Følg disse 5 nemme tips, og gør din uge meget sundere

Har du svært ved at komme ordentlig i gang når en ny uge starter? Og oplever du, at motivationen for træning og den sunde kost falder i løbet af ugen?

Her kommer fem super gode tips til, hvordan du kan komme sikkert igennem ugen på den helt sunde måde.

1. Brug søndagen mentalt på at forberede dig til den kommende uge.

Forestil dig, hvordan ugen vil forløbe. Hvornår du vil handle, hvornår du vil lave mad, og hvilke dage du vil træne? Når du allerede har fastsat disse ting, så bliver det ofte lettere for dig rent faktisk at gøre det.

2. Vælg 2-3 træningspas

Planlæg allerede nu, hvilke dage du skal træne, og lav eventuelt en plan for, hvad du skal træne. Når du har en træningsplan, vil det ofte være lettere at yde sit bedste, når du står i dit træningscenter. Så undgår du også at stå i centeret uden at vide, hvad pokker du skal finde på af træningsøvelser på dagen. Du kan for eksempel træne et fullbody program 2-3 gange i ugen eller dele det op i over- og underkrop. Det fungerer ofte godt, når du ikke har flere træningspas på en uge.

3. Spist både grøntsager og protein til dine måltider...

Da protein giver en rigtig god mæthedsfornemmelse og er en del af kroppens egne byggesten. Grøntsager kan vi næsten ikke få for meget af. De hjælper og stabiliserer, hvis vi har lyst til søde sager, plus de mætter, smager godt og har mange sundhedsmæssige fordele. Et trick, jeg ofte har brugt i forbindelse med coaching, er, at tilføje minimum 500 gram grønt i løbet af dagen, da du herved vil droppe sukkertrangen og finde mæthed og balance, da du ‘skal nå’ at spise alt det grønne. Prøv det!

LÆS OGSÅ 3 lette kostråd til dig, der ønsker bedre træningsresultater

4. Gør tingene nemt og overskueligt!

Det behøver ikke være det store hokus pokus at leve sundt – i stedet for at stå og hakke og snitte, så køb frosne grøntsager og køb lidt ekstra til ugen, så du nemt kan tage det op fra fryseren. Lav større potioner, så du kan gemme til dagen efter. Smid kød på frost, så du også her, nemt kan bikse lidt mad sammen og forberede din madpakke dagen forinden. Så modstår du også nemmere fristelserne på vejen.

5. Weekenderne er de sværeste

Husk også at tage dig tid til at nyde de gode ting, og kom så tilbage på sporet igen ugen efter. Ofte kan det hjælpe, hvis du allerede i weekenden planlægger hvilke dage eller tidspunker, det er okay at slippe den sunde plan. Så er du også sikker på, at det ikke stikker helt af, og at du kan komme tilbage på det sunde spor igen.

Hvilke erfaringer har du selv gjort dig, når det kommer til at holde den sunde linje ugen ud?

- Sarah Posin 

Sarah Posins træning

Stærk, sund og glad er Sarahs vision. Hun er Womans træningsekspert og guider os kvinder til en sund hverdag med træning og sunde alternativer.

Sarah er en passioneret trænings- og livsstilsblogger, som deler ud af sin erfaring her på Woman og på hendes blog og i form af boot-camp forløb og personlig træning. Sarah er Danmarks mester i Bikini Fitness og har efterfølgende konkurreret i udlandet, hvor hun har repræsenteret det danske landshold.

Hendes mission er at hjælpe andre kvinder tættere på deres mål og finde glæde og velvære i en sund livsstil.

Kig også forbi Sarahs blog, hvor du kan finde flere tips og tricks til, hvordan du opnår resultater med din træning, eller find hende på hendes Instagram eller facebook.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?