Kvinde træner med aerial hoops
© iStock

6 alternative træningsformer til dig, der er træt af fitnesscentret

Intet er helt så sjovt som sofatræning, men disse seks anderledes træningsformer er med garanti sjovere end fitness!

9. september 2017 af Sarah Lyster Nielsen

Fitness og crossfit kan være superfedt, hvis du er motiveret, men hvis det halter med lysten, bliver det ofte bare en træls pligt, som giver dig dårlig samvittighed.

Men sådan behøver det slet ikke være – træning kan sagtens være sjovt og anderledes, og vi har fundet seks forskellige motionsformer, du kan prøve som alternativ til de klassiske tilbud. 

A post shared by Jason Lewis (@jasonleelewis) on

1. Slackline

Hvis du gerne vil træne balance og har et veludviklet gøglergen, skulle du prøve slackline. Det er rimeligt nemt at komme i gang: Du køber en slackline, spænder den op mellem et par træer, og så balancerer du løs. Er din balance lidt usikker, kan du eventuelt lægge en madras under linen.

Slackline har også den fordel, at når du først har købt linen, er der ikke flere udgifter, og du kan tage den med, hvor end du går – i parken, i skoven og endda med på ferie.

Du kan købe en slackline lige her hos Friluftsland.

PS. Ham på billedet er Smith fra Sex & the City - og han er stadig en fryd for øjet!

2. Barretræning

Har du altid drømt om at være en ballerina? Så har du chancen nu – næsten, altså. Der findes forskellige slags barretræning, men fællestrækket er, at det foregår ved den klassiske balletbarre.

Med barretræningen får du trænet smidighed (det er altid en fordel), balance og tonet dine muskler og alt efter, hvilken type du vælger, kan der være mere eller mindre fokus på toning, dybe stræk og styrke.

Der findes flere steder, du kan prøve barretræning, for eksempel Jacks Studio i København eller Free Spirit i Risskov. 

A post shared by Tamara (@tammyrara) on

3. Aerial hoops/aerial yoga

Med aerial hoops og aerial yoga er sportsgrene der, som navnet antyder, foregår i luften, så du kan kaste dig ud i yndefulde akrobatøvelser i enten en ring (hoop) eller et stykke stof.

Aerial hoops foregår i store stålringe i et par meters højde, og her får du trænet styrke, balance, smidighed og teknik. Til aerial yoga hænger du i en stofslynge, og her træner du også smidighed og styrke samt afstresning.

Du kan for eksempel prøve aerial hoops hos Aerial Arts i København, og aerial yoga finder du også i hovedstaden hos Blå Himmel Yoga samt hos Aerial Yoga Fly i Odder.

4. Jumping fitness

Hvis du var tosset med trampoliner som barn (og voksen…), er jumping fitness lige noget for dig – her kan du nemlig hoppe dig til en stærkere krop!

Til jumping fitness hoppes der rundt på særligt udviklede træningstrampoliner, og det fungerer som kardiotræning for hele kroppen og øger din lungekapacitet samt din generelle udholdenhed.

Du kan gå til jumping fitness i Holbæk og flere andre steder i landet såsom FOF Aarhus.

5. Stand up paddle (SUP)

Stand up paddling er godt til dig, der gerne vil ud på vandet, men måske ikke gider af sted i kajak eller på surfbrættet. Du kan tage et introkursus for at lære de basale teknikker, og ellers kan du jo selv vælge, om du vil paddle med andre eller selv tage af sted. 

Stand up paddling er stille og roligt, og du kan tage det i dit eget tempo, men faktisk giver det også rigtigt godt på motionskontoen, når du padler løs.

Du kan tage et introkursus hos Aalborg Vandcenter eller Sup Surf i København.

6. Aquajogging

For vandhundene er der mulighed for at gå til aquajogging, altså en form for løbetræning i vand baseret på løb, gang og spring.

Øvelser i vand kræver mere energi end øvelser på land, men samtidigt er vandøvelserne mindre belastende for kroppen, så aquajogging kan for eksempel være godt, hvis du har en skade – eller hvis du bare ikke orker at rende rundt ude på landevejene.

Aquajogging finder du for eksempel i Hørsholm Svømmehal og DGI Huset i Vejle.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?