Stresset kvinde
© iStock

Sådan undgår du at blive stresset

Du har ikke brug for at trække stikket helt ud

7. februar 2015 af Mette Andrea Boesgaard

Det er umuligt at gå igennem livet uden at føle sig stresset på et eller andet tidspunkt. Stress handler nemlig ikke bare om at have (for) travlt; det handler i virkeligheden om, at du bliver tynget af følelser og tanker

Når du bliver presset, udløser din krop stresshormoner – og har du gennem længere tid været udsat for stress, kan det faktisk ende med, at du bliver alvorligt syg

Kend din stress

Før dagbog i nogle uger over dit stressniveau, så du med tiden kan se et mønster over, hvad der får dig op i det røde felt. Lav så en liste over de ting, der fremkalder stress, og tænk over, hvad du kan gøre i situationen for at undgå det.

Prioritér din tid

Lav gerne en liste, hvor du skriver dine opgaver op efter, hvor vigtige de er, og koncentrér dig om at udføre dem én ad gangen – streg tingene ud på din liste, efterhånden som du når gennem opgaverne. 

Husk, at du også skal sætte de mennesker, der er vigtige for dig, på listen; det er også vigtigt at pleje forholdene til andre, hvad enten det er din kæreste, dine veninder eller din familie.

Det er vigtigt, at du kan sige nej

Over for dig selv

Du er ikke Wonder Woman, selvom du gerne vil være det. Derfor er du nødt til at acceptere dine styrker og svagheder og lære at holde af dig selv på trods af det – ingen er Wonder Woman, og du er god nok, som du er!

Over for andre

Nogle gange gør vi ting, fordi vi mener, at folk forventer det af os. Men hvad er værst: At du skuffer en anden, eller at du kører dig selv ned med stress? I øvrigt har alle mere gavn af, at du udfører nogle enkelte opgaver godt, end at du laver mange opgaver, der alle sammen bare bliver noget juks...

Tag dig tid

Du moser rundt for at nå alting på den halve tid, og det eneste, du får ud af det, er mere stress. Lær at planlægge din tid, så du kommer i god tid til aftaler og alt det andet, du har planlagt. 

Husk at lægge tid ind til uforudsete forhindringer, og sæt gerne nogle regelmæssige pauser ind også, så du kan få et pusterum! Den enkleste form er, at du tager en dyb indånding, når det går virkelig stærkt, eller du lige tager 5 minutter til at strække dig – det lyder af lidt, men det hjælper.

Sæt tingene i perspektiv

Tænk realistisk

En stor del af den stress, vi er udsat for, kommer af den måde, vi ser tingene på. Lær at se små irritationer som de små irritationer, de vitterligt bare er, og betragt problemer som udfordringer

Slå dine katastrofetanker fra. Ni ud af 10 gange kan det få dig til at indse, at det ikke er så slemt, hvis du ser tingene i et mere realistisk lys.

    Drop den dårlige samvittighed

    Dårlig samvittighed og fortrydelser ændrer ikke spor ved fortiden, og det gør din nutid vanskelig, fordi de dræner dig for energi. Gør en bevidst anstrengelse for at ændre dit humør, hvis du synker ned i fortvivlelsens mørke dyb... 

    Se dine fejltagelser som muligheder for at lære noget nyt, så du kan klare tilsvarende opgaver bedre en anden gang, og tilgiv dig selv dine fejl – vi laver alle sammen fejl hele tiden!

        Lev sundt

        Dyrk motion

        Motion modvirker den adrenalin, som bliver opbygget under stress, så når du rører dig, fordufter stressen. Motion giver dig i øvrigt en følelse af, at du har kontrol over tingene, og at du faktisk har nået noget – så det er lækkert!

          Slap af

            Husk at gøre ting, fordi de er vigtige for dig, ikke fordi du bør eller skal. Du fortjener en pause i ny og næ, så lad være med at have dårlig samvittighed over, at du nyder den – en lille lur i ny og næ eller en ekstra times søvn er altid godt!  

            Gå en tur, dyrk en hobby. Koncentrér dig om noget helt andet end det, der stresser dig. Det giver dig en følelse af at få tankerne væk fra det, der stresser dig. 

            Le! Latter modvirker muskelspændinger

            – og det endda i flere timer efter, at du har leet. Det mindsker i øvrigt dit niveau af stress-hormoner og giver dig et skud endorfiner, der tager smerterne og får dig til at føle dig godt tilpas. Og så hjælper det dig til at tænke positivt

            Med positive tanker og forventninger til fremtiden er der også bedre chancer for, at du formår at håndtere en ellers stressende situationer.


            Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

            Hvad synes mændene?