Maria Haaning for Miinto
© Miinto: Find Yourself

Miintos nye kampagne hylder det mod, det kræver, at være 100% sig selv

Se den fantastiske kampagnevideo med skønne Maria – der er transkønnet

26. september 2017 af Katrine Ellen Allentoft Haslund

Maria Haaning er en 27-årig dansk kvinde. Men det har hun ikke altid været – altså biologisk set. Som 15-årig sprang hun nemlig ud som transkønnet, hvilket ledte hende til at få en kønsskifteoperation i en alder af 18 år. 

Maria kæmper for at gøre op med tabuet omkring transkønnethed, og det gør hun blandt andet i Miintos nye kampagne: "Find Yourself".

Meget er nemlig sket med menneskesynet i de omkring ti år, der er gået siden Marias egen transformation, men hun ser stadig plads til forbedring, når det handler om at acceptere forskelligheder.

Miintos "Find Yourself" kampganevideo viser Marias transformation fra dreng til voksen kvinde, og formålet er at skabe øget fokus på og accept af diversitet.

Plads til os alle

Et vigtigt aspekt af kampagnen er, at alle skal kunne udtrykke sig som de ønsker, uanset hvem de er: Der sættes særligt fokus på, at vores påklædning er med til at skabe vores identitet, og at det er en måde for os at udtrykke vores personlighed.

Konrad Kierklo, der er grundlægger og direktør hos Miinto, forklarer, hvorfor det var så vigtigt for dem at lave denne kampagne: “For mange af os er tøj meget mere end bare noget vi ifører os. Tøj har social og kulturel betydning, som vi bruger til at definere og differentiere os selv med, og til at kommunikere beskæftigelse, køn, humør og meget mere”

Det var også én af årsagerne til, at han mener, at Miinto og Maria var det perfekte match. “Hun har en historie, der virkelig gør indtryk," fortæller Konrad Kierklo, "og som tilmed er visuelt stærk og bærer budskabet ‘Find Yourself’”

Mode som identitetsmarkør

Maria fortæller også selv, at hun glæder sig over Miintos kampagne, da det er noget, hun mener vi alle kender til: At det kan være svært at finde os selv – uanset, hvem vi er. Og mode kan være et vigtig element, når vi forsøger at skabe vores egen indentitet, hvilket Maria også kender. Hun fortæller, at hun har eksperimenteret med sin stil for at finde sig selv og sit eget udtryk.

Miinto har også lavet en video med Britiske Jamie Rains, der viser hans forvandling fra kvinde til mand. 

Ud over de to videoer har kampagnen lavet en “True To Me” unisex T-shirt – også i samarbejde med Jamie og tøjmærket Audence Copenhagen. Hele overskuddet går til Jamies arbejde med at skabe accept af LGBT (Lesbians, Gays, Bisexuals and Transsexuals) og miljøet omkring det.

T-Shirten fra Audance Copenhagen koster 300 kroner og kan købes her

To meget rørende kampagnevideoer

Vi synes, at både Maria og Jamie er vildt seje og modige, når de ærligt deler deres historie med omverdenen.

Du kan se begge videoer herunder:  

Hvad synes mændene?