Træningsblog: Bliv en mester i squat med disse simple øvelser

Hvordan kommer du igang med at squatte, hvilke hensyn skal du tage, og hvordan lærer du at lave det perfekte back squat? I indlægget her vil jeg prøve at vise, hvordan du som squat-jomfru kan komme godt og trygt i gang. Vores mål er at opnå resultatet af den helt klassiske ’back squat’. Med fri vægtstang på ryggen kræver det nogle teknikker og lidt træning for at opnå den bedste teknik. Hvorfor er det så vigtigt med god teknik? Det er det, først og fremmest for at vi ikke opnår skader i ryg og knæ, men selvfølgelig også for at få så meget ud af vores squat løft som muligt. Når teknikken er god, formår vi også at løfte tungere vægte, og hermed vil vi også nemmere opnå de resultater, vi gerne vil have ud af vores squat, så som en fast stram bagdel.  

Her er 3 simple trin til dit squat:

Front squat med kettlebell

Det her er nok en af de bedste måder at starte din squat karriere. Det er en måde, hvorpå du kan få følingen for, hvordan din holdning, vandring, fodstilling og dybde skal være. På samme tidspunkt har du mulighed for at have en smule vægt på, så ballemusklerne stadig kan blive udfordret. 

Front squat med vægtstang

Næste step i processen – front squat med en vægtstang. Du behøver ikke nødvendigvis starte øvelsen ud med at proppe vægtskiver på stangen. Stangen vejer omkring de 15-20 kilo i sig selv, så du skal nok blive udfordret. Øvelsen her er egentlig den samme som tidligere, bare med en stang. Det er vigtigt, at du her lader stangen hvile på dine fingerspidser, og at du krummer brystkassen en smule, så stangen hviler på skuldrene. Når du går ned i din squat, skal du fokusere på at skubbe albuerne godt op i luften, da det vil hjælpe dig til en bedre holdning og hermed et meget flottere squat.

Back squat

Når de første 2 øvelser sidder lige i skabet, så er vi ved at være klar! Det er en lidt anden fornemmelse at have stangen på ryggen, men her kan du også sagtens starte langsomt ud med stangens vægt og herefter øge med vægtskiver.

Det var 3 måder hvorpå du lyn hurtigt kan komme i gang med at lære at squatte. Har du nogle tips eller tricks til, hvordan du selv har lært at squatte? Så smid din kommentar i feltet under indlægget.

Rigtig god squat dag!

Sarah Posin

Sarah Posins træning

Stærk, sund og glad er Sarahs vision. Hun er Womans træningsekspert og guider os kvinder til en sund hverdag med træning og sunde alternativer.

Sarah er en passioneret trænings- og livsstilsblogger, som deler ud af sin erfaring her på Woman og på hendes blog og i form af boot-camp forløb og personlig træning. Sarah er Danmarks mester i Bikini Fitness og har efterfølgende konkurreret i udlandet, hvor hun har repræsenteret det danske landshold.

Hendes mission er at hjælpe andre kvinder tættere på deres mål og finde glæde og velvære i en sund livsstil.

Kig også forbi Sarahs blog, hvor du kan finde flere tips og tricks til, hvordan du opnår resultater med din træning, eller find hende på hendes Instagram eller facebook.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?