Sådan forvandler du forholdet til dine lår
© iStock

Er du i et kompliceret forhold med dine lår? Lær at elske dem med disse 5 øvelser

De skal jo også have lidt kærlighed!

2. juni 2017 af Redaktionen

Bliv gladere for dine lår

Tænker du negative ting om dine lår, hver gang du kigger dig i spejlet? Så er det ikke underligt, at du har det dårligt med dem! 21% af Womans læsere ville vælge at få slankere lår, hvis de kunne ændre en enkelt ting ved deres krop, og kun 0,5% af jer har lårene som yndlingskropsdel. Det kan vi da gøre bedre! 

Vil du ændre dit selvbillede, er du nødt til at skifte fokus fra det negative til det positive. Begynd med disse øvelser: 

1. For hvis skyld?

Overvej, hvorfor du gerne vil ændre dine lår. Er det for din egen eller andres skyld? Husk, at de færreste andre går op i, hvordan dine lår ser ud – de har travlt med sig selv. Overvej, hvad det ville give dig, hvis du havde tyndere eller pænere lår. Ville du blive et lykkeligere menneske? 

2. Søde ord 

Find på en såkaldt bekræftelse: et positivt udsagn om dine lår. Det kunne være: ‘Jeg accepterer mine lår, som de er lige nu’ eller ‘jeg har smukke, sunde og feminine lår’. Find noget, der virker naturligt for dig, og sig det hver dag, så ofte du kan – for eksempel hver gang du går forbi et spejl. 

3. Ingen trash talk 

Aftal med dig selv, at du i en uge ikke må være kritisk over for dine lår. Stop dig selv, når du skal til det, og giv dem en kompliment – også hvis du ikke mener det. 

4. Omsorg 

Forkæl dine lår! Scrub dem, smør dem ind i lækker creme, og rør ved dem med omsorg. Gør generelt ting ud af kærlighed. Vil du gerne træne, er det fint, men det skal være af kærlighed til din krop og ikke for at straffe den. 

5. Sig tak

Skriv et brev og tak dine lår, fordi de holder dig oprejst, kan klare cykelturen, træningen og så videre. Ja, det lyder langhåret, men det hjælper med at flytte fokus fra udseende til kompetencer. 

Gode lår er glade lår 

Hvis du har tænkt på, hvad mændene synes, skal du vide, at hele 65% af M!’s læsere foretrækker, at kvindelår er bløde og kvindelige – og de har jo helt ret! 

Gode lår er glade lår, og næste gang du står foran spejlet, skal du huske: 

1. Thigh Gap – ikke for alle 

Det sagnomspundne thigh gap er, når der er mellemrum imellem inderlårene, selvom knæene mødes – noget, nogle kvinder stræber efter. Men for langt de fleste af os er det faktisk umuligt at opnå. Kun få kvinder har hofteknogler, der er placeret så langt fra hinanden, at mellemrummet er fysisk opnåeligt – også selvom vi har meget lidt fedt. 

2. Strækmærker falmer

De hvide mærker er små skader, som opstår i underhuden på grund af hurtig vækst, vægtøgning eller –tab. Den dårlige nyhed er, at når skaderne er opstået, er de kommet for at blive. Den gode er, at mærkerne falmer med tiden, og at det desuden er helt almindeligt for kvinder at være lidt stribede. 

3. Næsten alle har buler 

Appelsinhud opstår, når hudens bindevæv er ujævnt og derfor skubber sig op og giver hudens overflade et nubret mønster a la skrællen på en appelsin. 90 procent af alle kvinder har appelsinhud (også kaldet cellulite) i større eller mindre grad. 

4. Sund og velpolstret 

Fedt på lårene kan være direkte sundt! Det er selvfølgelig ikke godt at være decideret overvægtig, men fedtdepoter på lår og hofter beskytter dig faktisk mod hjertesygdomme ved at opsamle skadelige fedtsyrer. Oven i købet udsender lårfedtet en række stoffer, som beskytter mod blodpropper. Så send den blødeste del af dine stænger en kærlig tanke – den passer på dig. 

Artiklen er tidligere bragt i magasinet Woman og skrevet af Cecilie Winther.

Vil du deltage i konkurrencer og læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?