Kvinde på toilet
© iStock

8 tips, der får fordøjelsen til at fungere og giver dig en god mavefornemmelse

En glad mave er en rolig mave!

31. oktober 2017 af Redaktionen

Vi udsætter vores mave (og efterfølgende fordøjelsesystem) for lidt af hvert. For eksempel diverse slankekure (som vi burde have droppet) eller det søde stads ved navn sukker, som desværre heller ikke gør underværker for vores krop! 

Men hvis din mave er i balance, gør den ikke væsen af sig –  prøv selv disse tips, og mærk, at du ikke kan mærke den. 

1. Nok at drikke

Sørg for at få en-to liter væske hver dag. Drik vand lige inden et måltid, men hold igen, mens du spiser. Vand fortynder nemlig mavesyren, som opløser maden, og i øvrigt skal du tygge din mad, indtil den er så ‘flydende’, at den kan synkes uden vand. 

2. Fyldt med fibre

Spis kostfibre hver dag. De kommer for eksempel fra frugt, rodfrugter, rugbrød, bønner og fuldkornsprodukter. Fibrene fylder i tarmen og mætter godt, og så sætter de skub i fordøjelsen og hjælper på længere sigt med at holde tarmene sunde. 

3. Rør dig

En stillesiddende krop giver en stillestående fordøjelse – men det modsatte er heldigvis også tilfældet! En halv times daglig motion kombineret med 15 mavebøjninger er rent guf for fordøjelsen. Ved du egentlig, hvor mange sunde fordele der er ved at gå en tur?

4. Toiletteknik 

Hvordan går du på toilettet? Det bør foregå sådan her: Sid midt på toilettet, og sørg for, at du kan bøje i hofteleddet. Er toilettet højt, kan du sætte fødderne på et par bøger. Svaj i ryggen, så halebenet skubbes tilbage, læn dig frem, tag en dyb indånding, og tryk til. 

5. Regelmæssighed

Er du typen, der kun spiser et par gange om dagen, men så er det til gengæld nogle ordentlige måltider? Lad være med det. Spis jævnt over hele dagen, men ikke for store portioner. Der er grænser for, hvor meget mad du kan fordøje ad gangen, og du kender sikkert den ubehagelige følelse, når grænsen er overskredet. 

6. Lyt til din krop

Dobbelt så mange kvinder som mænd lider af forstoppelse. Det skyldes blandt andet, at vi er langt mere generte, hvad angår toiletbesøg, end mænd er, så vi har det med at undertrykke trangen, hvis den opstår på et tidspunkt, hvor det ikke lige passer. Når du skal, så skal du! Om du så er på job, café eller hjemme hos kæresten. 

7. Stop forstoppelse 

Bevæger du dig meget lidt og spiser meget fed mad, vil du opleve, at tarmene stopper til. Av! En sund og god løsning er at spise mindre og regelmæssige måltider, at dyrke motion og at få væske og kostfibre nok. Det kan gøre en stor forskel – hurtigt. 

8. Bekæmp diarré

Ud over decideret sygdom er kaffe, sort te og kunstige sødemidler de store syndere, når du får ‘tynd mave’. Skær ned på disse, og spis syrnede mælkeprodukter som for eksempel A38 og Cultura, der styrker tarmenes bakterieflora. 

Artiklen er tidligere bragt i magasinet Woman og skrevet af Maria Rothmar.

Vil du deltage i konkurrencer og læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Hvad synes mændene?