3 lækre ting, du gerne må spise inden sengetid

Du behøver nødvendigvis ikke holde dig fra aftensnacken. Der findes nemlig nogle rigtig gode fødevarer, som netop også vil have en positiv effekt på din søvn.

Her er 3 lækre snacks, som du med god samvittighed kan nyde, inden du hopper under dynen. Men der er også eksempler på hvilke ting, du absolut ikke skal proppe i munden, hvis du gerne vil sikre en god nattesøvn. 

1. Skyr

Proteinkilden ’skiir’ eller bare ’skyr’ på godt dansk er rig på protein og giver en rigtig god mæthed. Indholdet i skyr har nogle fordele i forhold til vores søvn, såsom aminosyren, tryptofan, som er et stof, som har vist sig at have en beroligende effekt. Tryptofan kan også købes i kosttilskud, men det er da lidt mere lækkert at nyde en skål skyr med lidt bær og nødder, fremfor et par piller, som skal skylles ned.

Er du ikke helt fortaler for den her sunde og proteinrige skyr, så findes der altså mange muligheder for at pifte den lidt op, såsom at tilføje smag fra vaniljepulver, blende bær i eller lave portionen til en omgang chiagrød  – på den måde får du både en anden konsistens og smag.

2. Banan

“Banan!?” Tænker du sikkert, det er da en kedelig snack? Men banan indeholder magnesium og kalium, som virker muskelafslappende og kan derfor være en god lille snack inden sengetid.

Men der findes faktisk nogle rigtig lækre måder, hvorpå du kan lave din banan lidt mere lækker og spændende. Smid for eksempel din banan i fryseren, så har du en lækker is, eller mos bananen, bland den med et æg og kanel, og vend massen på panden. Så får du to super lækre pandekager.

3. Protein

Proteinrige fødevarer såsom chiafrø, skyr, soya bønner, kylling og nødder er generelt rigtig sundt for os at få inden sengetid. Det betyder ikke, du nødvendigvis skal proppe dig med mad, inden du hopper under dynen, men er du lidt lækkersulten og har brug for en lille hapser imens yndlingsserien kører, så er det altså en rigtig god idé at tænke over, hvilke fødevarer du vælger – her vil jeg anbefale de proteinrige.

Protein er kroppens egen byggesten, og så mætter det rigtig godt. Det er kun en god ting for kroppen at arbejde på natten over.

De værste ting du kan få inden sengetid

Kaffe, sodavand, alkohol og generelt usunde fødevarer, såsom slik og chips, er alle fødevarer, som hverken gavner vores træningsresultater eller har en positiv effekt på vores søvn. Søvn har både vist sig at have positive resultater for vægttab og den generelle sundhed. Fødevarer som sukker og koffein fra kaffe og coca cola kan ofte forværre vores søvn, også selvom vi ikke nødvendigvis vågner om natten. Vi vil i vores underbevidsthed ikke opleve at falde i den helt tunge søvn, hvor det netop er der, vi sover allerbedst.

Hvilke sundere snacks, kan du godt selv lide?

Sarah Posin  

 

 

Sarah Posins træning

Stærk, sund og glad er Sarahs vision. Hun er Womans træningsekspert og guider os kvinder til en sund hverdag med træning og sunde alternativer.

Sarah er en passioneret trænings- og livsstilsblogger, som deler ud af sin erfaring her på Woman og på hendes blog og i form af boot-camp forløb og personlig træning. Sarah er Danmarks mester i Bikini Fitness og har efterfølgende konkurreret i udlandet, hvor hun har repræsenteret det danske landshold.

Hendes mission er at hjælpe andre kvinder tættere på deres mål og finde glæde og velvære i en sund livsstil.

Kig også forbi Sarahs blog, hvor du kan finde flere tips og tricks til, hvordan du opnår resultater med din træning, eller find hende på hendes Instagram eller facebook.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?