Efterfødselskrop
Læs de gode råd her. © Getty Images

6 gode råd til, hvordan du kan føle dig hjemme i din efterfødselskrop

Det er en stor omvæltning for kroppen at skabe liv

14. september 2022 af Ida Hagsholm Jonassen

Står du med en følelse af, at du ikke længere føler dig hjemme i din egen krop, efter du har født? Så skal du bestemt ikke føle dig alene eller unormal. 

At bringe et lille, nyt liv til verden er en stor omvæltning for kroppen og ikke mindst hårdt arbejde. Så der er ikke noget at sige til, at du har en følelse af at være forandret. 

Her er seks gode råd, til hvordan du igen kan føle dig hjemme i din krop, efter du har født. 

1. Dyrk efterfødselsyoga 

Efterfødselsyoga er en rigtig god måde, hvor du får rørt kroppen, opbygget styrke og bliver guidet igennem et forløb, som er direkte rettet mod efterfødselskroppen. 

Her handler det ikke om, at din krop skal blive akkurat, som før du fødte, men i stedet om at genopbygge kroppens stærke kerne og styrke dit bækkenbund.

Til de fleste yogahold kan du tage din baby med. Og da timerne er tilrettelagt efter mødre med små babyer, vil der være plads til og forståelse for, at babyers rytme ikke er den samme. Så bleskift, amning og soverutiner er en naturlighed i timerne. 

Der findes efterfødselsyoga i mange byer i Danmark, så du kan finde det sted, som passer bedst til dig. 

Du kan for eksempel melde dig til et efterfødsels yogaforløb i København her

2. Måske er online efterfødselsyoga noget for dig

I stedet for et forløb, hvor du møder fysisk op på et yogahold, kan du få undervisning i efterfødselsyoga online i dit eget hjem. Det kan nogle gange være lettere at overskue, da du selv kan bestemme hvor og hvornår, du ønsker at dyrke yoga. 

Der findes flere forskellige sider, som tilbyder online efterfødselsyoga. Du kan for eksempel købe et abonnement på et online efterfødselsunivers her, hvor du både får yogavideoer med øvelser rette mod din efterfødselskrop og jordmoderens bedste råd om amning, babymassage og viden om babys gråd. 

Du kan også finde mange gode videoer på Youtube og prøve dig frem til, hvilke du bedst kan lide. 

Mor og barn
Lyder efterfødselsyoga som noget for dig?© Getty Images

3. Kig på din krop i spejlet

Efter en graviditet og fødsel vil din krop være forandre, og det vil den blive ved med at være. Den har skabt, båret og bragt et nyt liv til verden, og det er en helt vild og fantastisk proces, som du har gennemført.

De forandringer, du kan se og mærke på din krop, er tegn på, at du har lavet et liv, og det skal du kun være stolt over. Derfor kan det dog stadig være svært at føle sig hjemme i sin krop igen efter fødslen. 

En måde, du kan lære din krop bedre at kende på, er ved at kigge dig selv i spejlet hver dag. Mange kan have en tendens til at kigge væk, hver gang de kommer forbi et spejl, da de ikke kan lide kroppens forandringer. 

Men det burde ikke være sådan, for du er smuk, som du er. Dine strækmærker, dit kejsersnit eller de ekstra kilo efter din fødsel er et tegn på, at du har skabt et liv. Og det er bestemt ikke noget, du bør skjule for dig selv, tværtimod. 

4. Gå ture i den friske luft 

I regn, blæst og minusgrader kan en gåtur være det sidste, du har lyst til. Og det forstår vi godt, men en gåtur om dagen er helt fantastisk til at give dig lidt ekstra overskud. 

Udover at give dig ny, frisk energi er der også flere biologiske fordele ved at hoppe i overtøjet og tage ud på en rask gåtur. Ved at gå styrker du dine muskler i blandt andet knæ, hofter og fødder, og langsomt kan du genopbygge din krops styrke. 

Og din baby har mindst lige så godt af lidt frisk luft, som du har. Så benyt lejligheden til at gå en tur med barnevognen, mens baby sover. 

Hvis du synes, at en gåtur lyder meget kedelig, kan du spice den lidt op ved at lytte til en god lydbog eller podcast imens. Det får tiden til at gå lidt hurtigere, og hvem ved, måske lærer du noget nyt. 

Mor går en tur med barnevogn
Frisk luft og ny energi. © Getty Images

5. Forkæl dig selv med god mad

Forkæl dig selv, din krop og dine smagsløg med god, sund mad. Selvom tiden er knap med en lille ny, så prøv at prioritere, at din krop får rigeligt med god næring. 

Hvordan du har det i din krop starter nemlig med, hvad du putter i den. For at lette indkøb og det evige dilemma “hvad skal vi spise i aften?”, kan du abonnere på måltidskasser. 

Med måltidskasser bliver der leveret både råvarer og opskrifter på lækre retter lige til din dør, som du nemt (og hurtigt) kan lave i dit køkken. Så handler det bare om at vælge de retter, du allerhelst vil lave. 

Du kan for eksempel købe måltidskasser fra HelloFresh her

6. Snak med dine kære

Måske går du rundt med en følelse af at være helt forkert og alene om alle dine tanker, spørgsmål og følelser om din efterfødselskrop. 

Men det er du helt sikkert ikke. Det er meget normalt, at føle sig usikker på sin krop efter en fødsel. Der er nemlig sket mange forandringer på meget kort tid, som godt kan være svære at rumme. 

Det kan hjælpe at snakke højt om dine følelser med dem, du holder af – så vil du også hurtigt finde ud af, at du helt sikkert ikke er alene om den uro, du måske føler i kroppen. 

Din krop er mega sej, og du vil stille og roligt falde på plads i den. Husk, at efterfødselsprocessen kan tage tid. Så fokuser på processen fremfor resultatet.