Kvinde trøster sin veninde
© iStock

Har din veninde mistet? Sådan tackler du hendes sorg

Din rolle som veninde har aldrig været vigtigere!

10. september 2017 af Katrine Ellen Allentoft Haslund

Eksperten på denne artikel er Anita W. Lehner, der er privatpraktiserende psykolog. Hun arbejder med mange typer af problemstillinger og har god erfaring med behandling af blandt andet stress, angst, depression, akut krise, alvorlig sygdom, dårligt selvværd, overvægt og parforholds- og familieproblemer. Anitalehner.dk

Har din veninde mistet nogen tæt på sig? Så har hun det sandsynligvis virkelig svært lige nu, og du vil selvfølgelig gerne være der for hende. Men det er okay, hvis du også synes, det er svært. For hvordan hjælper du bedst din veninde igennem sin sorg? 

Vores ekspert Anita W. Lehner fortæller, at sorg og tab opleves meget forskelligt, både afhængig af, hvordan din veninde er som person, men også i forhold til situationen. Oftest reagerer folk dog med tristhed, fortvivlelse, vrede og afmagt, informerer psykologen, men du kan også opleve, at din veninde lukker sig om sig selv, eller at hun mister appetitten (eller omvendt, at hun spiser mere, end hun plejer). 

Der er flere tegn på, at din veninde gennemlever sorg. Det vigtige er dog, at uanset hvordan hun bearbejder sorgen, så kan du være der for hende – og det vil hun være glad for!  

Hvordan hjælper du?

“Mød op, bak op.” lyder det fra vores ekspert.
“Vis, at du er der for hende: Gå ud med skraldet, tjek, om postkassen er fuld af gamle rudekuverter. Spørg, om du skal ordne dem, hvis de er der.” 

“Lad være med at sige ‘sig, hvis jeg kan hjælpe med noget’ – bare gør det helt af dig selv. Du kender hende jo, så du ved, hvad hun synes er væsentligt. Det er ikke sikkert, hun kan påskønne det lige med det samme. Men det er vigtigt alligevel. Og tag selvfølgelig et nej tak for et nej tak.”

Anita W. Lehner understreger også, at det bedste, du kan give, er din medfølelse. Vis, at du er der for din veninde, men tag det ikke for givet, at du forstår hendes følelser, fortæller hun og fortsætter: “Hun er nok superked af det, men sorg og tab har mange facetter. Måske føler hun også skyld eller lettelse over tabet, og blandede følelser kan være endnu mere vanskelige at tale om. Så spørg ind, og giv plads. Det er ikke sikkert, hun har lyst til at snakke lige den dag – så prøver du bare igen næste gang, I ses.”

Hvad skal du holde dig fra?

Hold dig fra klichéerne, er psykologens råd: “Sig aldrig sådan noget som: ‘Hun havde jo et langt, godt liv. Det er mere end de fleste får’, ‘Hun er et bedre sted nu’, ‘Alting sker af en årsag’, ‘Der er masser af fisk i havet’, ‘Du må tænke positivt og være stærk og komme videre’”, lyder det fra Anita W. Lehner.

“Det er tit nemmere at finde på noget, der er uheldigt at sige, end på noget, der er hjælpsomt. Her er hovedreglen, at hvis du ikke kan finde på noget hjælpsomt at sige – så ti stille. Bare vær der. Det er også rigtigt godt.”

“Prøv heller ikke at gøre det godt igen, for det kan du ikke,” fortæller hun. “Sig gerne, at du ville ønske, du kunne fikse situationen, men indrøm, at du ved, at det er umuligt. Tag hendes følelser alvorligt, og lad være med at prøve at ændre dem eller fortælle hende, hvad hun skal gøre.” 

Hvornår skal du gribe ind? 

Sorg kan som nævnt komme til udtryk på mange måder, og det kan måske være svært at vide, hvordan du bedst hjælper din veninde, når hun ikke har det godt. Måske er du endda bekymret over den måde, sorgen får hende til at opføre sig på. 

Her råder vores psykolog: “Sorg eller ej: du skal selvfølgelig altid gribe ind, hvis du synes, at din veninde ikke har det godt, eller hvis du er i tvivl om, hvorvidt hun har brug for hjælp,”

Hun kommer med dette forslag: “Tal med din veninde. Spørg til hendes velbefindende. Fortæl, hvad du ser, og hvorfor det bekymrer dig – og understreg, at du gerne vil høre om, hvordan hun har det, og at du er bekymret for hende. Det er vigtigt, at du vil hjælpe hende, og at du ikke dømmer hende.”

Hvornår bliver din veninde sig selv igen efter en stor sorg?

“Der findes desværre ikke nogen tidsramme for, hvor lang tid det tager at komme sig over sorg. Men det tager lang tid – og din veninde bliver aldrig helt den samme som før. Det er godt at huske på, at det tit er nemt at støtte lige efter, at tabet er sket.” 

“Seks måneder senere er hverdagen tilbage, energien er brugt op, og omgangskredsen er kommet videre. Men det er først på det tidspunkt, din veninde forstår, hvad tabet rigtigt indebærer, og hvor ensom og fortabt hun stadig føler sig. Måske er hun endda ved at gå lidt i panik over, at sorgen ikke slipper sit tag i hende.” Således lyder det fra psykologen, og hun fortsætter:

“Tit er den periode den allermest vanskelige, også for de nærmeste. Det bliver akavet, du ved ikke, hvad du skal sige, eller hvordan du kan hjælpe. Du kan få lyst til at lade være med at ringe – og det er helt sikkert ikke alle hendes venner, der holder hele vejen. Men det er nu, hun har allermest brug for dig. Og hvis du er der for hende, så kan det betyde, at jeres venskab bliver endnu dybere og bedre.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes mændene?