Ung kvinde med donut


© iStock

15 spørgsmål, der afgør, om du er afhængig af sukker

Kan du slet ikke lade være med at spise slik? Vi hjælper dig til at slippe ud af sukkerets kløer

4. juni 2017 af Redaktionen

Slip af med din sukkerafhængighed

Er du typen, der har svært ved at drikke en kop kaffe uden lige at snuppe et par småkager til? Føler du en ustyrlig trang til søde sager sidst på eftermiddagen? Og kan du finde på at skjule karamelpapir og kageposer for din kæreste, så han ikke finder ud af, hvor meget du fråder? Så er der en god chance for, at du er afhængig af sukker!

Hvad er sukkerafhængighed?

Sukkerafhængighed er faktisk en rigtig afhængighed ligesom alkoholisme, rygning og ludomani. Din krop vænner sig til, at den skal have sit stof hver dag, den får det dårligt, når den ikke gør det – og derfor bliver trangen til at smutte en tur forbi bageren på vej hjem fra skole helt umulig at modstå.

Men bare rolig – det kan faktisk godt lade sig gøre at slippe ud af afhængigheden. Det er ikke specielt sjovt: De første par dage af din kolde tyrker vil du sikkert opleve hovedpine, rastløshed eller bare generelt være i rigtig dårligt humør.

Det værste er dog overstået efter tre til fem dage uden sukker. Efter cirka tre uger har du brudt den onde cirkel, og du vil ikke længere konstant have lyst til søde sager. Og pludselig vil du mærke, at du har fået det meget bedre, får mere overskud og masser af energi.

De fleste kan godt finde ud af at stoppe fra dag til dag, hvis de virkelig beslutter sig for, at det er det, de vil. Men hvis du er vant til at spise ekstremt meget sukker, skal du måske starte med at trappe langsomt ned i nogle uger, før du stopper helt. I den periode kan du gøre det lidt lettere ved at spise sukkerfrit slik, mandler og mørk chokolade.

Sukkertesten

Er du i tvivl om denne her artikel i det hele taget handler om dig? Hvis du kan svare ja til 3-5 af disse spørgsmål, er der stor chance for, at du er afhængig af sukker:

  • Spiser du slik, kager og andre søde sager (næsten) hver dag?
  • Har du svært ved at hygge dig uden at proppe søde sager indenbords?
  • Spiser du produkter tilsat sukker hver dag?

  • Har du svart ved at styre uden om de søde sager, når du er ude at handle – også selv om du på forhånd har besluttet dig for, at du ikke må købe dem?
  • Føler du dig træt og uoplagt sidst på eftermiddagen - og bruger du slik til at holde dig frisk?
  • Kan du ikke have godter i huset uden at spise dem med det samme?

  • Bruger du slik som belønning?
  • Bruger du slik som trøst?
  • Fik du søde sager hver dag, da du var barn?
  • Har du svært ved at tabe dig?
  • Erstatter du nogle gange aftensmaden med slik og kager?

  • Drikker du cola hver dag?
  • Kan du finde på at gemme slik for venner og familie, så de ikke spiser det før dig – eller så de ikke opdager, hvor meget du spiser?
  • Bliver du træt, pirrelig og får ondt i hovedet, hvis der er gået mange timer, siden du sidst har fået sukker?
  • Har du svært ved at stoppe, før hele slikposen er tømt – også selv om du allerede er mæt?

