Kvinde er stresset omringet af bøger
© iStock

Få bugt med din eksamensstress

Bliver du stresset op til en eksamen? Følg vores guide og kom godt igennem eksamensperioden

4. maj 2018 af Rikke Fenger Christensen

Ak og ve, eksamensperioden nærmer sig igen med hastige skridt, hvilket kan få det til at vende sig i maven på de fleste.

Men hvad er det lige, der gør, at du føler dig så presset op til en eksamen? Svaret er: FORVENTNINGERNE! Og ofte er det faktisk dine egne forventninger til din præstation, der hyler dig helt ud af den. Det kan være, at du er kendt som hende den dygtige, der ALTID får topkarakterer, eller måske sammenligner du dig med andre. Det kan også være, at din drømmeuddannelse kræver et højt snit. Uanset er der ikke noget at sige til, at du bliver stresset!

Vil du have de bedste råd til at undgå eksamens-stress? Eller i hvert fald overleve den og få en flot eksamen alligevel? Så læs med lige her.

Op til eksamensperioden

Afstem dine forventninger
Inden du for alvor går i gang med eksamenslæsningen, er det en god idé at overveje, hvad dine egne forventninger til eksamen er: Skal den bare bestås, eller skal den bestås til kryds og slange? Hvis eksamen er vigtig for din fremtid, er det ekstra motivation til at give den en ekstra skalle.

Start med at få styr på rammerne
Find ud af, hvad du rent faktisk skal kunne – det handler nemlig sjældent blot om pensum, men mere om, hvordan du rent faktisk kan bruge det (for eksempel til at analysere eller beregne). 

Det er en fordel at undersøge eksamensreglerne og eksamensformen, så du helt præcis ved, hvad du kan forvente til eksamen.

Kvinde læser en bog i sofaen
© iStock

Struktur og overblik er alfa omega
Lav en realistisk plan for din eksamenslæsning, så du har en pejling for, hvor meget du skal nå hver dag/uge. Tilpas din læseplan til DIG – hvor længe kan du koncentrere dig ad gangen? Nogle vil helst læse to til tre timer ad gangen og holde 30 minutters pause derefter, mens andre koncentrerer sig bedst i 45 minutter ad gangen efterfulgt af fem til ti minutters pause.

For din egen skyld er det en god idé at bringe orden i dine notater, tekster og bøger til de fag du skal op i, så det hele er let at gå til.

Gode råd til forberedelsen

Der kan godt gå sport i den, når du læser til eksamen, for du føler hurtigt at ALT, hvad der står i bøgerne, er vigtigt. Tænk over hvad det er for en type eksamen, du skal til. Er det jura, hvor du skal kunne paragraffer? Eller er det måske dansk, hvor det handler om at forstå stoffet og kunne bruge det frem for udenadslære?

Skriv noter i hånden

Ja, det lyder totalt oldschool, men prøv at droppe overstregningstuschen, og lad være med at skrive dine noter ind på computer. Undersøgelser viser nemlig, at det er mere effektivt at lære, hvis du fysisk skriver ned på papir. Teknisk set skaber skrivebevægelsen en mere permanent hukommelse, så du har lettere ved at huske det senere. Hvis du skriver dine noter ind på computeren, har det ikke den samme kognitive effekt, så måske er de håndskrevne noter besværet værd.

Skift læsested
Det kan hjælpe på motivationen, at du ikke sidder det samme sted hele tiden. Du kan for eksempel skifte mellem biblioteket og dit hjem, eller du kan nøjes med at flytte dig rundt derhjemme. Sommetider trænger du måske til at komme lidt ud, og så kan det hjælpe at tage på café og drikke en kop kaffe, mens du læser. Det behøver jo ikke nødvendigvis at være en sur pligt at læse til eksamen!

 
Kvinde sidder og studerer ved bord
© iStock

Lav en læsegruppe
... hvor du mødes med to til tre af dine medstuderende. Sammen kan I gennemgå stoffet, hvilket er supersmart, da I samtidig kan få gang i en diskussion. Bliv ikke frustreret, hvis der er nogen i gruppen, der ikke har helt så meget styr på tingene som dig selv. Det er nemlig en rigtig god øvelse at forklare tingene for andre, så i sidste ende hjælper det måske dig selv mest. Det kan jo også være, at det er dig, som har brug for at få tingene forklaret. Det er win-win! Hvis I har mod på det, kan I øve jer på eksamen ved at lave et rollespil, hvor én af jer af eksaminator og en anden er den eksaminerede. Det er ret grænseoverskridende for de fleste, og du føler dig nok temmelig dum i starten, men det kan dulme dine nerver og er en god måde at repetere stoffet på.

Tænk over dit kropssprog og din formidling
... hvis du skal til en mundtlig eksamen. Øv dig i stemmeføring, taletempo og gestik, så det ikke virker forstyrrende for det, du egentlig vil sige. Mange har tendens til at tale hurtigt, når de bliver nervøse, så husk at tale laaaaangsooomt.

