Sådan undgår du at falde i sundhedsfælderne på jobbet

Styr uden om både rynker OG rygproblemer!

31. oktober 2016 af Line Munkholm / Costume.dk

Der er mange ubehagelige bivirkninger, som du kan risikere at opleve, hvis du ikke tænker over dine dårlige jobvaner.

Du bruger mindst otte ud af dine vågne 16 timer om dagen på arbejde, så det, du foretager dig på jobbet, vejer tungt i det samlede sundhedsbudget. Gør derfor op med de dårlige vaner, og begynd på en frisk.


Minus Morgenmad

De dårlige vaner begynder allerede fra morgenstunden, når du glemmer at spise morgenmad eller dropper det af tidsnød. Dit blodsukker er lavt om morgenen, fordi du i løbet af natten har brugt dine reserver på at restituere. Hvis du ikke får fyldt depoterne op med sund og lækker morgenmad, vil du mangle energi og være tilbøjelig til at vælge hurtige kulhydrater som søde sager i løbet af dagen.

TIP:
Begynd i stedet dagen med en sund og slankende omelet på 302 kalorier. Pisk en spiseskefuld vand, et helt æg og to æggehvider sammen med 100 gram hakket spinat. Top med 100 gram hakket forårsløg (stegt alene) og 50 gram røget laks, hjertesalat, agurk og tomat.


Kaffefælden

Måske når du ikke engang hen til jobbet, før du skyller din første latte to go fra 7-eleven ned. Men ligegyldigt hvornår du drikker kaffen, så kickstarter koffeinen en frigivelse af stresshormonet kortisol i din krop, hvilket kan ødelægge elasticiteten i din hud og på sigt give rynker – så der er god grund til at undgå kaffe.

Du får tilmed 70 til 120 ekstra kalorier om dagen i en latte på minimælk eller letmælk med sukker. En daglig latte om dagen giver således op til to kilo ekstra på sidebenene om måneden. Kombinerer du det med en croissant på 300 kalorier, risikerer du at tage fire kilo ekstra på om måneden.

TIP:
Vælg i stedet et glas kokosvand, der indeholder kalium og fugter huden indefra, og spis friske æblebåde med en smule vaniljesukker.

Pure Organic coco juice hos Rawandmore.dk 30 kr.


© iStock

Stå ret

Hvis du har kontorjob eller er studerende, sidder du ned halvdelen af dine vågne timer. En dårlig arbejdsstilling kan derfor resultere i smerter og gener i nakke, skuldre, lænd og arme, der kan blive til kroniske irritationer og slid på leddene.

Hvis du sidder forkert i lang tid, spænder du hele tiden en lille smule i musklerne, og spændte muskler ophober affaldstoffer, hvilket kommer til udtryk ved smerter i nakke og hovedpine. Det kan også påvirke din holdning og give sammensunkne skuldre og fremskudt hage.

TIP:
1: Test, om du har en dårlig holdning, ved at stille dig ret op ad en væg. Hvis dit baghoved ikke rammer væggen, har du siddet med fremskudt hage i for lang tid foran computeren.

2: Et hæve-sænke-bord og nye arbejdsstillinger kan løse problemet. Variation er nemlig nøgleordet. Hæv bordet, og stå op foran computeren. Især efter frokost, for så fordøjer du også bedre. Tarmene bliver simpelthen klemt, når du sidder ned. Stå op tre gange i løbet af dagen i et kvarter ad gangen.

3: Tag et kig på din stol. De fleste moderne stole kan justeres til den enkelte. Bevar lændesvajet, når du sidder, og sørg for at sidde højt nok. Gå efter 90-gradersreglen: Der skal være 90 graders vinkel på dine knæ, albuer og hofter, når du sidder med armene på bordet.


Skærmrynker

Også din hud kan tage skade af lange dage foran computeren. Elektriske apparater udsender frie radikaler, der virker aldrende på huden. Afhjælp problemet med en grøn plante på bordet tæt ved computeren. Den suger giftstofferne til sig, så de ikke allesammen ender i din hud.

TIP:
Beskyt din hud indefra med en foryngende, hudvenlig juice. Brug tre gulerødder, en rødbede, en appelsin og ingefær efter smag. Gulerødder indeholder A-vitamin, der fremmer dannelsen af ny hud. Appelsinernes C-vitaminer booster produktionen af kollagen, som giver din hud styrke og smidighed. Rødbede fungerer som en naturlig anti-agebehandling på grund af jern og hyaluronsyre, der skaber fylde i huden. Ingefær udrenser urenheder.


© iStock

Jobworkout

Du risikerer nemt at blive lidt slap af et stillesiddende arbejde, så husk at vær opmærksom på alle de ting, du virkelig skal stoppe med at gøre foran computeren og træn i stedet i løbet af din arbejdsdag. Begynd med ballerne.

TIP:
1: Sid almindeligt på stolen, og spænd så alt, hvad du kan i dine baller. Gentag 15 til 20 gange.

2: Lænden er også vigtig at træne, og det gør du nemmest ved at sidde på stolen og skiftevis svaje og slappe af i lænden. Øvelsen mobiliserer lændehvirvlerne og gør dig opmærksom på din holdning foran computeren.

3: Kom badevingerne til livs ved at lave armstræk på bordet. Placér hænderne på dit let hævede bord, og hæv dig så op i armene. Gentag 15 til 20 gange.

4: Hvis du har problemer med nakken, kan du afspænde området og mobilisere nakkehvirvlerne ved at lave en “dobbelthage-øvelse”. Det gør du ved at tage hænderne om bag nakken, albuerne ud til siden og hagen så langt ind mod halsen som muligt.


Fugt og frisk luft

Ligesom når du flyver langt, og din hud er helt tør, når du endelig er fremme, så tørrer din hud også ud, når du sidder indenfor en hel arbejdsdag. Og tør hud ældes hurtigere end fugtet hud og bliver lettere irriteret.

TIP:
1: Sørg for at have en fugtspray i skuffen, som du kan sprøjte i ansigtet i løbet af dagen.

2: Hav altid en drikkedunk på dit bord, så du husker at få nok vand i løbet af dagen.

3: Gå en tur rundt om bygningen, og få noget frisk luft i et par minutter. Det gør dig desuden også mere frisk.

Thermal spring water, Avène hos Apoteket-online.dk 80 kr.


Husk frokosten

Glem alt om at springe frokosten over, for så er der større risiko for, at du falder over en usund chokoladebar senere på et af de tre kritiske tidspunkter, hvor dine cravings rammer. Men det er ikke nok bare at tage dig tid til frokostpausen, for du skal også vælge det rigtige. Det sikre valg er en salat med magert kød og sundt fedt i form af avokado, kerner eller nødder.

På den måde styrer du selv, hvor mange kalorier du får indenbords, i modsætning til en færdiglavet sandwich eller en varm ret, der kan være svær at gennemskue kaloriemæssigt. Lav en ekstra lille portion til om eftermiddagen, så du kan snacke noget sundt i stedet for at vælge det lette sukkerrush.

TIP:
Sørg for at få ekstra D-vitamin, når du bruger dagens lyse timer indendørs. D-vitamin virker anti-aging ved at stimulere hudens naturlige fyldstof, elastin, som ellers bliver nedbrudt med alderen. Supplér madpakken med laks, ørred, sild, torskerogn eller makrel. D-vitamin lagres i kroppen, så du skal blot huske fisken et par gange om ugen.

D-vitamin 25 mcg softgels, Solgar hos Matas.dk 117 kr.


Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?