Kvinde der er gravid
Tænk på dine daglige vaner allerede i dag, hvis du gerne vil blive gravid.© Getty Images

7 gode vaner, du allerede nu bør få, hvis du gerne vil blive gravid om nogle år

Hør lægens råd til, hvordan du bliver klar til at blive gravid – både fysisk og mentalt

23. maj 2018 af Amalie Blixt og Amalia Kristiansen

Får du kriller i maven af at tænke på dig selv som mor, selvom et barn måske ikke passer ind i din hverdag lige nu?

Vi har spurgt læge Birgitte Ries Møller, hvordan du kan blive fysisk og mentalt klar til at blive gravid – også selvom drømmen om et barn måske ligger et par år ude i fremtiden.

Det kan nemlig tage lang tid at vende usunde vaner til de sunde af slagsen, så begynd allerede nu, hvis du har planer om at blive gravid.

Par der er blevet gravide
At blive gravid skal gerne være en stor lykke, så du er klar til at blive mor. © Getty Images

1. Spis sundt, inden du skal være gravid

Dit formål med at spise sundt er, at du skal opnå et BMI mellem 22 og 25. Når du befinder dig i denne “normalvægtige” kategori, har din krop nemlig lettere ved at finde dens optimale hormonbalance og dermed blive gravid.

Hvis dit BMI ligger under 18,5, er du undervægtig. Det kan betyde lavere østrogenniveau, uregelmæssige menstruationer og lavere fertilitet. Hvis dit BMI ligger over 25, er du overvægtig, og dette kan faktisk også betyde uregelmæssige menstruationer og lavere fertilitet. Derfor er et normalt BMI ideelt, hvis du gerne vil være gravid.

Spis derfor tre hovedmåltider og tre mellemmåltider i løbet af en dag – og husk at starte dagen med en fiberrig og sund morgenmad. Birgitte Ries Møller anbefaler dig noget så simpelt og sundt som havregryn med mælk.

Kvinde spiser sundt
Det hjælper dig med at blive gravid, hvis du spiser sundt. © Getty Images

2. Dyrk regelmæssig motion

Veltrænede kvinder kommer bedst og mest smertefrit gennem deres graviditet. Hvis du er i god form, er du mindre plaget af ryg- og bækkenbundssmerter, og du har mindre risiko for diabetes og svangerskabsforgiftning. 

Samtidig kommer du lettere igennem selve fødslen, og du kommer dig hurtigere, efter du har født. Det er derfor ideelt at være i god form, hvis du vil være gravid.

3. Ro og regelmæssighed i hverdagen op til at du skal være gravid

For mange førstegangsforældre er den mentale omstilling det sværeste, når du bliver gravid. Jeres tilværelse bliver vendt på hovedet, når I pludselig skal tilsidesætte jeres egne behov til fordel for jeres barns behov.

Slip din smartphone-afhængighed, og øv dig på at få mere tid til ro i hverdagen, så du også kan slappe bedre af, når du er gravid.

Gravid kvinde slapper af
Lær at slappe af både inden og mens du er gravid. © Getty Images

4. Væn dig til at undvære alkohol og cigaretter, inden du bliver gravid

Du ved nok godt, at alkohol og cigaretter ikke er godt for dit helbred, og at de i den grad er no-go’s for gravide kvinder. 

Men det er vaner, der kan være svære at lave om på, så start dit rygestop allerede nu, og væn dig til, at du ikke behøver at drikke alkohol i alle sociale sammenhænge, så bliver det også lettere for dig, når du bliver gravid.

5. Stress af

Stress er en del af mange danskeres hverdag, men en travl hverdag og små børn er en rigtig dårlig kombination. Hvile, pauser og refleksion er vigtige for din krop og dit sind, og det er en god øvelse at gøre, inden du bliver gravid, da den forbereder dig på at have tid og overskud til dit barn. Husk også at få 7-9 timers søvn hver nat.

Søvnmangel stresser din krop og gør det sværere for kroppen at tilpasse sig dine naturlige hormonbalancer, så du kan blive gravid.

Gravid kvinde der sover
Husk at få din søvn, hvis du gerne vil være gravid. © Getty Images

6. Undgå fede fisk under din graviditet

Fede fisk indeholder en masse sunde næringsstoffer som omega 3-fedtsyrer og D-vitamin, men hvis du gerne vil blive gravid, så skal du tænke en ekstra gang over, hvilke fisk du spiser. 

De store fisk fra havene indeholder nemlig store mængder af tungmetaller, hvilket kan være skadeligt for mindre børn. Undgå derfor at spise rovfisk som helleflynder, sandart, sværdfisk og tun.

Når det så er sagt: Fisk er sundt, og du skal ikke udelukke fisk fra din kost – også selvom du gerne vil være gravid. Spis laks, rødspætte, torsk og skaldyr, som alle har et lavt indhold af tungmetaller.

Birgitte Ries Møller anbefaler også, at du tager fiskeolie som kosttilskud for at få glæde af de sunde fedtstoffer, der findes i fisk, når du skal være gravid.

Kvinde der er gravid
Husk at passe på dig selv, når du er gravid.

7. Overvej insemination for at blive gravid

Hvis du endnu ikke har fundet manden i dit liv, og du nærmer dig de 38 år, så kan du med fordel overveje insemination.

Nogle gange er vi kvinder nødt til at bytte om på rækkefølgen og få et barn uden en mand – og det behøver slet ikke at være en dårlig ting! Du kan nemlig sagtens blive gravid uden en mand. Som alenemor kan du lære dit barn alverdens fantastiske livslektioner om stærke kvinder og ansvarlighed.

Vi kvinder kan desværre ikke gøre noget ved, at vores biologiske ur tikker – men heldigvis har kærlighed og selvrealisering ingen tidsmæssig bagkant.

Hvis du vil være gravid

Går du og tænker på at blive gravid og føre dine gener videre, så er det en god idé at have disse syv vaner in mente, når du arbejder på sagen. Det er nemlig ikke alle, der har lige let ved at blive gravide, og de ovenstående ting kan faktisk godt spille en rolle. 

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Du vil (garanteret) også kunne lide