Er det egentlig mest effektivt at gå eller at løbe?

Hvis du vil tabe dig eller være sund, kan du få svaret her

1. september 2016 af Maria Denise Christoffersen

Skal du snøre løbeskoene og presse dig selv op i højt tempo – eller er en omgang rask gang mere effektivt? Det kommer an på, om du vil tabe dig eller primært går efter at forebygge sygdom.

En undersøgelse lavet på universitetet Berkeley i USA viser, at begge måder at træne på er sunde for dig – men at gang er mere effektivt mod trusler mod dit helbred – for eksempel hjerte-kar-sygdomme. Det skriver The Guardian.

Gang er bedst for hjertet

I undersøgelsen blev mere end tusindvis af løbere og gå-motionisters træning sat under lup, og efter seks års studier kom resultatet: Når de to typer af motionister brugte samme mængde energi, fik de, der gik i rask tempo, større helbredsmæssige fordele af træningen end løberne. Løb reducerer nemlig risikoen for hjerte-kar-sygdomme med 4,5 procent, mens rask gang reducerer med hele 9,3 procent.

Også i forhold til forhøjet blodtryk, diabetes og forhøjet kolesteroltal er det sundere at gå end at løbe.

Løb forbrænder flere kalorier

Hvis du gerne vil tabe dig så hurtigt som muligt, er det ifølge Aktiv Træning bedre at løbe end at gå: Ved løb forbrænder du nemlig 30 procent flere kalorier end ved at gå. Men gang er altså mere skånsomt for kroppen end løb, så måske er gang alligevel værd at overveje som motionsform – selvom du skal bruge mere tid for at opnå samme resultat.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?