© iStock

Så meget sved skal der til, før fedtforbrændingen sættes igang

Skal du svede, før du forbrænder? Få svaret her

26. januar 2016 af IFORM

Er du vant til spinning, kan du sikkert også nikke genkendende til, at sveden bare hagler ned ad dig, fordi du hamrer derudaf på spinningscyklen. Spinning er nemlig en af de motionsformer, hvor svedsøer hoper sig op, samtidig med at kalorieforbrændingen får én over nakken. Men sved og kalorieforbrænding er ikke nødvendigvis så tæt forbundne, som man skulle tro.

Der er stor forskel på menneskers svedproduktion

Mængden af sved kan være forskellig fra person til person. Det er derfor ikke unaturligt, at manden ved siden af dig sveder som et vandfald, mens du selv kun formår at producere enkelte dråber, selvom du halser derudaf. Svedproduktionen hænger nemlig mere sammen med muskelmasse og varme, end det hænger sammen med kalorieforbrændingen. 

LÆS OGSÅ De bedste løbetips til vintervejret

Varmere muskler er ikke lig med mere forbrænding 

Generelt sveder vi mere, når vi anvender de store muskelgrupper – for eksempel lårmusklerne, som virkelig sættes i arbejde under en spinningstime. Vi sveder mere i en spinningstime, fordi denne muskelgruppe skaber mere varme, og når kroppen bliver varm, begynder vi at svede. Men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at vi forbrænder flere kalorier. I mere udholdenhedsprægede træningsformer, som for eksempel Marathon, sveder vi generelt mindre end ved spinning, hvor benmusklerne virkelig får lov til at trampe igennem. Ved begge træningsformer forbrændes dog en masse kalorier.

LÆS OGSÅ “Hvor meget skal jeg træne for at tabe mig”

Det handler om intensitet

Der kan derfor ikke sættes lighedstegn mellem, at store mængder sved er det samme som et stort kalorietab. Til gengæld er det, der har betydning for din kalorieforbrænding, hvordan du træner. Højintensive træningsformer som HIIT og CrossFit er træningtyper, der virkelig kan sætte gang i både din forbrænding OG efterforbærnding. Hvis du ikke er til højintensiv intervaltræning, er det i stedet en god ide at træne lidt længere tid ad gangen med lavere puls. Du vil stadig forbrænde meget, men du sveder til gengæld mindre. 

LÆS OGSÅ Sådan får du den bedste træning på løbebåndet

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?