Kvinde, der træner med vægte
© iStock

Her er den rigtige træning til dig, der har PCO

Hop ned fra vægten, og tag istedet vægten i hånden!

16. august 2017 af Katrine Ellen Allentoft Haslund

PCO (polycystic ovary syndrome) er en udbredt hormonel forstyrrelse, og faktisk lider op imod 10% af alle kvinder af sygdommen. Når du har PCO, producerer din krop store mængder mandligt kønshormon. Det betyder, at du kan opleve symptomer som mandlig kropsbehåring, at din menstruation er uregelmæssig og at din vægt stiger.  

Især sidstnævnte er grunden til, at mange kvinder med PCO går op i deres kost og i at få trænet.

Den rette kost en vigtig del af at kontrollere din hormonbalance, og det kan også gøre en kæmpe forskel, om du er indenfor den anbefalede BMI. Husk dog, at PCO-venlig kost ikke betyder evige slankekure, men at spise sundt og varieret.   

Træning er også en rigtig god idé for dig med PCO (og alle os andre). Den rette træning hjælper ikke kun med at holde vægten på et sundt niveau, men den hjælper dig faktisk også med at kontrollere din PCO.

Daria Teisler, der er ernæringsterapeut og personlig træner, møder ofte klienter med PCO, og her er hendes forslag til den bedste træning.  

Den optimale træningsform

Fordi PCO er forbundet med overvægt, er der mange, der konditionstræner og er på slankekure. Men ligesom slankekure ikke er vejen frem, når du har PCO, så er det også vigtigere, at du i din træning fokuserer på at opbygge muskler istedet for på at forbrænde fedt. Derfor er vægttræning det bedste, du kan give dig i kast med: Jo mere muskelmasse du har, jo nemmere er det for din krop at nedbryde glukose og håndtere kulhydrater, hvilket i sidste ende kan dæmpe symptomerne på PCO.

Selvfølgelig skal du ikke forsømme konditionstræningen, som også er godt for din generelle sundhed. Men i stedet for at fokusere på lange, daglige løbeture, så styrketræn 2-3 gange om ugen a 45-60 minutter, og kombiner det med nogle gåture eller svømning. 

Det er naturligvis hårdt at træne (og det skal det også være), men det er vigtigt, at du ikke presser din krop for meget. Hvis din træning er for stressende for din krop, så er det ikke godt for hormonbalancen. En tommelfingerregel er, at du skal kunne fuldende en sætning, men det skal ikke være uden besvær. 

Det er også vigtigt, at du ikke bliver besat af tallet på vægten. Du taber dig ikke nødvendigvis vildt meget af styrketræning, men du vil opbygge muskler, som ændrer hele den måde din krop er formet. Så se i spejlet og ikke på vægten. Vi kan garantere dig, at du vil kunne se en forskel, selvom vægten påstår, at der ikke er sket noget. 

Kilde: www.netdoctor.co.uk

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?