Julemad
© The Family Stone

Sådan undgår du at overspise i december

Din (januar)krop vil takke dig

6. december 2016 af Redaktionen

Din december byder sikkert på en julefrokost eller to, og for kroppen kan det godt gå hen og blive en tung affære. Vi har derfor lavet en lille plan, der kan hjælpe dig uden om de værste faldgruber. 

Morgenmad – spis den 

Normalt ville du... springe morgenmaden over, fordi du ved, du kommer til at spise en masse lækkert senere på dagen.

I stedet bør du... tanke op med en sund og solid morgenmad, så du undgår at overspise senere på grund af voldsom sult og lavt blodsukker. Snup for eksempel et blødkogt æg, en skive rugbrød med ost, et stykke frugt og en kop kaffe eller te – eller hvad med en af disse lækre morgenmadsretter? Det giver dig både fedt, kulhydrater, vitaminer og proteiner, der mætter godt og længe. 

Formiddagssnack – frugt og fibre 

Normalt ville du... lige snuppe en sukkergodte i form af juleguf fra skabet eller en rest risalamande. Og marcipanen ligger bare der og bliver for gammel!

I stedet bør du... holde blodsukkeret stabilt og sultfølelsen i skak med en sund snack. Det er ligetil at hapse et æble, et par gulerødder eller måske en hjemmelavet daddelkugle med kakao? 

Frokost – vælg rigtigt 

Normalt ville du... gå all in på det store kolde bord med lækkerier som paneret fiskefilet, frikadeller, flæskesteg og dyppelse.

I stedet bør du... følge et par enkle tommelfingerregler: Spis gerne af det grønne pynt, skær fiskefileten til, så den kan ligge inden for en rundtenom, smør remoulade og mayonnaise tyndt ud, læg bestikket fra dig mellem hver bid, spis ikke noget, der ikke ligger på en skive rugbrød, og drop smørret. Vupti, sund mæthed uden at gå på kompromis med julestemningen! 

Eftermiddagssnack – ud i det blå 

Normalt ville du... spise noget sødt, bare fordi du har lyst. Du er faktisk ikke sulten efter frokosten, men det ligger jo og kalder på dig rundtomkring i skåle og på fade.

I stedet bør du... tage dine sko på og gå en tur. Der er nemlig masser af fordele ved en simpel gåtur. Den friske luft og moderate motion hjælper dig med at fordøje frokosten optimalt, fjerner behovet for en kedsomhedssnack og giver dig et skud energi, så du er helt klar til aftenens strabadser. Er du oprigtigt sulten, kan du tage en banan med på turen. 

Aftensmad – nyd det i fulde drag

Normalt ville du... kaste dig over alt, der bliver serveret, og ikke stoppe, før du får ondt i maven og kødsved på panden. Det er jo kun december én gang om året!

I stedet bør du... smage på det hele. Smage! Fokusér på nydelsen og oplevelsen ved at sidde ved et veldækket bord. Se på maden, indsnus duftene, skær mundfulde ud, tyg dem grundigt, og koncentrér dig om at mærke alle smagsindtryk. Drik langsomt. Pludselig er du både mæt og godt tilpas, selvom du kun har spist halvt så meget, som du plejer. 

Fest og drinks – og en masse vand 

Normalt ville du... straks gå i krig med øl, kulørte drinks og shots. Jo hurtigere, du kan få sprutten ned, desto sjovere bliver aftenen! Eller...

I stedet bør du... drikke vand – gerne et glas per genstand. Du skal selvfølgelig slå dig løs, men der er kun fordele ved at huske vand: Du kan bedre styre din brandert og holde den kørende i længere tid, og du får det ikke nær så skidt i morgen. 

Natmad – spis godt 

Normalt ville du... smutte forbi den lokale shawarmabiks. Mere fedt og salt, tak!

I stedet bør du... gøre præcis det. Et måltid inden sengetid kan mindske dine tømmermænd. Du kan selvfølgelig vælge noget lidt sundere som for eksempel en sandwich, men helt ærligt: På det tidspunkt har du mest af alt lyst til junk. Nu har du været så dygtig hele dagen, så det er der plads til! 

Artiklen er tidligere bragt i magasinet Woman og er skrevet af Maria Rothmar.

Vil du deltage i konkurrencer og læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?