Preview: Preview Description
© iStock

Er din menstruation smertefuld og irriterende? Det kan du gøre

Hvad siger du til at sætte pris på dine spontane tudeture?

14. marts 2017 af Amalie Blixt

Sammenlagt har vi kvinder menstruation i cirka 6 år af vores liv – og PMS i yderligere 6 år. Og helt ærligt, så er det da super frustrerende at tænke på, at vi i 12 år af vores liv skal lægge krop til menstruationens smertefulde mavekramper og uforudsigelige humørsvingninger.

Har du også bandet over, at din menstruation gør dig til en frådende hormonbombe, eller forklaret et spontant raseriudbrud med “Undskyld, jeg var ikke mig selv”? Kære dig – det skal du stoppe med!

Vi har nemlig snakket med Laila Tórsheim, der er uddannet Menstrual Health Facilitator. Hun hjælper hver dag kvinder til at forstå deres menstruationscyklus og derved gøre menstruationen til en rar(ere) oplevelse.

PMS = Præmenstruel STYRKE

Desværre er det lige meget, hvor meget chokolade du spiser, eller hvor længe du ligger med varmepuden på maven – du kan ikke undgå, at din menstruation påvirker din psyke og dit humør.

Du er nemlig ikke den samme på alle tidspunkter af måneden, og det skyldes de naturligt skiftende hormonbalancer i din cyklus.

De fleste kvinder bliver mere sensitive, intuitive og følsomme op til og under deres menstruation, og du har måske lagt mærke til, at din lunte er lidt kortere, at du begynder at græde over de mindste ting, eller at du pludselig får de vildeste raserianfald.

“Problemet opstår, når vi bare kører på med 100 km/t og 12 kopper kaffe, selvom vores præmenstruelle krop fortæller os, at vi skal tage den med ro. Vi kvinder skal lære at respektere de følelser og meninger, der dukker op i forbindelse med menstruationen, for de kan faktisk give adgang til noget mere underbevidst,” fortæller Laila Tórsheim

Hun synes derfor, at vi bør skrotte den negative klang af PMS og i stedet kalde det “Præmenstruel Styrke”.

Smerterne kan du faktisk komme af med

Okay, så din menstruations påvirkninger af dit humør og din personlighed kan du ikke gøre så meget ved udover at byde dem velkommen. Men din menstruationscyklus kan faktisk også fortælle dig en masse om dit fysiske helbred – lidt på samme måde som dit blodtryk og din puls.

"Hvis du op til eller under din menstruation har fysiske gener som migræne, hedeture, kramper eller smerter i mave og lænd, så skal du se det som klare beskeder fra din krop: Du skal ændre din livsstil for at passe på dig selv og din sundhed," siger Laila Tórsheim og slår fast, at det ikke er meningen, at du på nogen måde skal have gener i forbindelse med din menstruation.

Din livsstil dækker over alt fra kost og motion til søvn og stress. Men tag én ting ad gangen, og se, hvor meget det kan hjælpe dig af med dine fysiske gener – her er for eksempel otte tips til en PERFEKT nattesøvn.

Nyt perspektiv?

Din menstruation kan altså både lære dig noget om din psyke OG om dit helbred, og måske kan den viden give dit et nyt perspektiv på din menstruationscyklus. Laila Tórsheim påpeger hvor vigtigt det er at huske, at tiden op til din menstruation giver dig styrke, jordforbindelse og en unik mulighed for at lære dig selv bedre at kende.

Så hvis du op til og under din menstruation altid er ked af dit arbejde eller ikke kan holde din kæreste ud, skal du måske tage disse signaler seriøst i stedet for at bebrejde ‘den tid på måneden’. 

Men okay, hvis vi snakker store ændringer som at sige dit job op eller slå op med din kæreste, så vent lige med at handle på følelserne til efter din menstruation, og se, om du når frem til samme konklusion.

Vil du ikke risikere at gå glip af de nyeste sundhedstips?

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?