Kvinde til spinning
© iStock

Det sker der med dit underliv, når du er til spinning

Føler du dig også en smule lam ‘dernede’ efter en time på spinningcyklen?

5. juni 2017 af Amalie Blixt

En spinningtime kan bringe hele følelsesregisteret frem – fra nederlag til sejr til komplet lammelse i underlivet

Har du nogensinde tænkt over, om det kan være skadeligt for dit underliv at bruge en time på den stenhårde cykelsadel? Self har spurgt en række eksperter, og vi blev faktisk lidt overraskede!

Kan spinningcyklen skade dit underliv?

Spørgsmålet er, om turen på sadlen kan skade dit underliv. For at finde svaret skal vi se på den nerve i dit underliv, der giver dig følelse i kønsdelene og også står for, at du mærker nydelse, når klitoris stimuleres. Hvis nerven påføres tryk, kan det føles dejligt, men for meget tryk kan skade den og gøre området svagt, fortæller plastikkirurg Andrew Elkwood til Self.

Det er dog kun, hvis du meget ofte udsætter dit underliv for tryk, at nerven tager skade. Dit underliv kan godt tage skade af at blive udsat for presset fra en cykelsadel, men kun hvis du dagligt cykler flere timer ad gangen i flere år. Det er primært kvinder, der træner op til store løb som Ironman eller triatlon, som er i denne risikozone, så en enkel spinningtime eller to om ugen, kan dit underliv sagtens klare. 

Det skal du være opmærksom på

En spinningtime i ny og næ kan måske få dit underliv til at føles, som om det ’sover’ i et lille stykke tid, men det er ikke farligt i det lange løb og kan heller ikke hæmme dit sexliv. Hvis du ikke får den normale følelse tilbage i underlivet indenfor en time, efter du er steget af spinningcyklen, kan det dog være en god idé at gå til lægen og få dit underliv tjekket, fortæller læge Jamie Knopman til Self.

En mere almindelig gene, som spinningcyklen kan tilføre kvinders underliv, er gnidesår. Hvis du gerne vil undgå de smertefulde, ubehagelige gnidesår, skal du lade være med at hoppe på spinningcyklen, lige efter du har barberet eller vokset dig ‘dernede’, og eventuelt smøre lidt vaseline på området inden spinningstimen. 

Sådan kan du skåne dit underliv

Indstil cyklen rigtigt

Indstil cyklen, så styret er højere end sadlen. Hvis sadlen er højere end styret, belastes dit underliv nemlig endnu mere, fordi al din vægt bliver lagt på kontaktfladen mellem sadlen og den omtalte nerve.

Vælg det rigtige sæde

Der er de helt tynde, hårde sæder, og så er der de lidt mere numse-venlige af slagsen, der minder lidt om de brede sæder på bedstemorcyklerne. Prøv dig frem, og vælg det sæde, der trykker mindst på knoglen i dit underliv.

Form og teknik

Spinninginstruktør Sarah Shelton siger til Self, at det er vigtigt at have den rigtige form, når du cykler. Sædet skal være på højde med din hofte, når du står ved siden af cyklen. På den måde holdes dine knæ på plads, når du træder i pedalerne og støtter din krop hele vejen op. Spænd også op i maven, og ret ryggen for at holde stabiliteten i kroppen. Og sidst, men ikke mindst: Sørg for at have nok belastning på cyklen, så du ikke hopper op og ned i sædet.

Praktiske trusser

Gynækolog Lisa Masterson siger til Self, at sved og tætsiddende tøj skaber perfekte omgivelser for svampeinfektioner, hvilket kan blive en rigtig ubehagelig omgang for dit underliv. Hun siger, at det derfor er vigtigt, at du har et par trusser på i et åndbart materiale som for eksempel bomuld. Og når spinningtimen er slut, skal du skifte til et sæt tørre trusser.

Så længe du er fornuftig

Det handler altid om at lytte til din krops signaler. Hvis det føles som om, der er noget galt, så gå en tur til lægen og få be- eller afkræftet din mistanke.

Den gode nyhed er, at du ikke behøver at stoppe med at tage til spinning (eller… her må du så selv afgøre, om det er gode nyheder) – men følg eksperternes råd for at passe bedst muligt på dit underliv, og så har du ikke så meget at frygte.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?