fremad, og tag korte skridt med fokus på at lande fremme på foden, direkte under hoften – så er risikoen for at du skvatter i det glatte føre mindre. Når du skal løbe i frost, skal du have et vindtæt lag tøj yderst og et varmt mellemlag.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?