© iStock

Få en slank figur – helt uden kur

Få gode tips til en sundere kost med mere protein og omega-3

10. februar 2016 af Thomas Lykke / IFORM

Giv kalorierne én over nakken! Super godt tilbud på et lækkert træningssæt.

Tip nr. 1: Gør det nemt for dig selv

Det skal ikke være svært, når man vil ændre sine vaner til det bedre. Små ting kan gøre det.

  • Som det første er det en rigtig god ide altid at have en beholdning af frostgrønt og bær i fryseren. Dernæst bør du også altid have et godt lager af tun, torskerogn og makrel i tomat. Det er glimrende pålæg på rugbrød, og så er det nemt og hurtigt at anrette.
  • Hvis du ikke orker at bruge tid på at stå og snitte grøntsager til f.eks. madpakke, kan du med fordel købe spiseklare snackgrøntsager. Og hvis du har nemt ved at blive fristet af usunde snacks sidst på eftermiddagen, så hav altid en sund madbar og en håndfuld mandler liggende klar i tasken.  
  • Hvorfor? Det er sjældent så ligetil at bryde gamle vaner, men hvis du gør det så nemt for dig selv som overhovedet muligt, gør du dine chancer for at nå i mål væsentligt større.

Tip nr. 2: Tank op med grønne proteiner

Selvom kød er lækkert og en god kilde til protein, kan det være en rigtig god ide at udskifte bøfferne med et grønt alternativ ind imellem.

  • Forsøg at skifte kødet til aftensmaden ud med grønne proteiner to gange om ugen – og gerne oftere. Her snakker vi om tørrede bælgfrugter, grønne ærter, fuldkorn, svampe og grove grøntsager.
  • Er du ikke helt klar til at gå ”vegetarvejen” er fisk, fjerkræ og magre mejeriprodukter gode alternativer.
  • Hvorfor? For meget rødt kød øger risikoen for kræft, så det giver god mening, at skære ned, hvor det er muligt og tænke i lækre, grønne alternativer.

Hold styr på din daglige aktivitet, dit kalorieforbrug og dine fremskridt med en digital hjælper. Få en Active Life Tracker til særpris her.

Tip nr. 3: Få dit daglige skud omega-3

Vi hører hele tiden, at vi skal huske at få nok omega-3-fedtsyrer, og der er også rig mulighed for at få dækket kroppens behov gennem kosten.

  • Sørg for dagligt at spise madvarer, som er rige på omega-3. Det kan være fed fisk som makrel, sild, laks og hellefisk. Omega-3 kan du dog også finde i planteriget i form af f.eks. hørfrø(olie), valnødder og rapsolie.
  • Hvorfor? Der er mange grunde til, at du skal huske at få rigeligt med omega-3-fedtsyrer. Fedtsyrerne er blandt andet vigtige i opbygningen af en velfungerende hjerne. Forskning har også vist, at du sover bedre, hvis du spiser meget omega-3. Desuden virker fedtsyrerne antiinflammatorisk og hjælper derfor kroppen med at forblive stærk, sund og rask.

Vil du have endnu flere tips og gode råd til både sundhed, kost og træning har vi lige nu et rigtig godt tilbud på I FORM. Du får en masse artikler, guides og eksklusivt indhold både i magasinet og på nettet.  Klik her for at læse mere. Psst!… du får endda en gave med.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?