Styrketræning | Kvinde i fitnesscenter
© iStock

6 vigtige ting, du skal vide, før du begynder at styrketræne

Bange for at vågne op med kæmpe overarme og brystmuskler så store som Tarzans?

16. januar 2018 af Rie Louise Kirkebjerg

Træning giver dig energi, så du bliver lidt af en energibombe, hvis du dyrker motion! Du skal bare finde den træningsform, der passer bedst til dig. Hvis du vil kaste dig ud i styrketræning, har vi her samlet et par ting, der er vigtige at vide.

1. Styrketræning kan effektivt hjælpe dig til et vægttab

Er målet at tabe dig? Så har du sandsynligvis mest lyst til at konditionstræne med Beyoncé i høretelefonerne, for på løbebåndet kan du jo se, hvor mange kalorier du forbrænder... Dog kan styrketræning være en utroligt effektiv vej til et vægttab, for en styrketrænet krop er nemlig en meget bedre fedtforbrændingsmaskine end en krop uden muskler. Det er dog ikke en hurtig genvej til et vægttab – hvilket det heller ikke bør være. 

2. Styrketræning får dig ikke til at se “stor” ud

Er du bange for pludseligt at vågne op med kæmpe overarme og brystmuskler så store som Tarzans? Du kommer IKKE til at ligne Arnold Schwarzenegger, bare fordi du styrketræner. Du skal ikke være bange for vægtene – og heller ikke for at træne overkrop, for en trænet overkrop får faktisk din talje til at syne smallere. Så giv du den bare gas med både håndvægte og maskiner!

3. Du skal spise rigtigt for at se de gode resultater

Hvis du styrketræner og ikke spiser rigtigt, kan det gå ud over de mål, du har sat dig. Når du vil opbygge muskelmasse er protein afgørende for dig. Se top fem over de mest proteinrige fødevarer lige her. Du skal heller ikke være bange for kulhydrater, for de er vigtige for at få energi. Spis langsomme kulhydrater som eksempelvis grøntsager og fuldkorn, som mætter og holder dig kørende hele dagen – frem for hurtige kulhydrater som hvidt brød.

Husk, at dit mål med træningen lige så godt kan være at komme i godt humør eller være social med en veninde, og så er det ikke sikkert, at kosten spiller en stor rolle for dit mål.

4. Du kommer sandsynligvis til at være meget øm i starten

Lige efter du er begyndt at styrketræne, oplever du sikkert, at du er meget øm. Det er klart, når dine muskler pludseligt arbejder på en helt ny måde! I starten er det derfor smart at tænke over, at du ikke lige skal på en 10 kilometers familietur, hvor I afslutter med et besøg i Rundetårn, dagen efter dine første styrketræninger...

5. Så ofte skal du i fitnesscenteret, når du styrketræner

Hvis du vil begynde at styrketræne, bør du dele din træning op, så du får mest muligt ud af den. Hvis du træner fire til seks gange om ugen, kan du træne efter et “2-split program” eller et “3-split program,” hvor du træner forskellige muskelgrupper hver træning. 

Du kan eksempelvis træne:

  • Et 2-split program, hvor du den første dag træner overkrop og den næste dag træner underkrop.
  • Eller et 3-split program, hvor du den første dag træner ben og triceps, anden dag træner ryg og skuldre og tredje dag træner bryst, biceps og mave.

Hvis du træner under fire gange om ugen, kan du med fordel træne hele kroppen under hver træning. Du kan læse meget mere om, hvor ofte du bør træne lige her.

6. Hviledage er nødvendige

Det kan godt være, at du bliver SÅ glad for din styrketræning i fitnesscenteret, at du ender med at tage derhen hver eneste dag. Når du styrketræner er det dog utroligt vigtigt, at du holder hviledage ind imellem. Du skal give din krop lov til at slappe af og restituere. Et godt råd er, at du altid skal huske at lytte til din krop.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Hvad synes mændene?