Toastmaster bryllup
Bliv klogere på det, du skal vide om Toastmasteren til brylluppet. © Getty Images

Den ultimative guide: Alt, du skal vide, før du vælger toastmaster til dit bryllup

Hvad skal en toastmaster egentlig lave?

9. marts 2023 af Ida Hagsholm Jonassen

Den store dag nærmer sig, nemlig jeres bryllup. Og hvis du ville ønske, at du på nuværende tidspunkt havde otte arme ligesom en blæksprutte, så forstår vi dig godt. For der er uoverskueligt mange ting, der skal ordnes, helt ned til mindste detalje (så seks arme mere? Ja tak).

Derfor er det også utrolig vigtigt, at I får valgt den helt perfekte toastmaster, som skal få den store dag til at glide helt perfekt. Så kan I nemlig læne jer tilbage og bare nyde den fantastiske dag, som det helt sikker bliver. Og så selvfølgelig fejre kærligheden! Få al den viden, I har brug for, når valget om toastmaster skal tages, lige her.

Skal du selv være toastmaster? Så kan du også læse tips og tricks til, hvordan du bliver den ultimativt bedste toastmaster til brylluppet lige her. 

Hvad er en toastmaster?

Helt overordnet set så er det toastmasteren, der skal være den røde tråd til brylluppet og få den store dag til at glide gnidningsfrit. Lyder det som en stor opgave? Så er der faktisk ikke andet at sige end, at det er det også. 


Derfor er det også vigtigt, at den valgte toastmaster er den helt rette til opgaven. Rollen som toastmaster indebærer nemlig meget mere end blot at være den person, der præsenterer den næste taler til brylluppet.  

Toastmaster til bryllup
Bliv klogere på, hvad en toastmaster egentlig skal lave. © Getty Images

Hvad skal en toastmaster lave?  

En toastmaster har et hav af opgaver at jonglere mellem. Opgaverne vil selvfølgelig variere alt efter hvilken type bryllup, der bliver afholdt. 

Vi har dog alligevel lavet en liste over nogle af alle de opgaver, en toastmaster typisk har under et bryllup: 

  • Tage imod gæsterne til vielsen: Toastmasteren skal sørge for, at alle gæsterne bliver placeret korrekt, inden vielsen går i gang. 
  • Holde styr på tiden: Det er næsten umuligt at gennemføre et bryllup uden forsinkelser. Men det er alligevel toastmasterens fornemmeste opgave at sørge for, at tidsplanen ikke skrider alt for meget (desserten skulle jo nødigt blive serveret efter midnat). Toastmasteren skal blandt andet holde styr på talerækken til brylluppet, så aftenens bryllupstaler ikke varer alt for længe. 

  • Byde velkommen: Her er det også en god ide, at toastmasteren introducerer sig selv, så gæsterne ved, hvem toastmasteren er.
  • Tage sig af praktiske informationer: For eksempel hvor toilettet er, om der er vegetarer blandt gæsterne, gangforholdene og ande praktiske ting.
  • Være gæsternes go-to person: På den store dag skal brudeparret ikke overrumples med alverdens praktiske spørgsmål fra gæsterne – det skal toastmasteren derimod.

  • Træffe ‘her og nu’-beslutninger: Vælter bryllupskagen, er musikanlægget ødelagt, eller er der ikke mere vin? Så er det toastmasteren, der skal træffe de hurtige beslutninger og slukke så mange ildebrande som muligt.
  • Holde styr på sjove indslag og talerlisten: Dette er yderst vigtigt! En af de hyppigste grunde til at tidsplanen skrider, er talerne, så dem skal der bare være tiptop styr på (ergo: den fulde onkel skal ikke pludselig holde en 30 minutter lang tale). 
Toastmaster til bryllup
Toastmastertjansen kommer med at hav af opgaver. © Getty Images

Hvordan vælger I en god toastmater? 

Vi har vist allerede gjort det klart, hvorfor det er vigtigt, at I vælger den rette toastmaster – men hvordan gør I nu også lige det?

Toastmasteren er typiske en person, som står bruden, gommen eller begge nært. Det kan for eksempel være en ven eller et familiemedlem. Det er vigtigt, at I har et godt forhold til jeres kommende toastmaster, og at det først og fremmest er en person, I føler jer tryg ved, og som I stoler på. På jeres store dag skal I nemlig ikke tænke på andet end hvor meget bryllupskage, I skal spise. 

Udover at toastmasteren skal være en person, som I kender ud og ind, så skal I også tænke praktisk, når valget skal falde på den helt rette. Det er nemlig en stor opgave at være toastmaster. Derfor er det vigtigt, at I har med i jeres overvejelser, om den kommende toastmaster kan administrere opgaven.

Toastmasterrollen kræver nemlig både en person, der føler sig komfortabel med at snakke foran store forsamlinger. Derudover skal personen være struktureret med stort S (så tidsplanen ikke skrider alt for meget). Sidst men ikke mindst skal den kommende toastmaster være god til at træffe ‘her og nu’-beslutninger. For uanset hvor nøje I har planlagt jeres bryllup ned til mindste detalje, vil der altid dukke uventede situationer op. Og så er det altså bare uundværligt at have en toastmaster, der er på spidsen.

Toastmaster til bryllup
Skal du være toastmaster? Så har vi gode råd til dig. © Getty Images

Tips til dig, der skal være toastmaster

Det første og vigtigste tip er, at du KUN skal takke ja til toastmastertjansen, hvis du har lyst, og hvis du tror, at du er god til rollen. At være toastmaster er ikke noget, du kommer sovende til, og derfor er det kun fair både overfor dig selv og for brudeparret, at du lige mærker efter en ekstra gang, om du passer til rollen. 

Det kan godt være sårbart at takke nej til rollen som toastmaster, da du sikkert er blevet spurgt af et par, som står dig nær. Det er aldrig rart at skuffe, men du bør huske på, at det bliver bedst for alle parter, hvis toastmasteren både kan og vil engagere sig. Brudeparret vil godt kunne forstår et nej (men husk at sige det i god tid, så brudeparret har mulighed for at finde en anden). 

Det næste tip er at forventningsafstemme med brudeparret. Hvad forventer de af dig? Hvad forventer du af dem? Og hvad kan I gøre for at få jeres samarbejde til at fungere bedst muligt? Dette er utroligt vigtigt, så I imødekommer eventuelle udfordringer. 

Selvom du sikkert bliver spurgt om alverdens ting på bryllupsdagen og af og til skal løbe stærkt, så husk også at nyde den store dag. Det er fantastisk et fejre kærligheden mellem to mennesker og ikke mindst at være med til at gøre deres dag helt uforglemmelig (og stressfri). 

Og så skal du heller ikke løbe så stærkt, at du nærmest daser omkuld og ikke når at få alle tre retter, for hey – det er ikke verdens undergang, hvis der er en lille fejl hist og pist. Det er jo bare en del af charmen!