15 tips til at bekæmpe trangen

Nu har du besluttet dig for at slippe ud af din afhængighed en gang for alle. Her er 15 tips, der vil gøre overgangen lidt lettere for dig:

  • Få en rehab-buddy: Det er en god idé at finde en at være sammen med om projektet. Det bedste er selvfølgelig at tage en kold tyrker samtidig med en veninde, så I kan støtte hinanden. Men alternativt kan du også forklare kæresten, hvad du har gang i, og bede ham om at minde dig om din beslutning, når du er ved at falde i.
  • Proteiner: Nogle mennesker oplever et sug efter sukker, når protein-depoterne ikke er fyldt op. Sørg derfor for at spise masser af proteinholdig mad som for eksempel kød, bønner og ost.
  • Fjern fristelserne: Gennemgå hele huset for slik, kager, is og lignende (husk fryseren!). Smid hele lortet ud - ellers spiser du det bare.
  • Gå en tur: Tag en gå-tur på mindst ti minutter, når lysten er ved at overmande dig (men lad være med at lægge ruten forbi kiosken). Det vil få dig til at tænke på noget andet - og ofte vil sukkertrangen være væk, når du kommer hjem igen.
  • Børst tænder: Smagen af tandpasta går ikke særlig godt i spænd med sukker.
  • Spis frugt: Ja, frugt indeholder også sukker. Men det er en anden og bedre form for sukker end de tomme kalorier, der findes i raffineret sukker. Derudover er der flere fibre i frugten, hvilket får kroppen til at bruge længere tid på at omsætte sukkeret - og du mærker ikke samme ’sus’ som når du gnasker slik.
  • Læs varedeklarationer: Vær opmærksom på, hvor meget sukker der er i din mad. Du vil sikkert blive overrasket over, hvor mange moderne fødevarer der er stoppet med skidtet. Men producenterne er smarte: De bruger andre navne for sukker, som kan være svære at gennemskue, som for eksempel sukrose, dextrose, maltose, glukose og andre ting, som ender på -ose. Når du ser på ingredienslisten, er tingene listet i rækkefølge efter, hvad der er mest af i varen. Hvis sukker ligger i top tre, er det en god idé at lade være med at købe varen.
  • Spis morgenmad: Et sundt og solidt morgenmåltid lægger et godt fundament for et stabilt blodsukker resten af dagen. Men husk: Ingen Kellog’s Frosties, vel? Havregrød eller et godt stykke rugbrød med ost er tusind gange bedre!
  • Ingen light: Kunstige sødestoffer er fristende, når du forsøger at droppe sukkeret - men den går heller ikke. Flere undersøgelser har vist, at den slags er med til at forøge din lyst til søde sager.
  • Være beredt: Mange kvinder bliver ekstremt lækkersultne i ugen op til deres menstruation. Hvis du er en af dem, er det vigtigt, at du er ekstra opmærksom på ikke at falde i i denne periode. Sørg for at få masser af sunde mellemmåltider, og hav et æble i tasken til at tage det værste af trangen.
  • Lad vitaminer hjælpe dig: Vitaviva har udviklet kapslerne Craving Crusher som med en blanding af superfoods, mineraler og vitaminer hjælper dig på vej mod en mere sukkerfri hverdag. Kapslerne kan købes her.
  • Skær ned på det hvide: Hvedemel, hvid pasta og hvide ris kan have samme effekt på blodsukkeret som rigtigt sukker. Det kan derfor være en god idé at skære ned på disse fødevarer eller skifte dem ud deres grov-søstre, hvis du er vant til at spise meget af den slags.
  • Skær ned på promillerne: Alkohol er lavet af sukker, og det opfører sig i en vis udstrækning på samme måde i kroppen. Så det er en god idé at holde lidt igen, mens du sukker-detoxer.
  • Kvalitet frem for kvantitet: Når du er færdig med din detox, kan du godt tillade dig at spise en lille smule sukker engang imellem. Sørg for at vælge kvalitets-produkter som 70 procent mørk chokolade eller ægte, italiensk gourmet-is - og nøjes med et enkelt stykke! Du vil opleve, at et lille stykke af himmerige kan føles lige så godt som en hel spand halvfabrikata.
  • Dyrk motion: Din krop får det bedre, når den rører sig, så sørg for at dyrke rigeligt med motion i den periode, hvor du kæmper mod sukkertrangen (og selvefølgelig også gerne bagefter, men det ved du jo godt...)
Vil du deltage i konkurrencer og læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?