Dårlige vaner ødelægger helbred Jess New Girl
© Elizabeth Meriwether Pictures/ American/ Nitwits/ Chernin Entertainment/ 20th Century Fox Television

6 gode råd til at bryde de vaner, der fucker med dit helbred

Alle har dårlige vaner, men nogle skader rent faktisk dit helbred – heldigvis kan du lære at bryde dem med disse 6 gode tips

26. oktober 2017 af Katrine Ellen Allentoft Haslund

Dårlige vaner – sådan nogle har vi alle. Der er dog nogle dårlige vaner, der er værre end andre: Dem, der ligefrem skader vores krop. 

Her er seks eksempler på dårlige vaner, der fucker med dit helbred – og selvfølgelig lige så mange gode forslag til, hvordan du bryder dem.

1. Din dårlige vane: Du sover for lidt.

Sådan bryder du den: 

Måske ligger du og ser Netflix til sent ud på natten, fordi du ved, du alligevel ikke kan falde i søvn

Prøv dog at læse en bog i stedet for at se film, det vil nemlig gøre dig hurtigere træt. Eller lyt til en lydbog, for så kan du ligge med lukkede øjne. 

Selv hvis det tager lang tid, før du falder i søvn, så får din krop stadig slappet af, og det starter et nyt mønster, hvor du bliver bedre til at gå tidligere i seng.  

2. Din dårlige vane: Du spiser for meget fastfood i hverdagen

Sådan bryder du den:

Hvis du bliver fristet af fastfood, fordi det er nemt, så skal du overveje, hvordan du kan gøre sund mad mere overskueligt. Det kan du gøre ved at lave en masse mad i weekenden, som du fryser ned, og som derfor er nemt at tage op på travle hverdagsaftener. 

Du kan også bestille måltidskasserne fra Aarstiderne, hvor du både får madvarer og opskrifter leveret lige til døren, og så skal du ikke gøre andet end at lave maden.  

3. Din dårlige vane: Du småspiser usunde snacks mellem måltiderne

Sådan bryder du den: 

Du skal faktisk i gang med at snacke endnu mere! Det skal bare være nogle andre slags snacks såsom frugt, grøntsager og rugbrød. Du må gerne spise mellemmåltider – spis endelig, når du er sulten. Det skal bare være sunde ting, og så skal du spise inden, du bliver så sulten, at chokolade er det eneste, der dur.

4. Din dårlig vane: Du drikker for meget i weekenden

Sådan bryder du den:

Et tip er enten at holde dig til det, du selv medbringer (hvis det er en privatfest), eller lade dankortet blive hjemme og kun have kontanter med i byen

Et andet forslag er at drikke et glas vand (eller sodavand) mellem hver eller hver anden drink. På den måde skifter du nogle af genstandene ud med en alkoholfri drink, og du samtidigt har følelsen af at “drikke”, som jo er en del af at hygge os herhjemme i danmark. 

5. Din dårlige vane: Du spiser usund mad, når du er fuld

Sådan bryder du den: 

Hvis du gerne vil undgå at ryge i shawarmafælden, hver gang du har været ude og drikke, så sørg for at have noget lækker mad klar derhjemme. Og nej, det skal ikke bare være en rugbrødsmad, for det holder slet ikke, når du er fuld.

Lav i stedet en hjemmelavet pizza, en lækker cremet pasta, eller hav rester fra lasagne i køleskabet: Noget, du virkelig kan se frem til. Det behøver ikke være vildt sundt – det skal bare være sundere end fastfood (og det er det næsten med garanti).

6. Din dårlig vane: Du er for inaktiv

Sådan bryder du den:

Start i de små. Gå en tur efter aftensmaden, inden du sætter dig foran fjernsynet. Tag cyklen på arbejdet eller hen til studiet – hvis der er lidt for langt, så kan du eventuelt bare cykle noget af vejen. 

Med tiden kan du, hvis du har lyst, altid overveje et medlemskab i fitness eller at begynde på et løbeprogram, men det er ikke der, du skal starte – så risikerer du bare at miste gejsten. 

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Hvad synes mændene?