“Jeg forsøgte kun at bruge min telefon én time om dagen – sådan gik det”

Rie Louise Kirkebjerg
© Privatfoto

Hvis der er noget, som skræmmer mig, er det min iPhones funktion “Skærmtid”, der brutalt og ærligt viser, HVOR latterligt lang tid jeg bruger på at stene ned i min telefon hver eneste dag.

Når jeg er slemmest, bruger jeg tre timer om dagen på min telefon (og nej, jeg er sikkert ikke den værste derude – prøv selv at tjekke din egen skærmtid!).

Da det gik op for mig, hvad jeg kunne bruge tiden på i stedet for ivrigt at scrolle ned ad news-feedet på Instagram, besluttede jeg mig for at halvere min skærmtid på telefonen. Én time om dagen. MAKS. Det var mit mål, da jeg gik i gang med projekt drop-mobilen. Hvordan jeg gjorde, og om det lykkedes? Jo, nu skal du høre.

De slemme før-billeder

Inden starten på mit lille projekt kiggede jeg på min telefon mellem to til tre timer om dagen. Det var især værst om lørdagen og søndagen, og Instagram var tydeligvis den app, der stjal mest af min tid. 

5 tips, der mindskede min skærmtid

Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg er et vanemenneske. Ofte åbnede jeg min telefon og trykkede på Instagram uden helt at lægge mærke til det.

Instagram-appen lå lige på min startside, nederst til højre, så det var næsten umuligt for min tommelfinger IKKE at trykke på den. Mit telefon-afhængige mind havde brug for at blive udfordret lidt, så jeg ikke bare gik ind på appen, hver gang jeg havde telefonen i hånden. 

Med de erfaringer, jeg har gjort mig under mit lille projekt, har jeg samlet en række råd til dig, der også gerne vil mindske din skærmtid:

  • Læg dine mest brugte apps ind i en mappe på telefonen. På den måde kræver det flere kliks at komme ind på dem, og måske du stopper i forbifarten og tænker over, hvorfor du overhovedet er på vej ind i den app. 
  • Slet apps. Spil er nogle af de apps, der virkelig kan sluge din tid. Og til hvilken nytte? Slet dem!
  • Slå notifikationer fra. Jeg har aldrig modtaget notifikationer fra Instagram – og heldigvis for det da. Så havde jeg sikkert bare stenet på den app endnu mere, end jeg allerede gjorde. Hvis du ikke får notifikationer fra Facebook, Instagram og Snapchat, bliver du ikke så nysgerrig på, hvilken forfærdelig meme din bedste veninde NU har tagget dig i... 
  • Køb et cover med “låg”. Hvis du investerer i et cover, der kan klappes sammen, så din telefon er beskyttet, bliver du heller ikke lige så fristet til at tage den op, når du ikke kan se skærmen. 
  • Lad din telefon ligge i soveværelset, når du står op i weekenden. Tager du din telefon med dig overalt og beskytter den, som var du Gollum, og din telefon var en ganske speciel ring? Lad den være inde i sengen, stå op og nyd din morgenmad og dagen UDEN telefonen klistet til dine hænder.

Efterbillederne

Maks en times skærmtid om dagen, som var mit mål, blev det ikke heeelt til. Dog er jeg fuldt ud tilfreds med resultatet på mit lille projekt, for gennemsnitligt brugte jeg min telefon en time og 10 minutter dagligt (og her skal det altså også lige siges, at jeg bruger den til at poste billeder på Womans Instagramprofil).  

Instagram er klart stadig den app, der tager mest af min tid, og det må jeg nok erkende, at den bliver ved med... 

Dog håber jeg, at jeg kan holde min skærmtid nede, for helt ærligt, så er der altså mange ting, som jeg hellere vil bruge tid på end min telefon!

Vil du følge med i, hvad vi laver på Woman-redaktionen? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Rie reflekterer

Rie Louise Kirkebjerg er redaktør på Woman.dk. Hun elsker træning højt – men bland selv-slik endnu højere. Hun foretrækker vin frem for øl, men hvis hun er nødsaget til at drikke sidstnævnte, skal det helst være en lunken én af slagsen i en ølbong. Det er hun faktisk pænt god til (synes hun selv)

Læs mere fra samme kategori