Pas på dig selv

Sørg for at du er fysisk godt tilpas
Du kan let komme til at bure dig inde, mens du læser til eksamen, men det er vigtigt, at du får tilstrækkeligt at spise og drikke. Husk også at få den søvn, du har brug for og godt med motion. Det hjælper dig alt sammen til at tænke klart.

Tag en pause og gå en tur
Det er ikke godt at studere mange timer i træk, for hjernen bliver træt og ufokuseret, hvis du koncentrerer dig for længe ad gangen. Klap bøgerne i og tag en gåtur på ti minutter. Det øger din koncentration i op til to timer efter!

Kvinde med briller smiler udenfor
© iStock

Prøv meditation
Det lyder måske lige lovligt alternativt, men hvis du ikke allerede mediterer, kan det være, at du skal give det en chance. Meditation og åndedrætsøvelser giver nemlig roligere hjerterytme og får kroppens mængde af stresshormonet kortisol til at falde - og så giver det overblik! Meditationen forbedrer samtidig din koncentration, hvilket forhåbentligt giver bedre eksamensresultater. Mediter ganske kort – 5-10 minutter – to gange om dagen i ugerne op til din eksamen; det er alt, hvad der skal til!

LÆS MERE Her er Womans guide til meditation

Lige inden eksamen

Dagen inden eksamen
Brug dagen på at gennemgå dine notater, og tag et ekstra kig på de ting, du ved, du har svært ved. Det nytter sjældent at terpe hele aftenen/natten, for stoffet skulle jo gerne sidde på rygraden nu. Pak bøgerne sammen senest ved spisetid aftenen før eksamen og gå en tur, se en god film eller gør noget andet, der virker afslappende og rart. Inden du går i seng, skal du huske at tjekke, om du har pakket alt det, du skal bruge til eksamen.

Varm op
Det lyder lidt fjollet, men du føler dig fysisk bedre tilpas, hvis du strækker ud, og varmer din stemme op inden eksamen. Det giver ro og selvtillid, og det fjerner toppen af nervøsiteten.

Kvinde strækker ud i tog
© iStock

Så er det eksamens-tid

Den mundtlige eksamen
kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på de fleste. Tanken om, at du mister tråden, og ikke kan finde den igen, mens lærer og censor tavst sidder og venter, er næsten ikke til at bære - eller endnu værre er det, hvis de forsøger at hjælpe dig på rette spor igen, og du slet ikke forstår, hvor de vil hen.

Husk at

  • Lærer og censor kun er der for din skyld, og hvis du er i tvivl om, hvad de mener med et spørgsmål, så spørg endelig frem for at famle dig frem i blinde.
  • Hvis du kan mærke, at du er ved at miste tråden, så husk at trække vejret dybt og spænd af – det hjælper! 
  • Bliv ikke fortvivlet, hvis du synes, at deres spørgsmål er svære! Måske er det, fordi du gør det rigtig godt, og de gerne vil se, om du kan trække dig selv op på en højere karakter?

Den skriftlige eksamen

... er for mange knap så nervepirrende. Når du trækker et spørgsmål eller får udleveret en eksamensopgave, så læs det grundigt igennem til du er sikker på, at du har forstået, hvad opgaven går ud på. Vær opmærksom på at der kan være flere eksamensspørgsmål, som har forskellig vægtning, så prioritér din tid. Det er dumt at bruge oceaner af tid på et spørgsmål, der kun vægter meget lidt. Hav de ting du skal bruge inden for rækkevidde, så du ikke spilder tid på at lede efter dem, når eksamens-uret er begyndt at tikke.

Pyha...
Når eksamen er overstået, kan du igen vende tilbage til dit normale liv. Gik eksamen godt, skal det fejres. Gik den ikke så godt som håbet, er der grund til at give den en ekstra skalle næste gang - og nyd så alligevel at den i det mindste er overstået.

Når nervøsitet bliver til angst 

Eksamensnervøsitet er ikke det samme som eksamensangst. Faktisk er det kun godt at være lidt nervøs op til en eksamen, for det gør dig mere fokuseret, og får dig til at yde mere. De baskende sommerfugle i maven gør altså, at din præstation bliver forbedret!

Hvis du op til en eksamen får det dårligt både fysisk eller psykisk, kan det være tegn på eksamensangst. Typiske symptomer er: hovedpine, mavepine, hjertebanken, svedige hænder, appetitløshed, træthed, søvnløshed, koncentrationsbesvær, svært ved at huske, tristhed og negative tanker om dig selv og dine egne evner. Hvis du lider af eksamensangst, kan det være ødelæggende for din præstation til eksamen, hvis ikke du søger hjælp. De fleste uddannelsesinstitutioner tilbyder kurser i at håndtere eksamensangst, så tag en snak med din studievejleder eller kontakt din egen læge for at få hjælp. 

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Hvad synes mændene?