Kvinde spiser slikkepind


© iStock

Elsker du også sukker? Få det endelige svar på, hvad det søde stads gør ved din krop

Åh, det gode, gamle sukkertrip!

28. juni 2017 af Maria Albøg Jespersen/Iform.dk

Det gemmer sig i alt fra slik, kage og læskedrikke til konserves, pålæg og dressinger. Ud over en sød smag bidrager sukker nemlig både med sprødhed til bagværk og konserverende effekter til langtidsholdbare produkter.

Almindeligt, hvidt sukker, som udvindes af sukkerroer eller sukkerrør, betegnes ofte som ”hurtige kulhydrater” på grund af dets evne til hurtigt at nedbrydes og optages i kroppen.

Når du går ombord i en plade chokolade eller skyller frokosten ned med en sodavand, stiger dit blodsukker med rekordfart, og hjernen stimuleres til at udløse behagelige signalstoffer, som gør dig vågen, glad og afslappet.

Men sukkertrippet varer ikke længe. Dit blodsukker falder nemlig lige så hurtigt igen bagefter, og du bliver irritabel, træt og ukoncentreret – og får bare lyst til mere sødt. 

Forskel på sukker

I princippet er det samme slags sukker, der findes i et æble som i sukkerskålen. Modsat hvidt, raffineret sukker er frugt dog en vigtig kilde til vitaminer, mineraler og fibre, og samtidig er det naturlige sukker i frugt længere tid om at blive nedbrudt og gør dermed dit blodsukker mere stabilt.

Kalorier fra hvidt sukker mætter desuden dårligt, ligesom de næringsfattige kulhydrater kan påvirke din appetitregulering negativt, så du kommer til at spise for meget.

Med godt 400 kcal per 100 gram udgør det hvide sukker også en ærgerlig kilde til kalorier. Er dit sukkerindtag for stort, kan det resultere i overvægt og type-2-diabetes, ligesom din lever kan tage skade over tid, fordi den ikke kan nå at nedbryde den fruktose, der er i sukkeret.

Hvor meget sukker om dagen?

Ifølge sundhedsmyndighederne bør en sund kost maksimalt indeholde tilsat sukker svarende til 10 pct. af kostens samlede energiindhold. Det svarer til ca. 55 gram om dagen for en voksen kvinde.

Problemet med sukker er bare, at ingrediensen tit gemmer sig under andre betegnelser på varedeklarationen. En god grundregel er dog at kigge efter ting, der ender på ’-ose’, fx dextrose og glukose, og alt, der hedder noget med sirup.

Kilder: Fødevarestyrelsen, Netdoktor og I Form

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?