Kvinde træner
© iStock

Sundhedsmyter: Taber jeg mig af at styrketræne?

Du har hørt, at konditionstræning er den eneste vej til vægttab. Men kan det nu også passe? Vi ser på sagen!

19. marts 2017 af Rikke Hovn Poulsen

Er du en af dem, der dropper styrketræningen, fordi du hellere vil tabe dig end at have store muskler? Det er i virkeligheden en rigtigt dårlig idé – i hvert fald hvis du spørger Marina Aagaard, der er master i fitness og træning og ekstern lektor ved Aalborg Universitet.

“En styrketrænet krop er en bedre fedtforbrændingsmaskine end en krop uden muskler,” siger hun.

Det er dog ikke en hurtig genvej til vægttab – det kan godt tage lang tid, før det viser resultater på badevægten. Men over tid er det noget af det mest effektive.

“Når du stimulerer muskelfibrene ved at styrketræne, bliver procentdelen af det særligt fedtforbrændende væv større i forhold til fedtvævet. Og så forbrænder du flere kalorier både under træning og hvile,” forklarer Marina Aagaard.

Pust og støn 

Der er dog stor forskel på, hvor effektivt forskellige former for styrketræning virker. Hvis du laver et klassisk fitnesscenterprogram, hvor du sidder ned i maskiner, og intensiteten ikke er ret høj, sker der ikke vildt meget - i hvert fald ikke på kort sigt.

Men hvis du dyrker hård styrketræning som crossfit eller funktionel træning, hvor du løfter tunge vægte eller din egen kropsvægt, og hvis du gør det stående, sætter du mange flere muskler i spil på samme tid. Og så ryger her-og-nu-forbrændingen også i vejret.

“Jo mere du puster og stønner, og jo mere du anstrenger dig under din styrketræning – desto mere fedt forbrænder du,” afslutter fitnesseksperten.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?