Spis dig til sundt hår

Triste og tynde lokker? Drop hårkuren og giv håret den helt store behandling - indefra

5. november 2016 af Rikke Hovn Poulsen

Spis dig til sundt hår

Ligner dit hår mest af alt en sjasket gang spaghetti, som nogen tilfældigvis har tabt på dit hoved? Lider du af hårtab? Eller kunne du bare godt tænke dig til lidt ekstra ’kapow’ til prinsesselokkerne? Så læs med her!

Det bedste, du kan give dit hår, er nemlig slet ikke noget, du kan købe hos frisøren. Nej, hvis du virkelig vil gøre noget godt for parykken, skal du starte indefra med det, du kommer i munden: Den rigtige kost gør håret både sundere og smukkere at se på.

Hvis du er født med tyndt, skandinavisk hår, skal du nok ikke regne med pludselig at vokse dig en Rapunzel-manke til, lige meget om du lever af laks og spinat fra nu af og til juleaften. Men en sund og velafbalanceret kost gør altså en synlig forskel. Proteiner, vitaminer og rigeligt med væske er kodeordene for en sund og lækker hårpragt.

Klik videre og se vores top 10 over hårrejsende sunde fødevarer. Så det er bare med at komme ned til køledisken i en fart - hvad venter du på?

Top 10 over god hårmad

1. Laksemadder og makrelsalat
Hvis der eksisterer et mirakelmiddel mod trist og kedeligt hår, må det helt klart være de fede fisk som for eksempel laks, sild og makrel. De er stopfyldt med omega 3 fedtsyrer, B-vitaminer og jern, og din hovedbund vil labbe det i sig. Tørt hår, der knækker så snart det kommer inden for en radius af halvanden meter fra en hårbørste, vil være en saga blot, når først du begynder at spise fed fisk mindst et par gange om ugen.


2. Spinat og broccoli

Ok, det kan godt være, at Skipper Skræk ikke var kendt for sin yppige hårpragt. Men han havde altså fat i et eller andet med al den spinat, han hældte i sig i tide og utide. Mørkegrønne grøntsager som spinat og broccoli er nemlig rene jern-, zink- og viaminbomber, hvilket er som balsam for hårsækkene.


3. Bønner

Hvem skulle tro, at dit hår går rundt og sukker efter chilli con carne og English breakfast? Men jo, den er god nok. De to skønne retter er nemlig fyldt med bønner, og bønner består først og fremmest af proteiner, som igen er rene byggesten for håret. Get the point?Derudover er der også jern, zink og biotin i bønnerne, og det kan håret også godt lide.

4. Nødder og bær

De små, tørre kugler er absolut NØD-vendige, hvis du vil have tykt, skinnende hår. Nødderne indeholder olier, som er sunde for håret, og bærrene er proppet med antioxidanter.Du kan spise dem som snacks i løbet af dagen - eller endnu bedre, drys dem ud over havregrynene om morgenen. 7-9 timers søvn hver nat er absolut nødvendigt for en sund paryk. Men efter så lang tid uden næring er hårrødderne skrupsultne, så det er ekstra vigtigt at give dem noget ordentligt at starte dagen på.


5. Fjerkræ

Kylling og kalkun er gode, fedtfattige kilder til den protein, som dit hår har brug for. Hvis du får for lidt protein, bliver håret kedeligt, og det knækker let. Og hvis det går helt galt, og du kommer til at lide af seriøs protein-mangel, begynder hårfarven ligefrem at blegne. Ikke noget at stræbe efter, vel?


6. Æg

Det er lige meget, om de er blødkogte, hårdkogte, spegede eller i koldskål: Dit hår elsker æg! De indeholder nemlig biotin, som er et specielt b-vitamin, der går direkte i håret og gør det sundt og lækkert. Hvis du ellers er sund og rask, kan du sagtens spise to æg om dagen uden at være bange for at få forhøjet kolesteroltal. Men flere bør du heller ikke spise - så begynder æggene at blive usunde.


7. Fuldkorn

Så er det frem med rugbrød og fuldkornspasta. De grove korn indeholder b-vitaminer, og hvis du ikke får nok af dem, kan dit hår godt komme til at se fedtet ud.

8. Østers

Det kan godt være, at østers først og fremmest er kendt for at fremme sexlysten. Men de små slimede tingester kan mere end det - de giver også skinnende, sunde lokker, fordi de er smækfyldt med zink. Hvad mere kan man ønske sig af en enkelt madvare?


9. Fedtfattige mælkeprodukter

Mælk, ost og yoghurt er super gode kilder til kalcium, hvilket er et meget vigtigt mineral for håret. Men husk at vælge de lidt lettere alternativer, da det ellers godt kan gå ud over dit forhold til badevægten.


10. Drop slankekurene!

Dit hår har brug for en varieret kost, der indeholder alle de ovenstående hårkure - hele tiden. Så du må endelig ikke kaste dig ud i alle mulige vanvittige kure, hvor du enten ikke får nok at spise, eller du kun må spise bestemte madvarer. Når kroppen mangler byggesten, går det direkte i håret, og hvis det går helt galt, begynder du at tabe en masse hår på den konto. Så sats i stedet på at spise sundt og varieret til hverdag - så bliver der heller ikke nogen grund til at gå på kur senere hen.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?