Kvinde, der træner
© iStock

10 vigtige ting, du glemmer, når du træner

Husker du at fylde benzintanken op, inden motoren skal køre?

13. juni 2017 af Amalie Blixt

Vi har talt med personlig træner Marlene Siehr og spurgt hende, hvad vi kvinder oftest glemmer, når vi træner. Marlene har blandt andet trænet Womans Marianne, og som personlig træner har hun hørt og set lidt af hvert.

Glemmer du også en gang imellem…

... at punktforbrænding er umuligt. Du kan ikke tabe dig udelukkende på lårene, og mavedellen forsvinder desværre ikke af, at du begynder at lave 200 mavebøjninger om dagen. Træn alle de store muskelgrupper, og glem ikke at få pulsen op. Så skal din krop nok selv regulere, hvilke fedtdepoter den kan tære på.

... at du træner for din egen skyld. Alle kroppe er forskellige og reagerer forskelligt på træning. Derfor skal du stoppe med at sammenligne dig med andre og fokusere på, hvorfor det egentlig er, at DU træner.

... at træne ryg, hver gang du træner mave. Din sixpack titter ikke frem, hvis du udelukkende laver mavebøjninger, så husk balancen i din core-træning.

... at vælge den træningsform, du synes, er sjovest. Hvis du skal gøre træningen til en vane, så er det da federe (og mere holdbart) at gøre det til en dejlig vane end en sur pligt. Hvis du hader spinning, men elsker at gå lange ture, så bør valget være nemt. Det ene er ikke nødvendigvis bedre end det andet.

... at lidt træning er bedre end ingen træning. Hvis du har for travlt til at tage den time i fitnesscenteret, du gerne ville, betyder det ikke, at du skal droppe træningen helt. Forskning viser, at 10 minutters træning med høj intensitet faktisk er ligeså godt som lange træningssessioner. En rask gåtur midt i en travl dag ved skrivebordet kan også gøre underværker for din sundhed, og en bowling-tur med veninderne er faktisk også motion.

... at fylde benzintanken op, inden motoren skal køre. Husk at give din krop den rette næring, inden den skal præstere. Ligesom en bil ikke gider at køre, når den mangler benzin, så gider din krop ikke at træne, når den mangler næring. Men ved du egentlig, hvordan du skal spise for at give din træning et boost? Det giver Marlene dig svaret på lige her.

... at det er mere end okay at svede, når du træner. Alle andre sveder også – og den, der sveder mest, er sejest! 

... at styrketræning IKKE får dig til at ligne en mand. Begrav den myte – nu!

... at lægge telefonen og de sociale medier væk. Du kan nemt komme til at bruge liiidt for lang tid foran spejlet i fitnesscenteret for at få det perfekte snap, og pludselig tog træningen 2 timer i stedet for 30 minutter... Husk, at din træning bliver ikke mere ’rigtig’ af, at du smider et billede op på de sociale medier.

... at fjerne din makeup inden træning. Undgå panda-øjne og irriteret hud ved lige at fjerne din makeup inden træningen.

Vil du ikke risikere at gå glip af de nyeste træningstips?

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?