Boost dit selvværd
© iStock

Har du lavt selvværd? Disse tips er helt konkrete og nemme at arbejde med

Du fortjener at blive elsket – ikke mindst af dig selv

24. januar 2017 af Redaktionen

Bærer du rundt på en bylt af dårlige tanker om dig selv, så tab ikke modet. I samarbejde med psykolog Tacha Reinhold Hviid guider vi dig her til at elske dig selv, for alle kvinder er fabelagtige, præcis som de er – især dig!

“Jeg er ikke flot nok”

Du stirrer ind i spejlet og kan ikke flytte øjnene fra de små deller i siderne eller den lille bakke på næsen. Men hov, hvad med det smukke glinsende hår og dine flotte stænger? Læs videre, og lær, hvordan du indser, at du er flot, som du er. 

Det kan du gøre: 

Hver gang du nedgør dine mormorarme eller små bryster, ser du kun din egen version af sandheden. Men der er flere sandheder. Forestil dig, at når du kigger dig i spejlet og kun ser den blævrede mave, så er det, fordi du har grimme-brillerne på. 

I virkeligheden kunne du lige så godt have pæne-brillerne eller god-nok-brillerne på. Den eneste forskel er, at de briller, du er mest vant til at have på, føles mest sande. Tag pæne-brillerne på, og se de smukke dele af din krop. 

I starten vil det føles kunstigt, og som om du måske prøver at lyve for dig selv, men jo længere tid du har brillerne på, jo mere sandt vil det føles. Husk, at det er okay at ville have en mindre næse, en fladere mave eller længere ben, men det er ikke okay at lade det ønske påvirke dig negativt, så det overskygger den person, du egentlig er, med de kvaliteter du har! I en uge skal du derfor kun fokusere på den del, du synes er allerpænest ved dig selv.

“Jeg er ikke dygtig nok”

“Åh, så fik jeg kritik igen. Jeg kan da heller ikke finde ud af noget som helst ...” Hvad enten det er på jobbet eller på studiet, føler du bare dig ikke kompetent nok – du sveder over opgaverne og forstår ikke det hele. 

Det kan du gøre:

Husk, at du ikke er dit arbejde eller studium. Skeln mellem den feedback, du får på arbejdsopgaver og dig selv som person. Betragt kritik på arbejdet eller studiet som nødvendigt input, for at du kan blive bedre. 

Tag derefter et realitetstjek! Er du god nok? Og hvis du ikke er god nok på jobbet eller studiet, er det så i virkeligheden noget, du gerne vil investere ressourcer i at blive verdensmester i? Du bliver ikke superwoman ud af det blå, og ingen er god til det hele. Hvis du har valgt, at det er vigtigt for dig at være verdens bedste veninde eller kæreste, er det umuligt at køre karriereræset 110 procent samtidig. 

Vælg, hvad du vil være god til, og gå efter det. Andre mennesker vil lægge mærke til, hvad du er god til, og ikke hvad du nedprioriterer. Lav en prioriteret liste over, hvad der er vigtigt for dig at være god til, og tænk også på, hvilket område du har mest mod på at gå i gang med lige nu. 

Ved at lave en prioriteret liste finder du ud af, hvor du skal lægge kræfter nu, og hvor du gerne ville. Begynd med det letteste på din top-5, og oplev succesen. Det er ikke nødvendigt at følge alle mål. Du kan ikke nå det hele. Husk: Hellere gøre en ting godt end mange ting halvt!

“Jeg er ikke værd at elske”

Du er sikker på, at du aldrig finder prinsen på den hvide hest – for hvilken mand vil nogensinde falde for dig? “Jeg har jo intet at byde på og er ikke værd at elske ...”

Det kan du gøre:

Du er nødt til at opnå en tro på dig selv og finde dine egne kvaliteter og styrker. Er dine tanker inde i en negativ spiral, kører de ofte på autopilot, og nu skal de modarbejdes. Et godt redskab til at komme den selvhadende følelse til livs er at skrive dagbog om det, der hedder mestring.

Det betyder, at du, inden du går i seng, tænker tilbage på din dag og skriver ned, hvad du har klaret godt i løbet af dagen. Afleverede du en opgave til tiden? Løb du to kilometer? Huskede du en vens fødselsdag? Intet er for småt til at give dig selv et klap på skulderen for din gode indsats og notere det. 

At du skriver det ned gør, at du bliver tvunget til at tænke over det, og automatisk bliver du trænet i at flytte opmærksomheden over på dine succeser. Gem siderne i dagbogen, og læs dem igen og igen, når dit selvværd trænger til et boost. For at få mest muligt ud af listen, så luk øjnene, og genoplev den følelse af tilfredshed og stolthed, der brusede gennem dig, da du nød sejren første gang. 

Hjælper disse øvelser dig ikke, og går du stadig rundt med en følelse af, at du ikke er værd at elske, kan det være rigtig godt at få noget hjælp. Du kan for eksempel tage nogle konsultationer hos en psykolog, som kan hjælpe dig på ret køl.

Artiklen er tidligere bragt i magasinet Woman og skrevet af Louise Gade Sig.

Vil du deltage i konkurrencer og læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?