© Istock

3 simple råd til god januar-udrensning

Sæt skub på din januar-kur med simpel og effektiv udrensning. 3 fødevarer hjælper processen i gang

21. januar 2016 af Thomas Lykke / IFORM

Mange af os bruger en stor del af januar på at komme af med de overskydende kilo, vi har taget på i løbet af december. En hel måned med fed mad, æbleskiver og chokolade i lange baner kan ikke undgå at sætte sine spor, og når man endelig når til januar, har kroppen i den grad brug for en ”detox”.

Din krop er heldigvis god til at rense sig selv, og her spiller tarmsystemet en stor rolle. Du kan dog også selv hjælpe processen i gang og speede udrensningen lidt op. Vi har fundet 3 gode fødevarer som er perfekte til formålet.

Hold styr på dit aktivitetsniveau og kalorieforbrug med en digital hjælper. Få et rigtig godt tilbud på en Active Life Tracker.

1. Mandler

Derfor skal du spise dem: Mandler indeholder masser af kostfibre. 14 gram kostfibre per 100 gram hvilket er imponerende meget og dobbelt så meget som i grovbrød. Det gode ved kostfibre er, at de suger væske til sig, så tarmindholdet bliver blødere og kommer lettere ud.

Så meget skal du have: Spis 25 gram om dagen. Sådan får du den gode udrensende effekt uden at indtage for mange kalorier.

2. Bælgfrugter

Derfor skal du spise dem: Du finder rigtig mange kostfibre i bønner og linser. Fibrene påvirker tarmenes bevægelse, så du undgår forstoppelse. Det har den effekt, at affaldsstofferne ryger hurtigt igennem systemet og havner i toilettet i stedet for at blive optaget af tarmvæggen og ryge ud i blodbanen.

Så meget skal du have: Det kan være en rigtig god ide at holde en kødfri dag minimum en gang om ugen, hvor du stedet får proteiner fra bælgfrugter, linser og kornprodukter. 

3. Rugbrød

Derfor skal du spise det: Rugbrød har mange gode egenskaber og indeholder blandt andet de uopløselige fibre arabinoxylaner, som giver en hurtig passagetid gennem tarmen. Det betyder at, uheldige stoffer som f.eks. tungmetaller ikke er i kontakt med tarmvæggen særlig længe, og dermed optager du færre af dem i kroppen.

Så meget skal du have: Spiser du 2-3 skiver rugbrød om dagen, får du et godt bidrag af de sunde uopløselige fibre.

Endnu mere om kost og sundhed

Har du lyst til at vide endnu mere om sundhed, kost og træning? Og vil du have en masse gode råd til, hvordan du kommer i rigtig god vinterform? Prøv I FORM og få en masse artikler, guides og eksklusivt indhold – både i bladet og på nettet.

Bestil nu og få et lækkert træningssæt med til en meget nedsat pris.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?