Sundhed | Guide til vitaminer
© iStock

Ved du, hvilke vitaminer du har brug for, og hvordan du får dem?

Ellers ved du det lige om lidt, når du har læst vores guide

8. februar 2017 af Redaktionen

Vitaminer er livsvigtige, men ved du egentlig, hvad de gør godt for, og hvordan du får dem? Vi har lavet en oversigt til dig her.

A-vitamin

Dit syn kan slet ikke undvære A-vitamin. Det bliver nemlig brugt i produktionen af et farvestof i øjets nethinde, som er nødvendigt for at kunne se, når der ikke er så meget lys. Derudover har A-vitamin betydning for blandt andet smagssansen og immunforsvaret, og det modvirker bakterieinfektioner og tør hud.

Sådan får du det: Servér lever og fisk (du kan blandt kaste dig ud i denne nemme opskrift), og gå efter orange og mørkegrønne grøntsager som gulerødder, spinat og grønkål. Vitaminet gemmes i din lever og dit fedtvæv ret længe, og derfor skulle det være nok for eksempel at spise lever en gang om ugen. 

B-vitaminer

Der findes en række B-vitaminer, som alle gør noget godt. Fire af dem er disse: 

B1-vitamin

Det er med til at omdanne kulhydrater til druesukker, som skaber energi.

Sådan får du det: Det er nemt at få nok B1-vitamin, for det findes i mange madvarer.

B2-vitamin

Negle, hår og hud nyder godt af vitaminet, og det er vigtigt for læber, tunge og syn og i forhold til at få omsat protein, fedt og kulhydrater.

Sådan får du det: B2 findes i blandt andet mejeriprodukter og fuldkornsprodukter.

B6-vitamin

B6 booster forbrændingen, for det er med til at omsætte protein. Jo mere protein du spiser, jo mere B6 skal du have.

Sådan får du det: Banan, avokado, nødder, kål, kød og fuldkorn er gode kilder. Spis madvarerne i så ren form som muligt, for vitaminet bliver nemt nedbrudt ved opvarmning.

B12-vitamin

Dine nerver (altså dem i kroppen) har godt af B12. Desuden er det nødvendigt for, at du kan producere røde blodceller.

Sådan får du det: Vegetarer har ofte mangel på B12, fordi det især kommer fra oksekød, svinekød og lever, men det findes også i ost. 

C-vitamin

Der er en grund til, at det er velkendt at spise C-vitaminer, når du er ved at blive forkølet, for det styrker immunforsvaret og er derfor et godt forsvar mod virus og bakterier. Vitaminet er også med til styrke optagelsen af en række andre vitaminer og mineraler og med til at producere adrenalin samt kollagen, der blandt andet styrker knogler, sener og brusk.

Sådan får du det: Grøntsager, frugt og kartofler giver dig C-vitamin. Så få dit daglige fix ved for eksempel at spise citrusfrugter, bær, tomater, blomkål og kiwier. 

D-vitamin

D-vitamin er efterhånden kåret til lidt af et vidunder-vitamin, fordi forskellige studier tyder på, at det har god indvirkning på en række sygdomme. Dine knogler og tænder er også vilde med D-vitamin, for de bliver stærke af det.

Sådan får du det: Æg, mælkeprodukter og fed fisk som laks, tun og sild er rige på D-vitamin. Det er også velkendt, at sollys sætter gang i din egen produktion af D-vitamin. Så sørg for at få de 350 gram fisk om ugen, som Fødevarestyrelsen anbefaler – især om vinteren, hvor solen ikke er fremme – og få sol i dit ansigt, på dine underarme og underben i fem minutter til en halv time et par gange om ugen om sommeren, så du får fyldt depoterne op og har til vinteren. D-vitamin lagres nemlig i kroppen. 

E-vitamin

Dine cellers forældelse bliver nedsat af E-vitamin, som er en stærk antioxidant, og derfor kan vitaminet være med til at holde rynker og slap hud fra døren.

Sådan får du det: Broccoli, spinat, rosenkål, sojabønner, vegetabilske olier, fuldkornsmel og æg indeholder alle E-vitamin. 

K-vitamin

Vitaminet er en vigtig spiller i den komplicerede proces, som får dit blod til at størkne, når du har slået dig.

Sådan får du det: Vitaminet findes i to former. Den ene slags kan du få gennem maden og især fra mørkegrønne grøntsager som broccoli, avokado, kål og spinat – det kaldes K1. Den anden slags hedder K2, og det danner du selv i tarmene. 

Artiklen er tidligere bragt i magasinet Woman og skrevet af Tine Sandorf.

Vil du deltage i konkurrencer og læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?