Træningsblog: Få svar på de 3 mest stillede træningsspørgsmål

Jeg sad forleden og besvarede en masse spændende spørgsmål omkring træning, øvelser, kost og hverdagens små tips og tricks. Det slog mig, at dette indlæg selvfølgelig skulle omhandle de mest stillede spørgsmål. Måske du selv har siddet og tænkt over samme spørgsmå, ellers kan du selv smide dit spørgsmål i kommentarfeltet under indlægget.

Spørgsmål 1: Hvilke øvelser kan jeg lave for at tabe mig på mave og lår?

Det er et klassisk spørgsmål fra os kvinder, og sjovt nok er det altid de her områder, vi fokuser mest på. Førhen havde jeg en eller anden idé om, at hvis man ville tabe sig på maven, så skulle man fokusere på øvelser omkring maveområdet. Tværtimod. Vidste du godt, at man ikke kan punktforbrænde og derfor ikke selv bestemme hvor man vil tabe sig? Ønsker du derimod en flad mave og tynde lår, så gælder det i bund og grund om, hvad din fedtprocent ligger på. Du kan reducere din fedtprocent ved at ligge i kalorieunderskud og det kan både gøres ved den kost vi spiser og hvilken træning vi laver.

Fedtforbrænding:
Den bedste træning for fedtforbrænding er pulstræning, såsom cardio og interval træning. Det er vigtigt at få pulsen godt op minimum i 15 minutter. En god idé er at kombinere styrketræning med en form for puls træning. Du kan f.eks afslutte din styrketræning med 15 minutters interval løb, cykkel, roning eller crosstrainer, hvor du giver den fuld skrue 30 sekunder, efterfugt af 30 sekunders pause. Det gentager du 8 gange.

Styrketræning: 
Styrketræning har mange fordele, da vi her nemlig kan ”forme” kroppen som vi gerne vil. Du kan bl.a lave øvelser til en mere rund bagdel, og faktisk har styrketræning også den fordel, at jo større muskelmasse vi har, jo højre bliver vores forbrænding. Jo mere vi forbrænder, desto mindre vil vi tage på. 

Det er ofte her vi opnår resultatet af den flade mave og de stramme tynde lår.

Spørgsmål 2: Hvor meget og hvor længe skal man træne for at se resultater? 

Al træning er meget individuelt, og noget vil måske fungere bedre for dig, end det vil gøre for din veninde. Det gælder i bund og grund om at holde træningen kontinuerlig og være tålmodig med processen. Resultater kommer ikke fra den ene dag til den anden, så det er vigtigt, at du lader kroppen følge med, så skal resultaterne nok komme. Alt efter hvad du ønsker at opnå med din træning, hvor du står, og hvor du vil hen, kan du opnå flotte resultater på 1,2,3 måneder.

Spørgsmål 3: Hvorfor skal man tage kosttilskud og hvad er det godt for?

Der findes alverdens kosttilskud, og det er ikke til at finde hoved og hale i, hvad vi egentlig har brug for? Kosttilskud er tilskud, og noget vi bør tage udover vores daglige kost – altså hvis vi ikke får nok af noget andet. Det kan eksempelvis være kosttilskud som Omega3, som skulle være godt for både led og muskler. Vi kan sagtens få rigtig gode Omega3 fedtsyre igennem fed fisk såsom laks, men problemet er, at vi risikerer at skulle spise ekstrem store mængder, hvis vi skal opnå samme mængde som kosttilskud kan give. Det giver ikke bare en meget mæt mave, men også en del flere kalorier på bundlinjen. Det er i disse sammenhænge at kosttilskud kan bruges.

Ofte ser vi kosttilskud som proteinpulver, vitamin - og energidrikke som en slags motivationsfaktor for vores træning og vejen til resultaterne. Det kan selvfølgelig være godt i mange sammenhænge, da motiveret træning ofte vil føre til resultater.

Har du andre spørgsmål, som du godt kunne tænke dig at få svar på? Smid dit spørgsmål i kommentarfeltet, så vil jeg forsøge at besvare.

Sarah Posin

Sarah Posins træning

Stærk, sund og glad er Sarahs vision. Hun er Womans træningsekspert og guider os kvinder til en sund hverdag med træning og sunde alternativer.

Sarah er en passioneret trænings- og livsstilsblogger, som deler ud af sin erfaring her på Woman og på hendes blog og i form af boot-camp forløb og personlig træning. Sarah er Danmarks mester i Bikini Fitness og har efterfølgende konkurreret i udlandet, hvor hun har repræsenteret det danske landshold.

Hendes mission er at hjælpe andre kvinder tættere på deres mål og finde glæde og velvære i en sund livsstil.

Kig også forbi Sarahs blog, hvor du kan finde flere tips og tricks til, hvordan du opnår resultater med din træning, eller find hende på hendes Instagram eller facebook.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?