8 dårlige madvaner, de fleste af os har

Husk at slukke for autopiloten, når du spiser

14. oktober 2016 af Redaktionen

1. Du svinger saltbøssen lidt for flittigt

Du spiser de små, hvide gnallinger hver dag – og i små mængder er der ikke noget farligt ved det. Faktisk er salt supervigtigt for både væskebalance og nerver. Men for meget af det er til gengæld skidt. Det øger risikoen for forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme. Danske kvinder spiser syv-otte gram salt hver dag – og Fødevarestyrelsens anbefaling lyder på max fem gram om dagen. Ikke godt! Så send dine smagsløg på afvænning. Du vil opdage, at den salte smag er en vane, du godt kan undvære. Forsøg også at styre uden om fastfood, færdigretter, kødpålæg og morgenmadsprodukter, da mange af dem er rene saltbomber.

2. Du er en sukkergris

Sukker er i sig selv ikke farligt. Faktisk er det det, dine celler lever af – kroppen omdanner selv kulhydrater til sukker. Problemet opstår, når du spiser for meget raffineret sukker, som er tomme kalorier – det indeholder ingen næringsstoffer, og dem kommer kroppen til at mangle, når du fylder den med sukker. Du risikerer en lang række livsstilssygdomme som sukkersyge, overvægt og hovedpine. Så tænk lige over, om du virkelig har lyst til sukker hver aften – eller om det bare er en vanesag at stoppe noget i munden? Så kan du jo lige så godt spise nødder eller grøntsagsstave med dip. Eller hvis du er rigtig hardcore, kan du skifte dit slik ud til fordel for vand.

3. Du lader maden køle af på køkkenbordet

Når du har en rest tilovers efter aftensmaden, er det vigtigt, at du køler den ned straks. Hvis den lune ret får lov at hygge sig på køkkenbordet, bliver den nemlig til en ren bakteriebombe. Så stil kødsovsen eller suppen i køleskabet, når du har spist. Hvis du da ikke ligefrem vil invitere roskildesygen indenfor ...

4. Du spiser rødt kød hver aften

Mange af os spiser rødt kød hver aften, fordi vi ligesom synes, det hører sig til. Den røde farve har i denne sammenhæng ikke noget at gøre med, om kødet er gennemstegt. Det er en betegnelse for kød fra firbenede dyr som køer, grise og får. Forskere har fundet en sammenhæng mellem det og tarmkræft, fordi det danner en række kemiske forbindelser i
maven. Stofferne findes ikke i fisk og fjerkræ, så dem kan du roligt mæske dig i. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du ikke spiser mere end 500 gram rødt kød om ugen. Så du kan stadig godt kaste dig over en god bøf – men indfør en kødfri dag eller to om ugen, og prøv nogle uimodståelige vegetarretter i stedet. 

5. Du skraber mug af

Hvad gør du, hvis der er mug på en skive rugbrød, men ikke på resten af brødet? Smider det angrebne stykke ud og spiser resten? Det må du ikke! Mug danner lange usynlige tråde gennem madvaren, og de kan være kræftfremkaldende og give dig ondt i maven. Adr! Du behøver dog ikke være bange for at spise gorgonzola, camembert eller andre produkter, hvor det er meningen, at muggen skal være der. Der findes nemlig forskellige former for mugsvampe, og de, der er tilsat under kontrollerede forhold, er ganske ufarlige.

6. Du steger din mad for meget

Spiser du uden at tænke over de sorte kanter på bøffen, når den har fået lidt for meget? Det skal kasseres – ikke puttes i munden! Branket mad indeholder nemlig stoffet akrylamid, der er giftigt for din krop og kan være kræftfremkaldende.

7. Du sløser med hygiejnen 

Tænker du, at salmonella var noget, folk blev syge af i 90’erne? Niksen! Sidste år blev omkring 1.200 danskere syge på grund af den klamme bacille. Mange sætter lighedstegn mellem salmonella og fjerkræ, men det er helt forkert. Nu om dage er der flere, der bliver syge af at spise svine- og oksekød end af at spise kylling og æg. Derfor er det vigtigt altid at stege dit kød ordentligt og generelt have en god hygiejne i køkkenet. Husk at skylle skærebræt og knive med kogende vand, når du har arbejdet med råt kød. Og pas på, når du er på ferie; knap halvdelen af de danskere, der bliver syge af salmonella, er blevet smittet i udlandet.

8. Du putter kødpålæg på dit rugbrød 

Kværner du altid rugbrødsmadder med rullepølse, spegepølse eller skinke til frokost? Overvej, om du skulle nuppe en kartoffel- eller æggemad i stedet en gang imellem. Rugbrød er en madvare, som vi danskere virkelig forstår at sætte pris på, men vores vaner er faktisk ikke helt ufarlige. Kødpålæg, bacon og pølser indeholder nemlig en hel masse salt og flere kemiske tilsætningsstoffer, der øger risikoen for kræft – især tarmkræft.

Artiklen har tidligere været bragt i magasinet og er skrevet af Anna Keemink.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?