Sundhed | Carrie Bradshaw drikker drinks
© Sex and The City / Warner Bros. Television Distribution

7 (næsten) livsvigtige grunde til, at du skal være ærlig om, hvad du tænker, føler og kan overskue

“Der er ikke noget galt. Jeg har det fint!”

13. januar 2018 af Redaktionen

Har du det med at give et standardsvar, når spørgsmålet: “Hvordan har du det?” kommer på bordet? Vi har taget en snak med psykolog, psykoterapeut og mindfulness-instruktør Signe Maria Hegestand, og her fortæller hun om syv vigtige grunde til, at du skal begynde at være ærlig om, hvad du tænker, føler og kan overskue – både når du er sammen med veninderne, chefen og din kæreste.

Sammen med veninderne

Du vil ikke være den eneste, der ikke er på toppen, så du fortæller, at det også bare kører for dig, når dine veninder spørger.

Det sker der: 

Vi er sociale væsener, som vil strække os langt for at passe ind i flokken, så når alle andre siger, at de har det fint, kan det være svært at sige det modsatte. Derudover har det stor betydning, hvor og hvornår I ses og snakker om disse ting. Er I ved at varme op til den helt store bytur, kan det være ekstra grænseoverskridende at breake nyheden om, at du har det svært, fordi konteksten ikke er helt optimal.

Sådan kan du gøre i stedet: 

Vær modig og bryd isen – måske har de andre det på samme måde? Hvis du har svært ved at fortælle noget om dig selv, kan du prøve at referere til noget, du har set i en serie på Netflix eller læst på nettet for på den måde at åbne op for en dybere samtale. Måske fungerer det. Måske finder du ud af, at jeres relation er overfladisk, og at du (også) har brug for andre typer venskaber. 

Sammen med kæresten

Din kæreste bemærker dit sorte humør, men du afviser ham med et vrissent: “Der er ikke noget galt. Jeg har det fint!”

Det sker der:

Du forventer, at din kæreste er tankelæser – men ved du hvad? Det er han ikke. Til gengæld kan han sagtens fornemme, at du lyver, og det kan give problemer, hvis du fortsætter med at sige én ting med dit kropssprog og noget andet med din mund.

Sådan kan du gøre i stedet:

Tag ejerskab for dig selv og dine følelser. Øv dig i at mærke, hvad det egentlig er, der går dig på, og fortæl det så til din kæreste. Det er vigtigt, at du holder fokus på dig selv. Sig for eksempel: “Når du gør sådan, får jeg en følelse af, at du er ligeglad.” På den måde lægger du op til dialog i stedet for at pege fingre. Du vil nok opleve, at din kæreste synes, det er skønt, at du er ærlig – det modsatte gør ham nemlig usikker. 

På datingmarkedet

Du tør ikke være dig selv og stille krav til de mænd, du dater, af frygt for at skræmme potentielle kærester væk.

Det sker der:

Dating er et spil, hvor det handler om at vinde. Derfor er der risiko for, at du glemmer dine egne ønsker og behov i jagten på ‘sejren’ og i stedet fokuserer på at give manden det, du tror, han vil have.

Sådan kan du gøre i stedet:

Overvej, hvorfor du gerne vil have en kæreste, og hvordan du gerne vil have det indeni, når du er sammen med ham – og gå så efter det. Hvis du ikke er dig selv, når I er sammen, opstår der ikke et reelt møde, og du snyder dermed jer begge for ægte kærlighed. Stå ved dig selv og dit værd. Så kan du rent faktisk få en sød kæreste, der gør dig lykkelig. 

I sengen

Det er langtfra til topkarakter, det der sker mellem jer på lagnerne, men du lader, som om det er godt, og tænker: ‘Lad mig bare få det overstået’.

Det sker der:

Det her er alvorligt. Det handler nemlig om, at du ikke sætter grænser, og det kan have seriøse konsekvenser for din trivsel. Hvis du går på kompromis med dig selv og dine følelser, påvirker det både din selvrespekt og dit syn på din partner, fordi du forbinder ham med noget negativt.

Sådan kan du gøre i stedet:

Overvej, hvorfor du gør det. Er det, fordi du synes, at du skylder din kæreste eller date noget? Gennemfører du kun akten for at få fred de næste to uger? Føler du ikke, at du fortjener at have et godt sexliv? Prøv i stedet at være modig og åben omkring dine følelser og dine lyster, og tillad dig selv at sige både til og fra – det gør det hele meget sjovere for jer begge 

Sammen med kollegerne

Din kollega er doven, men i stedet for at sige det direkte til ham bitcher du over den manglende indsats til alle andre.

Det sker der:

Det føles rart at sladre, og når din kollega bliver syndebuk, fremstår du selv i et bedre lys. Det er ikke flatterende, men helt menneskeligt at have det sådan.

Sådan kan du gøre i stedet:

Sladder skaber fnidder og løser ikke problemet. Overvej i stedet at gå direkte til din kollega. Gør det på en ikke-konfronterende måde, hold fokus på dig selv, og vis bekymring. “Jeg oplever, at du ikke er så deltagende. Er du okay?” er et godt bud på en sætning, der inviterer din kollega til at gå i dialog og ikke i forsvar. 

Over for dine forældre

Du hader at gøre dine forældre bekymrede eller kede af det, så når din mor eller far spørger, svarer du altid, at alt er fint.

Det sker der:

Du sorterer i sandheden og tager (misforstået) hensyn til dine forældre, og det kan ikke undgå at påvirke jeres relation. Hensyn kan være godt, men er det et mønster, bør du overveje, hvorfor du gør, som du gør.

Sådan kan du gøre i stedet:

Hvorfor må dine forældre ikke blive kede af det? Hvad er det i jeres relation, der får dig til at tænke, at du ikke vil belemre dem med dine problemer? Hvad ville der ske, hvis de bekymrede sig? Det kan jo være, at dine forældre ville synes, det var rart at blive inddraget i dit liv, og måske kan de endda bidrage med råd og erfaring, der kan hjælpe dig. Kan du efter at have stillet dig selv de svære spørgsmål mærke, at du stadig ikke har lyst til at åbne op, er det helt okay. Men prøv lige at mærke efter først. Måske kan jeres forhold blive meget bedre, end det er nu, hvis du gør en indsats.

Over for chefen

Din chef uddeler opgaver, som du tager imod, selvom du er ved at knække.

Det sker der:

Du er den pæne pige, som altid er pligtopfyldende, og det har din chef vænnet sig til. Det er din chefs opgave at sikre, at ingen føler sig stresset, men hvis du aldrig siger fra, kan det være vanskeligt for ham/hende at vide, hvordan du har det.

Sådan kan du gøre i stedet:

Det er vigtigt, at du handler! Gå i dialog med din chef, vær ærlig om dit arbejdspres, og bed om hjælp til at prioritere dine opgaver. Alternativt kan du forhøre dig hos dine kollegaer. Hvis de har det på samme måde som dig, kan I tage problematikken op i fællesskab. 

Signe Maria Hegestand har egen praksis i Aarhus C med fokus på selvværdsproblematikker og stress. Du kan finde hende på Hegestand.dk. 

Artiklen er tidligere bragt i magasinet Woman og skrevet af Rikke Lyskjær Rudbæk. 

Vil du deltage i konkurrencer og læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Hvad synes mændene?