Slip af med den oppustede mave

Ligner du en gravid - uden at være det? Så læs vores 13 tips mod oppustet mave

18. januar 2010 af Rikke Hovn Poulsen

Side 1

Åh nej! I anledning af årets fest har du investeret i den fineste kjole, der smyger sig elegant om din krop og fremhæver dine feminine former på bedste vis. Men da aftenen endelig oprinder, og du hopper i den lækre sag, ligner du pludselig en gravid flodhest, der er gået en måned over tiden. Din mave er fuldstændig oppustet - what to do?

Bare rolig: Woman to the rescue. Vi har samlet 13 af de bedste tips mod oppustet mave.

 

Side 2



1. GO’ MORGEN YOGHURT
Spis en skål yoghurt naturel (eller et andet syrnet mejeriprodukt uden alt for meget sukker) til morgenmad. Den slags er nemlig smækfyldt med mælkesyre-bakterier, der er bedste venner med din tarmflora - og uvenner med luft i maven.


2. SPIS
Det er vigtigt, at du sørger for at spise regelmæssigt i løbet af dagen. Ellers svulmer din tomme mave op i samme sekund, som den første dråbe Sommersby rammer din tarmflora.


3. TYG MADEN, FRØKEN
Sluger du maden? Så sæt farten ned og spis laaaangsomt. For det første gør det det meget lettere for mavsen at fordøje maden. Og for det andet undgår du at sluge en masse luft i din iver efter at få maden stoppet ned i halsen. Som tommelfingerregel skal det tage mindst en halv time at spise et måltid.

Ekstra bonus: Undersøgelser viser, at folk, der spiser langsomt, også ender med at spise mindre. Så måske man kunne fjerne lidt af mavefedtet i samme omgang?


4. SPYT TYGGEGUMMIET UD
Desværre sluger du også luft, når du går rundt og tygger - så du må vælge mellem dårlig ånde eller oppustet mave...

 

Side 3


5. DRIK VAND...
Det må være verdens bedste sundhedsråd: Et glas vand hjælper stort set mod alt, så selvfølgelig er det også godt mod fake-gravide maver. Husk især at drikke vand til måltiderne, hvis du døjer med luft i maven.


6. ...ELLER URTETHE
En varm kop urtethe efter maden er også super godt mod store maver.


7. HOLD IGEN MED FIBRE
Nu gik du lige og troede, at fibre fra for eksempel grove kornprodukter var mavens bedste ven. Og ja, det er de for så vidt også. Men det tager tid for maven at fordøje fibrene, så hvis du ikke er vant til at spise groft, skal du ikke starte dagen før den store fest! De bliver nemlig hurtigt til gasser i tarmen - hvilket igen bliver til prutter og opspilet mave...


8. DYRK MOTION
Endnu et kedeligt råd, der virker mod stort set alt: Rør dig! Motion er super godt til at sætte gang i maveregionen.


9. STYR UDEN OM PRUTTEMAD
Gå langt uden om madvarer som kål, løg, bønner og tørret frugt dagen inden du hopper i den lille, stramme kjole (men hus på, at de normalt er super sunde, så lad være med at fjerne dem helt fra kosten). Spis i stedet masser af letfordøjelige råvarer som agurk, tomat, salat og kylling inden den store aften.

 

Side 4


PRUT!
Hvis du mærker en omgang tarmgas presse sig på, skal du ikke holde dig tilbage. Luften skal jo være et eller andet sted - og hellere udenfor end inde i din mave! Det er både usundt og grimt at holde prutterne inde, for luften spiler maven op.

Læs også: Prut løs for helbredets skyld


INGEN COLA
Lad være med at vælte dig i cola og andre brusende læskedrikke - boblerne kan blive fanget i maven. Øv!


GODE MADVARER
Flere undersøgelser tyder på, at visse madvarer, som for eksempel pebermynte-the, ananas, kanel og persille, modvirker oppustet mave.


GÅ TIL LÆGEN
Hvis du jævnligt døjer med en meget oppustet mave, er det nok en god idé at lægge vejen forbi din læge. Det kan nemlig være tegn på fødevareallergi over for eksempelvis mælk, brød eller specielle krydderier. Lad dog være med selv at gå i gang med at finde ud af, hvad det er, du ikke kan tåle - overlad diagnosen til en professionel.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen